silniční most I/38, Nymburk
Železobetonový silniční most v Nymburku přes řeku Labe byl postaven v letech 1912–1913. Architektonický návrh vypracoval František Roith. Most navržený v secesním slohu má bohatou výzdobu, ve které dominují národní motivy českých lvů. Výzdoba je na štítech z kvádrových obkladů viditelná z návodní strany mostu.
- Historie
Železobetonový secesní silniční most v Nymburce postavený na místě původního dřevěného mostu propojuje historické centrum města na pravém břehu řeky Labe se Zálabím a Sadskou na břehu levém a je součástí silnice I/38. Původní dřevěný most, doložený od roku 1278, byl důležitou spojnicí obchodních cest, které přes město Nymburk vedly. Město založené Přemyslem Otakarem II. ve druhé polovině 13. století po celý středověk patřilo mezi nejvýznamnější města v celé zemi. Most prochází během staletími mnoha proměnami. Popis, který se dochoval z roku 1910, uvádí, že byl 170 m dlouhý, široký 5,4 m, opatřený ledolamy a dubovými pilíři. Na most se do města vcházelo Mosteckou branou, ze Zálábí pak Zálabskou branou (obě mostní brány shořely v roce 1589 a 1838). Po staletí dřevěný most odolával povodním i tání ledu, roku 1640 byl však spálen švédskými vojsky, byl znovu obnoven a sloužil až do roku 1912. V tomto roce navrhl architekt František Roith nový secesní železobetonový most se dvěma nosnými pilíři, který postavila v letech 1912–1913 pražská firma Ing. Karla Herzáně. Most je dlouhý 118 m, má tři pole tvořená vetknutými železobetonovými oblouky, krajní pole mají rozpětí 35 m, střední pole 40 m a šířka mostovky (která ke středu mostu mírně stoupá) je 8,5 m. Nymburský most má bohatou pozdně secesní výzdobu, mostní pilíře mají kvádrové obklady a na jejich konci se nachází štíty s motivy českých lvů na návodní straně. Nad pilíři jsou vztyčeny dekorativní pylony, zábradlí má most železobetonové s vloženou mříží. Na obou stranách na most navazovaly dlouhé nájezdní rampy doplněné o lávky pro pěší. Roku 1967 byla na mostě rozšířena vozovka pro automobily a zakázán průchod chodcům, generální rekonstrukcí most prochází v roce 1998. Železobetonový secesní most v Nymburce je od roku 1958 zapsán do seznamu nemovitých kulturních památek ČR.