Menu
Login:      Heslo:       Přihlásit
Login:      Heslo:       Přihlásit
Mariánský most, Ústí nad Labem
Nesymetricky řešený silniční most v Ústí nad Labem byl postaven těsně před ohybem řeky Labe v letech 1995–1997. Architektonický návrh mostu vypracoval Roman Koutský. Most má netypicky zajímavě řešený chodník pro chodce a cyklisty umístěný uprostřed vozovky. Svůj název získal podle bezprostředně přiléhající 80 m vysoké Mariánské skály.  
Úsek toku
Dolní Labe
Kilometráž toku
765,220
Šířka mostu
26 m
Délka mostu
198 m
Podjezdná výška
7,2 m
Doba výstavby
1896–1898
  Foto 1
 
 -  Historie
Dominantní Mariánský most leží v místě zvaném Ústecká brána, překlenuje řeku Labe a spojuje centrum města Ústí nad Labem těsně před ohybem řeky s územím pod Mariánskou skálu. Právě podle této 80 m vysoké skály byl pojmenován. Je nesymetricky řešený a u úpatí Mariánské skály se odklání dvěma směry. Ve směru toku Labe je Mariánský most třetí most v Ústí nad Labem (a to za železničním mostem a mostem Dr. Edvarda Beneše). Architektonický návrh mostu ve slohu nový symbolismus vytvořil architekt Roman Koutský se spoluautory (Šárka Malá, Libor Kábrt, Milan Komínek a Ladislav Šašek). V roce 1995 byla zahájena výstavba mostu. Mariánský most se stavěl 5 let a ihned se stal jedním ze symbolů města Ústí nad Labem. Lidé most nazývají také názvy jako žirafa, harfa nebo brána. Most o celkové délce 198 metrů zaujme zejména zajímavým tvarováním konstrukce zavěšeného trojúhelníku. Jedná se tedy o zavěšenou konstrukci, kterou tvoří dvě ramena pylonu, která jsou po stranách mostovky. Z každého ramene pylonu vybíhá 15 lan nesoucích mostovku. Právě to, že lana vybíhají z pylonu jen jedním směrem, most činí jedinečným v celé České republice. Zajímavostí je, že chodník pro pěší a cyklisty je umístěn uprostřed mostu a vyvýšen oproti vozovce. Mostní pylon působí jako výrazná protiváha k protější Mariánské skále. Rozpětí hlavního pole je 123,30 m, výška pylonu 75 m a celková rozvinutá délka mostu včetně ramp je 333 m. Mariánský most byl dokončen roku 1997 a už v roce 1999 získává cenu Evropské asociace ocelových konstrukcí. V roce 2001 byl most v mezinárodní anketě renomovaného časopisu Structural Engineering International zařazen mezi deset nejkrásnějších světových staveb posledního desetiletí 20. století. Neobvykle a nadčasově řešený Mariánský most se vedle tradičního symbolu města – hradu Střekova, stal novodobou dominantou Ústí nad Labem a je také vyobrazen na turistických vizitkách i zlaté pamětní minci vydané mincovnou ČR v rámci cyklu 10 mincí Mosty České republiky.