Menu
Login:      Heslo:       Přihlásit
Login:      Heslo:       Přihlásit
železniční most, Pardubice-Rosice
Ocelový železniční most v Pardubicích byl postaven v roce 1871 jako součást jednokolejné trati Rosice nad Labem-Chrudim-Havlíčkův Brod. V současné době probíhá rekonstrukce traťového úseku (do kterého patří i železniční most přes řeku Labe). V rámci této modernizace, která má být dokončena v roce 2023, bude zprovozněn nový bezpečnostní informační a orientační systém.  
Úsek toku
Střední Labe
Kilometráž toku
965,010
Šířka mostu
0 m
Délka mostu
0 m
Podjezdná výška
5,0 m
Doba výstavby
1871
Modernizace
2021–2023
  Foto 1
 
 -  Historie
Železniční most přemosťuje řeku Labe a propojuje město Pardubice na levém břehu s částí Pardubice-Rosice nad Labem na pravém břehu. Most byl součástí jednokolejné trati Rosice nad Labem–Chrudim–Havlíčkův Brod, otevřené už v roce 1857 a Pardubice–Liberec. Tento železniční úsek otevřela v roce 1871 společnost Rakouské severozápadní dráhy (Österreichische Nordwestbahn - ÖNWB). Autorem jednotné podoby stanic pro celou dráhu byl architekt Carl Schlimp, výstavbu provedla firma Bratři Kleinové. Dnes jsou Pardubice i s železničním mostem přes řeku Labe důležitým dopravním uzlem, a proto v letech 2021–2023 probíhá rekonstrukce traťového úseku z Pardubic-Rosic nad Labem do Stéblové. V rámci této modernizace bude původní jednokolejný železniční most přes řeku Labe nahrazen zcela novým, se dvěma kolejemi. V železniční stanici Pardubice-Rosice nad Labem se upraví kolejová rozvětvení pro napojení dvoukolejných traťových úseků. Změní se i konfigurace kolejiště a vzniknou nová nástupiště. Modernizací projde také informační a orientační systém. Ve stanici Pardubice-Rosice nad Labem je zřízeno rosické železniční muzeum, které je věnováno pardubické dráze a všemu co k ní patří.  
 -  Osobnosti
Václav Váňa: statkář a jednatel Středolabského komitétu