Menu
Login:      Heslo:       Přihlásit
Login:      Heslo:       Přihlásit
železniční most, Děčín
Nová ocelová konstrukce železničního mostu v Děčíně přes Labe při soutoku s řekou Ploučnicí, která je součástí soumostí, byla osazena v roce 2013. Nahradila ocelový most z roku 1867, který navrhl významný inženýr Konrad Wilhelm Helwag. Celé soumostí je tvořeno ocelovým mostem přes řeku Labe, dále kamennou částí mostu o třech obloucích (který zůstal původní beze změn) a ocelovou konstrukcí přes Ploučnici.  
Úsek toku
Dolní Labe
Kilometráž toku
741,100
Šířka mostu
9 m
Délka mostu
410 m
Podjezdná výška
8,5 m
Doba výstavby
1867
Modernizace
2013
  Foto 1
 
 -  Historie
Soumostí, které v Děčíně překonává dvě řeky (Labe i Ploučnici), spojuje železniční zastávky Děčín-hlavní nádraží na levém břehu řeky Labe s nádražím Děčín-východ na pravém břehu řeky Ploučnice. Celé soumostí smíšené konstrukce postavila v roce 1867, pod vedením rakouského inženýra Konrada Wilhelma Helwaga, soukromá Rakouská severozápadní dráha (Österreichische Nordwestbahn - ÖNWB) jako součást své železniční magistrály mezi Vídní a Děčínem (trať Podmokly–Varnsdorf).

Pobřežní část mostu byla vedena po obloucích kamenného mostu, zatímco vlastní překlenutí řeky Labe zajistila kovová konstrukce uložená na kamenných pilířích. Železnice znamenala pro město Děčín významný pokrok, ale pro labskou paroplavbu vážnou konkurenci v dopravě zboží a osob. V polovině 70. let 19. století však dochází ke vzájemné shodě a oba dopravní systémy začaly spolupracovat. V Děčíně vybudovaná překladiště znamenala velký přínos jak pro železnici, tak pro vodní dopravu. A město Děčín se rozvíjelo a bohatlo. U železničního soumostí zůstaly beze změn kamenné části mostu, kdežto ocelová konstrukce přes řeku Labe byla již dvakrát vyměněna, a to v roce 1895 a vojenským provizoriem nahrazena roku 1976. Přemostění řeky Ploučnice na tomto soumostí bylo rekonstruováno roku 2005, generální rekonstrukce ocelového mostu nad Labem proběhla v roce 2013. V rámci rekonstrukce jednokolejného železničního mostu, který je děčínskou dominantou byla vyměněna téměř čtyřicetiletá provizorní ocelová konstrukce stávajícího mostu za novou ocelovou příhradovou konstrukci s dolní ortotropní mostovkou s průběžným štěrkovým ložem. Do stavby v roce 2013 významně zasáhly červnové povodně, které způsobily dvouměsíční zpoždění rekonstrukce. Na základě požadavku města Děčína byla nosná konstrukce včetně přechodů na opěrách přizpůsobena dodatečnému umístění lávky pro chodce a cyklisty o šířce 2 m na levé, povodní straně. Lávka bude v budoucnu v době krizových situací (např. povodní) plnit důležitou funkci spojnice obou břehů Labe. Výstavbě s názvem Rekonstrukce železničního mostu Děčín-Jedlová byl udělen v roce 2013 titul „Česká dopravní stavba roku 2013“.