Menu
Login:      Heslo:       Přihlásit
Login:      Heslo:       Přihlásit
most Dr. Edvarda Beneše, Štěchovice
První železobetonový silniční most, u kterého bylo překročeno rozpětí 100 m, byl postaven v letech 1937–1939 ve Štěchovicích přes řeku Vltavu na místě původního přívozu. Projekt mostu vypracoval Ing. Miloslav Klement, výstavbu konstrukce zajišťovala firma Ing. Josefa Kindla. Most je pojmenován podle druhého Československého prezidenta prof. Edvarda Beneše.  
Úsek toku
Dolní Vltava
Kilometráž toku
82,700
Šířka mostu
9 m
Délka mostu
114 m
Podjezdná výška
6,8 m
Doba výstavby
1937–1939
Modernizace
1955
  Foto 1
 
 -  Historie
Železobetonový silniční most Dr. Eduarda Beneše ve Štěchovicích, překlenuje řeku Vltavu a spojuje Štěchovice na levém břehu s Brunšovem na pravém břehu, byl postaven na místě původního přívozu, podle projektu Ing. Miloslava Klementa v letech 1937–1939 firmou Ing. Josefa Kindla. Most je tvořen dvojicí parabolických dutých betonových obloukových nosníků, jde o první československý železobetonový most, u něhož bylo překročeno rozpětí 100 m. Konstrukce je složena ze dvou téměř 12 m vysokých dutých oblouků o průřezu 1,75 m x 1,60 m, na 14 táhlech na obou stranách je zavěšena mostovka, která je mírně vydutá. Mezi mostními oblouky je šest rozpor s osvětlením, rozpětí oblouků je 113,8 m a společně s nájezdovými rampami je celý most dlouhý 141 m, široký 9,2 m. Slavnostní otevření mostu se uskutečnilo 20. 5. 1939, tedy již po německém záboru zbytku českých zemí. Kromě vlastního mostu jsou architektonicky ztvárněna i obě předmostí, zejména štěchovické levobřežní, u kterého vzniklo nové centrum obce. Koncem II. světové války most ohrozila diverzní akce německých branných sil, která měla za cíl jeho zničení v rámci taktiky spálené země. Osazení výbušnin ani vlastní destrukce se neuskutečnily, po skončení války byl most opraven a v roce 1946 slavnostně pojmenován po tehdejším (druhém československém) prezidentovi republiky na most Dr. Edvarda Beneše. Během dalších let most chátral, roku 1952 ztratil i své pojmenování, vrátilo se k němu až po roce 1990. Poslední velká generální oprava mostu byla provedena v roce 1995, při povodních v roce 2002 most i za dramatické situace vydržel jako důležité spojení mezi břehy a nyní v roce 2021 se připravuje jeho generální rekonstrukce. Přes most vede Naučná stezka Vystěhované hradiště a Naučná stezka Svatojánské proudy. Štěchovický most propojuje místa trempských osad, připlouvá se sem za krásami řeky Vltavy na výlety výletními parníky na trase Praha–Slapy. Most propojuje cyklotrasy Štěchovice–Davle a Eurovelo 7. Elegantní most Edvarda Beneše ve Štěchovicích dokumentuje vysokou úroveň předválečného mostního stavitelství a ve své době byl most, jako dopravní stavba, významný i v evropském měřítku. Od roku 1958 je zapsán do seznamu kulturních památek České republiky.