Nová ocelová konstrukce železničního mostu v Kolíně byla vyměněna v letech 2009–2010 za původní konstrukci. Ta byla navržena inženýrem Konradem Wilhelmem Helwagem a postavena jako součást trati Praha – Lysá nad Labem – Kolín letech 1869–1870. V rámci výměny mostní konstrukce byla provedena také modernizace s důrazem na bezpečnost.
- Historie
Současný nový železniční most překlenuje řeku Labe v místě původního mostu a propojuje město Kolín na levém břehu s částí Kolín-Zálabí na pravém břehu. Most je součástí železniční trati 231 Praha–Lysá nad Labem–Kolín. Trať byla postavena po částech v letech v letech 1870–1873 pod vedením rakouského inženýra Konrada Wilhelma Helwaga soukromou Rakouskou severozápadní dráhou (Österreichische Nordwestbahn - ÖNWB). Autorem podoby železničních stanic pro celou dráhu, tedy i v Kolíně, byl architekt Carl Schlimp. Část trati z Nymburka do Kolína byla uvedena do provozu v roce 1870 jako součást tzv. základní sítě Severozápadní dráhy. První železniční most přes Labe mezi železničními zastávkami Kolín-Zálabí a Kolín byl postaven v letech 1869–1870 společností ÖNWB, v letech 1908–1909 byl rekonstruován. Tento nový most měl délku 132 m, šířku 11,15 m a byl tvořen čtyřmi poli. První a druhé pole bylo tvořeno třemi plnostěnnými nýtovanými nosníky s rozpětím 15,9 m, třetí a čtvrté pole překonávali řeku Labe (byla tvořena třemi obloukovými příhradovými nýtovanými nosníky s rozpětím 49,38 m). Mostní pilíře spočívaly na pilotovaném roštu a pilíř v řečišti byl založen pomocí kesonu, který se opíral o skalní podloží. Roku 1991 proběhla generální rekonstrukce příhradových polí, ale protože železniční most byl pro nízkou podjezdnou výšku (4,5 m nad maximální výškou plavební hladiny) překážkou Labsko-vltavské vodní cesty, proběhla v letech 2009–2010 generální rekonstrukce celé mostní konstrukce. V červenci roku 2009 začala demolice a následně byla zahájena přestavba železničního mostu se zvýšením průjezdní výšky na 5,25 m s pozdější možností zvýšení na 7 m. Třetí pole mostu je připraveno na budoucí realizování zdvižných mechanismů. Výstavba nového mostu probíhala za vlakového provozu, kdy vlaky jezdily po jedné koleji. Současný nový železniční most v Kolíně má 4 pole o rozpětí 32,03 m, 49,0 m, 28,0 m a 20,01 m. Stojí na 4 pilířích a 1 opěře a je dvoukolejný. Zvýšila se rychlost jízdy přes most z původních 40 km/hod na 50 km/hod. Bylo namontováno nové plavební značení s osvětlením a radarové odražeče pro zvýšení bezpečnosti lodního provozu.