Menu
Login:      Heslo:       Přihlásit
Login:      Heslo:       Přihlásit
železniční most, Čelákovice
Nová ocelová konstrukce železničního mostu v Čelákovicích přes Labe byla vyměněna v rámci modernizace v letech 2019–2022. Most byl významný už od doby výstavby v roce 1873, protože na trati Praha – Lysá nad Labem přijížděli vlakem za rekreačním využíváním okolí řeky Labe a vznikajícími říčními lázněmi České Grado výletníci z celého širokého okolí.  
Úsek toku
Střední Labe
Kilometráž toku
873,620
Šířka mostu
12 m
Délka mostu
180 m
Podjezdná výška
5,1 m
Doba výstavby
1873
Modernizace
2019–2022
  Foto 1
 
 -  Historie
Současný nový ocelový železniční most překlenuje řeku Labe v místě původního mostu a propojuje město Čelákovice na levém břehu s osadami Grado a Labíčko na pravém břehu. Most je součástí železniční trati 231 Praha – Lysá nad Labem – Kolín. Trať byla postavena po částech v letech 1870–1873 pod vedením rakouského inženýra Konrada Wilhelma Helwaga soukromou Rakouskou severozápadní dráhou (Österreichische Nordwestbahn - ÖNWB). Autorem podoby železničních stanic pro celou dráhu, tedy i v Čelákovicích, byl architekt Carl Schlimp. Úsek trati z Nymburka do Prahy přes Lysou nad Labem a Čelákovice byl uveden do provozu roku 1873. Most v Čelákovicích byl významný už v době I. republiky, protože na této trati značně narostl počet cestujících v souvislosti s rozvíjejícím se rekreačním využíváním okolí řeky Labe. Výletníci o sobotách a nedělích navštěvovali vznikající říční lázně České Grado a dráha dokonce poskytovala víkendové slevy jízdného. Původní most pocházel z roku 1873, měl 4 pole o stejném rozpětí 40 m, tvořenými přímopásovým spojitým příhradovým nosníkem s dolní mostovkou. Roku 1908 proběhla na železničním mostě generální rekonstrukce, byly přestavěny mostní pilíře, dvě přímá pole byla nahrazena dvěma prostými trámovými poli, tvořenými obloukovými příhradovými nýtovanými nosníky s dolní mostovkou o délce 50 m. Na tato pole navázala na pravém břehu dvě pole inundační, tvořená přímými příhradovými nosníky o délce 27,6 m. Další přestavba mostu proběhla po roce 1921, v souvislosti se zdvojkolejněním trati. Pilíře byly částečně rozebrány, prodlouženy a na nich pak byl založen paralelní druhý most zcela shodné konstrukce. V letech 2019–2022 pobíhala úprava trati v rámci akce „Optimalizace traťového úseku Lysá nad Labem – Čelákovice“. Hlavním cílem projektu bylo zvýšení kapacity trati plnící významnou roli v pražské příměstské dopravě. Současně došlo ke zvýšení traťové rychlosti až na 140 km/h. Klíčovou součástí stavby byla výměna mostu přes Labe, který nevyhovoval současným potřebám železniční dopravy zejména kvůli svému šířkovému uspořádání. Po přestavbě železniční most v Čelákovicích splňuje také podjezdnou výšku minimálně 5,25 m a stavebně je připraven na podjezdnou výšku až 7 m. Nákladní lodě s kontejnery i vysoké osobní lodě tedy budou moci pod mostem bezpečně proplouvat. Původní železniční most je nahrazen novou nosnou konstrukcí včetně úpravy spodní stavby. To umožnilo napojení samostatné konstrukce lávky pro pěší a cyklisty, která je napojena na Labskou cyklostezku. Okolo levého břehu řeky Labe vede také Poutní cesta Blaník–Říp a kousek od pravého břehu je mrtvé rameno řeky Labe (Grado) i naučná stezka Údolím Labe.