Menu
Login:      Heslo:       Přihlásit
Login:      Heslo:       Přihlásit
most Legií, Praha
Kamenný silniční a tramvajový most Legií byl postaven přes Střelecký ostrov maďarskou firmou Gregerson v letech 1898–1901 přes řeku Vltavu v Praze na místě původního řetězového mostu. Kamenný most byl postaven podle návrhu architekta Antonína Balšánka, na stavbu byly použity žulové kvádry symbolického národního zbarvení. Pojmenován je podle československých legií.  
Úsek toku
Dolní Vltava
Kilometráž toku
53,600
Šířka mostu
16 m
Délka mostu
343 m
Podjezdná výška
6,6 m
Doba výstavby
1839–1841
Modernizace
1898–1901
  Foto 1
 
 -  Historie
Kamenný most Legií překlenuje řeku Vltavu v Praze a spojuje pravý břeh od Národního divadla z Národní třídy přes Střelecký ostrov do Vítězné třídy pod Petřínskými sady na levém břehu. Stojí v místě původního řetězového mostu císaře Františka I. postaveného firmou V. Lanna podle projektu c. k. inženýra Bedřicha Schnircha v letech 1839–1841. Celková délka řetězového mostu byla 412,74 m, šířka 9 m. Dvě totožné poloviny mostu byly spojeny mohutným zděným pilířem na Střeleckém ostrově. Každý z obou dílů měl dvě věže, na nichž spočívala ve výši 10,5 m nad vozovkou ložiska mostních řetězů. Most byl velkolepou stavbou, která přispěla k rozvoji Prahy a zejména Smíchova, měl však nedostatečnou nosnost. V roce 1857 se při přepravě obzvlášť těžkého nákladu z Ringhofferovy továrny most velmi prohnul a rozhoupal. Od té doby byly těžké transporty vedeny po staré trase přes Karlův most, a to až do roku 1872, než začal sloužit k přepravě nákladů železniční vyšehradský most. Roku 1898 byl provoz na nevyhovujícím řetězovém mostě ukončen a převeden na dřevěné provizorium. Autorem návrhu nového kamenného mostu byl architekt Antonín Balšánek za spolupráce Josefa Janů a Jiřího Soukupa. Most postavěný maďarskou firmou Gregerson a synové v letech 1898–1901 je tvořen devíti velmi plochými klenbami různého rozpětí a vzepětí. Klenby nad Střeleckým ostrovem mají tvar kruhových segmentů o rozpětí 27 m, ostatní mají elipsovitý tvar o rozpětí 26, 34, 38, 42, 32, 28 a 25 metrů. Na stavbu byly použity žulové kvádry. Materiál má u mostu symbolické zbarvení, je totiž použito střídavě kamene modrého, červeného a bílého zbarvení, což jsou národní barvy naší trikolóry. Na obou stranách jsou umístěny vždy dvě věže, které v dobách rané existence mostu sloužily k vybírání mýtného. Věže zdobí barokizující kopule, maskarony a městské znaky. Dvířka zdobí reliéfy s alegoriemi řemesel od Gustava Zouly, kandelábry, reliéfy a další ozdoby navrhl sochař Vilém Amort a provedl je Josef Palouš. Most je dlouhý 343 m a široký 16,4 m. Slavnostní otevření mostu se konalo 14. 6. 1901 za osobní přítomnosti císaře Františka Josefa I., který celý most při odpolední procházce přešel. Druhý den vyšla v novinách fotografie jeho veličenstva s popiskou Procházka na mostě, a tak vznikla záhy pro již stařičkého císaře jeho proslulá přezdívka "starej Procházka". Zpočátku se kamenný most jmenoval stejně jako původní řetězový most císaře Františka I., po vzniku Československa byl od roku 1919 přejmenován podle našich legií na most Legií, v době německé okupace byl od roku 1940 přejmenován podle hudebního skladatele Bedřicha Smetany na Smetanův most a po II. světové válce od roku 1945 se znovu obnovilo pojmenování na most Legií. V roce 1960 dochází opět k přejmenování mostu na Most 1. máje a to proto, že se v českých zemích poprvé slavil svátek práce 1. máje v roce 1890 na Střeleckém ostrově v Praze, přes který most vede. Roku 1990 byl znovu obnoven název most Legií, a tak se jmenuje dodnes. Most je určen v obou směrech pro silniční dopravu, na mostě je dvoukolejná tramvajová trať a je určen pro pěší. U pravého břehu řeky Vltavy vede cyklotrasa Eurovelo 7, pěší výletníci mohou sestoupit uprostřed mostu po schodišti na Střelecký ostrov, nebo se jít projít do nedalekého parku Kampa na levého břehu Vltavy. Most Legií postavený ve slohu eklekticismu je od roku 1975 zapsán do seznamu kulturních památek ČR. Most Legií také náleží do historického centra Prahy, které je v rámci plošné ochrany zapsáno do světového dědictví UNESCO.