Menu
Login:      Heslo:       Přihlásit
Login:      Heslo:       Přihlásit
železniční most, Nymburk
Ocelový železniční most v Nymburku přes řeku Labe byl postaven v roce 1882 jako součást trati Poříčany–Nymburk. Na výstavbě celého železničního jednokolejného úseku se podíleli významní průmyslníci i stavitelé železnic bratři Kleinové a firma Schmol a Gärtner. Součástí železničního mostu je stezka pro pěší a cyklisty napojená na Labskou cyklotrasu.  
Úsek toku
Střední Labe
Kilometráž toku
895,380
Šířka mostu
8 m
Délka mostu
168 m
Podjezdná výška
3,9 m
Doba výstavby
1882
Modernizace
2007–2008
  Foto 1
 
 -  Historie
Železniční most přemosťuje řeku Labe a propojuje město Nymburk na pravém břehu se Zálabím a Sadskou na levém břehu. Most byl postaven v roce 1882 stavebními firmami bratři Kleinové, Schmol a Gärtner. Most byl součástí jednokolejné trati Poříčany–Nymburk. Trať uvedla do provozu roku 1883 Rakouská společnost státní dráhy (k. k. privilegierte österreichische Staatseisenbahn - Gesellschaft - StEG). Původní jednokolejný nýtovaný příhradový most měl 4 pole, každé o rozpětí 42 m. V roce 1958 byla původní mostní konstrukce snesena a vyměněna. Nosná konstrukce mostu byla v původní poloze překážkou v plavebním profilu řeky Labe, kdy podjezdná výška nad maximální plavební hladinou byla pouze 4,3 m. Proto v letech 2007–2008 byla provedena v rámci projektu „Rekonstrukce železničního mostu Nymburk“ generální oprava mostu. Aby mohla být zajištěna požadovaná podjezdná výška 5,25 m, byly upraveny podpěry mostních pilířů a provedlo se zvednutí nosné konstrukce o 1,08 m. Stávající spojitá nosná konstrukce mostu o rozpětí 4 x 42 m byla zvednuta a uložena na nová ložiska na ocelové obetonované podpůrné konstrukce, které spočívají na původní spodní stavbě. Na konstrukci mostu byla provedena kompletní obnova protikorozní ochrany, vyměněn železniční svršek atd. V obou předpolích mostu došlo spolu se zvýšením násypů až o 1 m, ke kompletní výměně kolejových roštů a obou železničních přejezdů. Nově uplatněné pružné upevnění kolejnic přispěje ke snížení hlukové zátěže a vibrací z provozu vlaků. Stávající stezka pro pěší a cyklisty, která je napojena na Labskou cyklostezku a je součástí železničního mostu (oddělena od jednokolejné trati), byla před mostem výškově upravena tak, aby navázala na novou úroveň mostu. Součástí stavby byla i stavební příprava pilířů druhého pole mostu pro možnou budoucí výstavbu zdvižného zařízení pro zdvihání druhého pole mostu až na podjezdnou výšku 7 m. Na pilířích mostu v řece jsou v obou směrech osazeny radarové odražeče.