Menu
Login:      Heslo:       Přihlásit
Login:      Heslo:       Přihlásit
železniční most, Ústí nad Labem-Střekov
Ocelový železniční most v Ústí nad Labem přes řeku Labe byl postaven v letech 1954–1957 vedle starého příhradového mostu. Ten byl unikátně vybudován jako dvoupodlažní pro silniční a železniční dopravu pod vedením inženýra Konrada Wilhelma Helwaga v letech 1872–1874 a do roku 1936 sloužil jako jediné spojení mezi Ústním nad Labem a Střekovem.  
Úsek toku
Dolní Labe
Kilometráž toku
765,680
Šířka mostu
12 m
Délka mostu
310 m
Podjezdná výška
7,2 m
Doba výstavby
1969–1973
  Foto 1
 
 -  Historie
Současný ocelový železniční most překlenuje řeku Labe v místě původního mostu a propojuje centrum města Ústí nad Labem na levém břehu s částí Střekov na pravém břehu. Most je součástí železniční trati 072 Lysá nad Labem – Ústí nad Labem západ. Trať postavila pod vedením rakouského inženýra Konrada Wilhelma Helwaga soukromá Rakouská severozápadní dráha (Österreichische Nordwestbahn – ÖNWB) jako součást své železniční magistrály mezi Vídní a Děčínem v roce 1874.

Trať se hovorově nazývá „pravobřežka“, protože vede po pravém břehu řeky Labe nebo také „uhelná magistrála“. Na ÖNWB jako inspektor působil architekt Carl Schlimp, který navrhoval na dráze železniční unifikovaná nádraží. Původní kombinovaný dvojpodlažní most, a zároveň první most v Ústí nad Labem, přes řeku Labe (do roku 1936 byl jediným spojením mezi Ústím a Střekovem) byl postaven v letech 1872–1874. Most o celkové délce 310 m byl postaven podle projektu inženýrů Konrada Wilhelma Helwaga a Eduarda Gerlicha. Měl 3 pole o rozpětí 74 m, jeho nosná konstrukce z Mohniéových příhradových nosníků byla dvoupatrová. V horní části mostu byla jednokolejná železniční trať, dolní část patra byla určena chodcům, povozům i automobilům. Silniční vozovka byla tvořena dřevěnými fošnami, položenými na spodní část ocelové konstrukce. Silničnímu provozu most sloužil do roku 1945, kdy došlo při bombardování města k požáru dřevěné vozovky. Jednokolejná trať už nevyhovovala kapacitně, a i užívání silniční části bylo problematické z důvodu poměrně krkolomných nájezdů. Vedle starého mostu se ještě před jeho demolicí začal stavět podle projektu Státního ústavu dopravního v letech 1954–1957 nový železniční most. Původní starý kombinovaný most přes Labe byl odstraněn roku 1958 po dokončení nového mostu. Ten se skládá ze tří základních částí. První část z pravé strany břehu, ze střekovského nábřeží, tvoří trámový železobetonový nosník délky 19,4 m. Druhou částí je přemostění řeky Labe a přilehlých břehových partií, které zajišťují dvě ocelové příhradové konstrukce s horní mostovkou, každá pro jednu traťovou železniční kolej. Na spodní úrovni příhradových konstrukcí jsou po každé straně mostu vysunuty nosníky pro umístění lávek pro pěší. Jejich nosnou konstrukci tvoří nýtované ocelové profily, pochozí plocha je provedena z dřevěných prken. Zábradlí je vytvořeno svislými ocelovými tyčemi. Třetí část přemostění je provedena sedmi železobetonovými prostými deskami na monolitických pilířích. Most z roku 1957 slouží pro železnici a pro pěší i cyklisty, u pravého břehu pod mostem vede Labská cyklostezka, u levého břehu se nad mostem vypíná zámek s rozhlednou Větruše, odkud vede naučná stezka Větruše – Vrkoč. V roce 2022 má proběhnout v rámci plánované generální rekonstrukce výměna mostu za novou nosnou konstrukci.