Menu
Login:      Heslo:       Přihlásit
Login:      Heslo:       Přihlásit
most přes plavební komory, Hořín
Architektonicky nadčasový silniční most přes Vraňansko-hořínský kanál vedoucí přes dvě plavební komory Hořín byl postavený firmou A. Lanna v letech 1902─1905. V rámci modernizace v období 2019─2021 bylo ohlaví velké plavební komory přestavěno jako zdvižné. Podjezdná výška mostu se zvýšila ze 4,85 m na 7 m. To umožní lepší a bezpečnější proplutí velkých lodí.  
Úsek toku
Dolní Vltava
Kilometráž toku
0,900
Šířka mostu
6 m
Délka mostu
19 m
Podjezdná výška
4,9 m
Doba výstavby
1902–1905
Modernizace
2019–2021
  Foto 1
 
 -  Historie
Architektonicky pohádkový most pro vozidla do 20 t, který překlenuje Vraňansko-hořínský kanál přes dvě plavební komory Hořín, propojuje obec Hořín s ostrovem vklíněným mezi řekou Vltavou a plavebním kanálem. Most, o který jsou opřena vrata v dolním ohlaví dvou plavebních komor, byl vybudován, stejně jako celé zdymadlo Hořín, pražským podnikatelstvím staveb A. Lanna v letech 1902–1905. Projekt vypracoval inženýr Komise pro kanalisování Vltavy a Labe v Čechách A. Drahorád, architektonický návrh upravil architekt František Sander. Obě ohlaví jsou přemostěna dvěma shodnými segmentovými oblouky, které jsou na lících obloženy žulovými kvádry. Po stranách oblouků jsou pylony z kyklopského zdiva s kruhovými terči. Uprostřed mostu je pravoúhlý vstupní otvor, nad nímž je vsazena obdélná kamenná deska s datací a nápisem A.D./1905. V letech 2019–2021 proběhla rekonstrukce v rámci projektu „Zabezpečení podjezdných výšek - plavební kanál Vraňany–Hořín“. Vzhledem ke skutečnosti, že plavební komory Hořín jsou spolu s objektem plavebního kanálu Vraňany–Hořín od roku 1958 zapsány jako kulturní památka ČR, bylo jediným možným řešením použití zdvižné mostní konstrukce, která je umístěna na přemostění velké plavební komory. Tím se minimalizoval zásah do stávající památkově chráněné stavby. Podjezdná výška na dolním ohlaví velké plavební komory se díky osazení nového zdvihacího mostu zvýšila z 4,85 m na 7 m. Vysunutí mostu je řešeno pomocí hydraulických pístů osazených v podpěrách mostu, ohlaví komory bylo zároveň rozšířeno z 11 m na 12 m. Zlepšení užitných parametrů plavební komory na parametry vodní cesty třídy Va, a úprava horní a dolní rejdy plavební komory umožňují lepší a bezpečnější proplutí velkých lodí. Silniční most pro vozidla do 20 t, pro pěší i cyklisty je napojen na dálkovou páteřní vltavskou cyklotrasu Eurovelo 7 a umožňuje tak výlety na ostrově, na Vraňansko-hořínském plavebním kanálu a také k cca 1 km vzdálenému soutoku řeky Vltavy s Labem u Mělníka. Objekt zdymadel v Hoříně na Labsko-vltavské vodní cestě je mimořádnou technickou stavbou s unikátním řešením zdvihacího mostu na dolním ohlaví velké plavební komory.