Kamenný Palackého most překlenuje v Praze řeku Vltavu a spojuje Palackého náměstí s pomníkem Františka Palackého na Rašínově nábřeží a zároveň okraj Podskalí na pravém břehu s ulicí Lidickou, Smíchovem a Radlicemi na levém břehu. Most byl postaven firmou Bratři Kleinové, Schmolla a Gärtner pro zpřístupnění rychle se rozvíjející průmyslové části Smíchova v letech 1876–1878 podle projektu architekta Bedřicha Münzbergera a inženýra Josefa Reitera. Při zakládání pilířů mostu se používaly kesony, které dodaly Ringhofferovy závody na Smíchově. Most má sedm segmentových kleneb, střední pole je široké 32 m, ze středu k břehům se rozpětí oblouků zmenšuje na 30,40 m, 28,80 m a 27,20 m. Původně byly klenbové kvádry z modré žuly, poprsní zdi průčelí z červeného pískovce a kuželky zábradlí z bílého mramoru. Byla to záměrná kombinace českých národních barev. Při výstavbě se také počítalo s tím, že půjde most v budoucnu rozšířit. Stalo se tak až po II. světové válce v letech 1950–1951, kdy se zároveň odstraňovaly škody způsobené leteckým bombardováním ze 14. 2. 1945. Most délky 228,8 m byl rozšířen o 3,2 m (z 10,7 m na 13,9 m). Přitom byly původní kamenné římsové konzoly nahrazeny železobetonovými. Zachována však zůstala kuželková balustráda s kamennými překlady. Most míval při svých vstupech bohatou sochařskou výzdobu, především 4 sousoší od Josefa Václava Myslbeka (Libušina věštba, Lumír a píseň, Záboj a Slavoj, Ctirad a Šárka). Sousoší Libušiny věštby bylo při náletu v roce 1945 těžce poškozeno, po obnovení byla všechna 4 sousoší umístěna do parku na Vyšehradě. Sneseny byly také mostní věže, kde se vybíralo mýtné. Na mostě zůstala výzdoba s kamennými městskými znaky měst kudy Vltava protéká, a to ve vrcholech kleneb (Rožmberk, Český Krumlov, České Budějovice, Týn nad Vltavou, Zbraslav, Vyšehrad a Smíchov). Další znaky patří místům ležícím již na Labi (Mělník, Roudnice nad Labem, Litoměřice, Ústí nad Labem a Děčín). Provoz na mostě byl zahájen 22. 12. 1878 a už od roku 1883 byla po něm jako po prvním pražském mostě vedena linka koněspřežné tramvaje. Nyní je most určen pro silniční dopravu, cyklisty, vede po něm dvoukolejná tramvajová trať a oboustranné chodníky pro pěší. Po mostě chodil také světoznámý vědec Albert Einstein, když byl v letech 1911–1912 v Praze profesorem na německé univerzitě. Během výstavby se mostu říkalo Kamenný na Smíchov nebo Podskalský most, ale po dokončení stavby roku 1878 byl pojmenován po českém historikovi, spisovateli a Otci národa Františkovi Ladislavovi Palackém. V roce 1940 byl přejmenován po hudebním skladateli Wolfgangovi Amadeovi Mozartovi na Mozartův most a od roku 1945 až po současnost se opět jmenuje Palackého most. U pravého břehu řeky Vltavy vede okolo mostu cyklotrasa Eurovelo 7. Palackého most v Praze je od roku 1987 zapsán do seznamu kulturních památek ČR a náleží také do historického centra Prahy, které je v rámci plošné ochrany zapsáno do světového dědictví UNESCO.