Menu
Login:      Heslo:       Přihlásit
Login:      Heslo:       Přihlásit
Čechův most, Praha
Ocelový silniční a tramvajový Čechův most přes řeku Vltavu v Praze byl postaven v letech 1905–1908. Složité základy mostních pilířů na kesonech provedla firma Müller & Kapsa, secesní ocelová konstrukce je dílem firem Českomoravská-Ruston a Bratři Prášilové. Most je pojmenován podle básníka, novináře a cestovatele Svatopluka Čecha.  
Úsek toku
Dolní Vltava
Kilometráž toku
52,200
Šířka mostu
16 m
Délka mostu
169 m
Podjezdná výška
7,9 m
Doba výstavby
1905–1908
  Foto 1
 
 -  Historie
Secesní Čechův most přes řeku Vltavu v Praze spojuje náměstí Curieových na pravém břehu s nábřežím Edvarda Beneše na levém břehu. Byl vybudován v letech 1905–1908 podle návrhu architekta Jana Kouly, který dopracovali Ing. Jiří Soukup, Václav Trča a František Mencl. Zakládání mostních pilířů na kesonech a jejich stavbu prováděla firma Müller & Kapsa. Stavba pilířů byla slavnostně skončena 17. dubna 1907 položením závěrného kamene, a to samotným císařem Františkem Josefem I. Ocelová konstrukce mostu byla dílem firem Českomoravská-Ruston a bratři Prášilové. Most je dlouhý 169 m, široký 16 m (z toho je 10 m vozovka). Rozpětí jednotlivých mostních oblouků směrem od pravého břehu roste (47,8 + 53,1 + 59,2 m). Z těchto důvodů je každé z celkem 24 klenbových žeber jinak dimenzováno. Výzdoba mostu je vskutku obdivuhodná nejenom svým rozsahem, ale i kvalitou vypracování. Fenomenální jsou 4 bronzové postavy géniů vysoké více než 3 m od sochaře Antonína Poppa. Sochy jsou postaveny na zasklených železných lucernách na vrcholech sloupů ve výšce 17,5 m a v ruce drží pozlacené ratolesti. Na zhlavích proti vodě stojí bronzové sochy světlonošů s pochodněmi od sochařů Luvíka Herzla a Karla Opatrného. Na zhlavích po vodě jsou bronzové šestihlavé hydry se znaky Prahy od Luďka Wurzla. Okraje mostních oblouků byly při slavnostních příležitostech osvětleny 200 žárovkami. Pochodně světlonošů jsou vybaveny plynovými hořáky. Pro dvanáct osvětlovacích stožárů byly odlity patice ozdobené beraními hlavami, postavami vorařů, nosiči vody apod. Propracované jsou i tepané výplně oblouků a zábradlí mostu. Chodníky mostu byly vydlážděny tříbarevnou mozaikou s obrazci šachovnic a rybiček. Na vozovku byla položena speciální 13 cm vysoká špalíčková dlažba z tvrdého australského dřeva. Přímo pod mostem vede hlavní kanalizační sběrač. Most byl dokončený a slavnostně otevřený pro veřejnost 6. června 1908 a pojmenován je po českém básníkovi, novináři i cestovateli Svatopluku Čechovi. To až do roku 1940, kdy byl přejmenován na Mendelův most podle významného mnicha, přírodovědce a objevitele zákonů dědičnosti. Od roku 1945 se mostu vrátil původní název Čechův most. Po mostě je vedena dvojkolejná tramvajová trať, mohou po něm jezdit auta, cyklisté a je určen také pro chodce. U Čechova mostu na řece Vltavě se nachází lodě společnosti Prague Boats. Je to jedno z největších pražských přístavišť, ze kterého vyplouvají parníky a lodě na vyhlídkové plavby Prahou. Jediný ocelový obloukový most v Praze a v celé České republice, který má ozdobenou mostní konstrukci z období secese, je od roku 1975 zapsán na seznamu kulturních památek ČR. Most Svatopluka Čecha také náleží do historického centra Prahy, které je v rámci plošné ochrany zapsáno na seznam světového dědictví UNESCO.