Menu
Login:      Heslo:       Přihlásit
Login:      Heslo:       Přihlásit
železniční most (trať 092), Chvatěruby
Nový ocelový jednokolejný železniční most v Chvatěrubech přes řeku Vltavu u Kralup nad Vltavou byl postaven do oblouku v roce 1964. Přibližně 500 m po proudu řeky od současného mostu jsou zbytky kamenných pilířů mostu postaveného v roce 1865 kolmo na tok. Tuto celou trať i s mostem z Neratovic do Kralup nad Vltavou navrhoval inženýr Josef von Kress.  
Úsek toku
Dolní Vltava
Kilometráž toku
24,000
Šířka mostu
6 m
Délka mostu
235 m
Podjezdná výška
6,3 m
Doba výstavby
1964
  Foto 1
 
 -  Historie
Železniční most přemosťuje řeku Vltavu a propojuje město Kralupy nad Vltavou na levém břehu s obcí Chvatěruby na pravém břehu. Po mostě vede jednokolejná železniční trať 092 Neratovice–Kralupy nad Vltavou. Doprava na této trati, která byla vybudovaná společností Turnovsko-kralupská-pražská dráha, byla zahájena v roce 1865. Elektrizace trati proběhla na úseku z Kralup nad Vltavou do Chvatěrub v roce 1985 společně s vlečkou, která využívá přejezd přes železniční most do Kaučuku. Turnovsko-kralupská-pražská dráha (k. k. privilegierte Turnau-Kralup-Prager Eisenbahn, zkratka TKPE), byla privátní železniční společnost v Rakousku-Uhersku, která provozovala železniční dopravu na dnešních tratích Praha–Turnov a Kralupy nad Vltavou–Neratovice. Celou trať z Neratovic do Kralup nad Vltavou navrhoval inženýr Josef von Kress. Výstavbu prováděla akciová společnost založená v Sedmihorkách (tvořena 8 tisíci dělníků) a ta trať délky 87 km budovala více než rok. Přibližně 500 m po proudu od dnešního mostu jsou patrné zbytky pilířů již neexistujícího železničního mostu. Ten byl umístěný kolmo na tok řeky, měl 4 oblouky a železnou nýtovanou konstrukci. Pilíře tohoto původního mostu byly připraveny pro dvoukolejnou trať, která však nikdy nebyla realizována. V roce 1885 byl most jako nevyhovující snesen a nahrazen mostem druhým, obloukovým. Ten sloužil až do roku 1964, kdy byl odstraněn a zbyly po něm v řece pouze mostní pilíře. Nahrazen je nedaleko vzdáleným současným mostem, který je veden odchylnou trasou a na rozdíl od dvou předcházejících mostů nejde přes Vltavu kolmo, ale šikmo. Rozpětí jeho jednotlivých oblouků je 10 m, 42 m, 81 m, 42 m a 3 oblouky jsou po 20 m.