železniční most, Pardubice-Rosice
Ocelový železniční most v Pardubicích byl postaven v roce 1871 jako součást jednokolejné trati Rosice nad Labem-Chrudim-Havlíčkův Brod. V současné době probíhá rekonstrukce traťového úseku (do kterého patří i železniční most přes řeku Labe). V rámci této modernizace, která má být dokončena v roce 2023, bude zprovozněn nový bezpečnostní informační a orientační systém.
- Historie
Železniční most přemosťuje řeku Labe a propojuje město Pardubice na levém břehu s částí Pardubice-Rosice nad Labem na pravém břehu. Most byl součástí jednokolejné trati Rosice nad Labem–Chrudim–Havlíčkův Brod, otevřené už v roce 1857 a Pardubice–Liberec. Tento železniční úsek otevřela v roce 1871 společnost Rakouské severozápadní dráhy (Österreichische Nordwestbahn - ÖNWB). Autorem jednotné podoby stanic pro celou dráhu byl architekt Carl Schlimp, výstavbu provedla firma Bratři Kleinové. Dnes jsou Pardubice i s železničním mostem přes řeku Labe důležitým dopravním uzlem, a proto v letech 2021–2023 probíhá rekonstrukce traťového úseku z Pardubic-Rosic nad Labem do Stéblové. V rámci této modernizace bude původní jednokolejný železniční most přes řeku Labe nahrazen zcela novým, se dvěma kolejemi. V železniční stanici Pardubice-Rosice nad Labem se upraví kolejová rozvětvení pro napojení dvoukolejných traťových úseků. Změní se i konfigurace kolejiště a vzniknou nová nástupiště. Modernizací projde také informační a orientační systém. Ve stanici Pardubice-Rosice nad Labem je zřízeno rosické železniční muzeum, které je věnováno pardubické dráze a všemu co k ní patří.
- Osobnosti
Václav Váňa: statkář a jednatel Středolabského komitétu
Václav Váňa (1892–
nezjištěno) byl jednatelem Komitétu pro úpravu a splavnění řek Vltavy a Labe. Především splavnění řeky Labe je staletým problémem Čech a Pardubic (dodnes je splavnění pro krátký nedokončený úsek nedořešený). Po třicetileté válce už Gerhard Leuxe dvakrát navrhoval splavnění a to: císaři Ferdinandovi III a Leopoldovi I., avšak marně. Teprve dne 11. 5. 1899 byl v Pardubicích založen "Středolabský komitét pro úpravu a splavnění středního Labe od Mělníka do Jaroměře". Dne 13. 7. 1900 byla první schůze Komitétu pro úpravu Labe, a to v 10 hod. dopoledne v hotelu U beránka a Václav Váňa se stal jednatelem Komitétu. Od tohoto významného data byly zahájeny regulace, úpravy a napřimování toku a byla zbudována první malá historická zdymadla. Václav Váňa se významně zasloužil o prosazení mnoha úprav splavnění. V Pardubicích se napřímilo Labe od Labského mostu k Rosickému železničnímu mostu, navržen byl také přístav za pivovarem. Středolabský komitét připravoval úpravu a splavnění řeky Labe od Mělníka až po Jaroměř a navazoval tak na plány královské komory ze 17. století.
Vazba na vodní dílo:
Pardubice