železniční most (trať 094), Lužec nad Vltavou
Nový zdvižný ocelový železniční most přes řeku Vltavu v Lužci nad Vltavou byl postaven na místě původního mostu z roku 1905 v letech 2019─2020. V České republice je to první zdvižný dálkově ovládaný železniční most. Podjezdná výška 7 m umožní bezpečné proplutí nákladních lodí i vysokých osobních lodí.
- Historie
Železniční trať 094 Vraňany–Lužec nad Vltavou je jednou z nejkratších železničních jednokolejných regionálních tratí na území České republiky. Provoz nákladních vlaků byl zahájen už v roce 1887, osobních pak v roce 1929. Součástí této trati byl původní železniční přímopásový most, který byl snesen a je nahrazen novým zdvižným mostem. Ten na pravém břehu Vraňansko-hořínského plavebního kanálu umožňuje propojení obce Lužec nad Vltavou s Vraňany a Spomyšlí na levém břehu. Železniční most je navržen jako zdvižný, na kolejových pasech se nachází unikátní zařízení, které zajištuje bezpečné rozpojení koleje při zdvihu mostu, ale také bezpečné spojení kolejnic při dosednutí mostu do spodní polohy. Po svém dokončení je most dálkově ovládaný z téměř 6 km vzdálené plavební komory Hořín. V České republice jde o vůbec první zdvižný železniční most, proto se stal unikátním nejenom pro regionální železniční dopravu, ale i pro dopravu vodní. Původní podjezdná výška pro lodě byla 4,5 m, zdvižením mostu tak za několik minut naroste na 7 m a umožní bezpečné proplutí nákladních lodí s kontejnery i vysokých osobních lodí. V Lužci nad Vltavou byla vybudována nová konečná železniční zastávka. Rekonstrukce železničního mostu proběhla v rámci projektu „Zabezpečení podjezdných výšek - plavební kanál Vraňany–Hořín“. V Lužci nad Vltavou se opravují další dva mosty přes plavební kanál, z nich jeden bude mít také zdvižnou konstrukci. V obci byla také v letech 2019–2020 vystavěna lávka pro pěší a cyklisty. Celkem se na Vraňansko-hořínském kanále modernizuje pět mostů, z toho 2 silniční a 1 železniční jsou zdvihací.