železniční most, Neratovice
Ocelový železniční most u Neratovic přes řeku Labe byl postaven v roce 1865. Celý úsek trati z Neratovic do Kralup nad Vltavou navrhoval inženýr Josef von Kress. Za prusko-rakouské války most odolával dramatickým okamžikům, později přestál I. a II. světovou válku. Ocelová konstrukce mostu byla několikrát rekonstruována a modernizována.
- Historie
Ocelový železniční most překlenuje řeku Labe a propojuje Mlékojedy a Tišice na pravém břehu s Neratovicemi na levém břehu. Most byl součástí Turnovsko-kralupsko-pražské dráhy (k. k. privilegierte Turnau-Kralup-Prager Eisenbahn TKPE), kterou v Rakousku-Uhersku postavila privátní železniční společnost. Ta provozovala dopravu na úsecích Praha–Turnov a Kralupy nad Vltavou – Neratovice. Celou trať z Neratovic do Kralup nad Vltavou, která byla uvedena do provozu v roce 1865, navrhoval provozní ředitel Buštěhradské dráhy, inženýr Josef von Kress. Výstavbu prováděla akciová společnost založená v Sedmihorkách (tvořena z 8 tisíc dělníků) a trať délky 87 km budovala více než rok. Původní most byl jednokolejný a skládal se ze čtyř ocelových příhradových konstrukcí, které byly osazeny na kamenných pilířích. Za prusko-rakouské války Prusové umístili podél celé trati strážní oddíly, aby mohli rychle přesouvat své vojenské transporty po železnici do českého vnitrozemí. Výzvědný rakouský oddíl v síle cca 1 300 mužů, kterému velel major Laurenz Ritter von Zaremba, vyhodil neratovický most do povětří (aby nemohli využívat Prusové železnici), most se zřítil 28. 7. 1866 do řeky Labe a u zříceného mostu došlo k lítému boji mezi Rakušany a Prusy. Po skončení války byla původní ocelová konstrukce mostu upravena, neratovický most byl obnoven a na přelomu roků 1866 a 1867 byla zprovozněna celá železniční trať. Původního ocelová konstrukce mostu byla v roce 1884 nahrazena novým mostem. O 27 let později, v roce 1911, i tuto mostní konstrukci nahradila bytelnější konstrukce, která vydržela až do roku 1983. Neratovický zchátralý most byl tehdy stržen a nahrazen dočasným provizorním mostem z mobilizačních zásob. Ten byl roku 1991 nahrazen již pátou verzí mostu v mírně posunuté poloze, která slouží dodnes. Současný most byl postaven bez nosných pilířů v korytě (tzv. Langrův trám). Původní pilíře byly odbourány na úroveň dna řeky Labe. Dramatické okamžiky prusko-rakouské války z července 1866 dnes připomínají jen části opěr pod lávkou. Lávka je v trase neratovického mostu k němu přimknuta a je určena pro pěší a cyklisty. Po lávce vede značená Poutní cesta Blaník–Říp a na pravém břehu je navazující Labská cyklostezka.