železniční most, Lovosice
Současná ocelová konstrukce železničního mostu v Lovosicích přes řeku Labe byla nově osazena v roce 2015. Nahradila tak ocelový most postavený v období 1896–1898. O výstavbu původního mostu se zasadilo mnoho význačných osobností, především však advokát Franz Stradal a šlechtic Edmund Clary-Aldringen. Než most získal současnou podobu, byl několikrát rekonstruován.
- Historie
Ocelový železniční most překlenuje řeku Labe a propojuje Žalhostice na pravém břehu s Lovosice na levém břehu. Most byl součástí jednokolejné regionální dráhy, kterou vystavěla v letech 1896–1898 společnost Ústecko-teplická dráha-ATE (k. k. privilegierte Aussig-Teplitzer Eisenbahn-Gesellschaft) jako druhý úsek své Severočeské transverzálky. ATE byla založena roku 1856 v Teplicích za významné podpory místních podnikatelů a průmyslníků (mezi nejvýznamnější patřili teplický advokát Franz Stradal a šlechtic Edmund Clary-Aldringen), aby se jejich prostřednictvím vybudovala první trať až do Ústí nad Labem. Trať označovaná 087 provozovala železniční dopravu na úsecích Lovosice – Česká Lípa přes Litoměřice horní nádraží. Původní most z roku 1898 o 7 polích (z toho byla 3 pole oblouková, každé o délce 72 m a hmotnosti více než 400 t) a celkové délce 336 m, byl opravován v letech 1994, 2005 a 2013. V roce 2015 proběhla generální oprava železničního mostu v rámci akce „Rekonstrukce mostu v km 38,816 trati Lovosice – Česká Lípa“. Nejprve byly původní obloukové nosné konstrukce demontovány, zesíleny byly pilíře a zlepšilo se podloží u všech pilířů tryskovou injektáží. Demontáž i montáž nové nosné obloukové mostní konstrukce se prováděla nad vodou zaplavováním na soulodích doprovázených tažným remorkérem. To se provádělo tak, že byla z lodí vybudována podpěrná konstrukce, ke které se oblouk připevnil. Poté lodě nosník snesly (nebo vyzdvihly) z jeřábů umístěných na břehu a převezly je po řece Labi z pilířů (na pilíře). Nosná ocelová konstrukce železničního mostu byla navržena jako celosvařovaná s tuhými trámovými hlavními nosníky, vyztuženými oblouky se svislými závěsy (tzv. Langerův trám). Ze statického hlediska se jedná o tři prostá pole s rozpětím 74,37 m. Hmotnost jednoho pole je 408 tun. Trám hlavního nosníku je svařovaný I-nosník výšky 2,5 m, s obloukem uzavřeného komorového průřezu. Vzepětí oblouku činí cca 12,3 m. Ocelová konstrukce byla rozdělena do montážních dílců na mostovkovou a obloukovou část. Mostovková část byla dělena do čtyř sekcí, které tvořily dvojice hlavních nosníků a mostovka. Oblouková část byla dělena do tří sekcí. Železničnímu mostu v Lovosicích byl v roce 2015 udělen titul „Česká dopravní stavba, technologie a výrazná inovace v dopravě “ v kategoriích A – Mosty a tunely.