Menu
Login:      Heslo:       Přihlásit
Login:      Heslo:       Přihlásit
Vodní dílo Vraňany–Hořín
Vodní dílo Vraňany–Hořín bylo postaveno v letech 1902–1905 jako souhrn staveb, které jsou součástmi technicky složitého systému překonávající nejobtížnější úsek řeky Vltavy pod Prahou až po soutok s Labem. Hlavním účelem jezu Vraňany je vzdouvat vodu pro laterární plavební kanál Vraňany–Hořín a tím zajistit splavnění dolního úseku Vltavy mezi VD Miřejovice a soutokem Vltavy s Labem v městě Mělník. Vybudováním jezu je možno využít hydroenergetický potenciál toku k výrobě elektřiny. Zdrž je současně využívána pro odběr vody, individuální rekreaci, sportovní plavbu a rybolov. Hlavními částmi jsou jez, 11 km dlouhý uměle vybudovaný plavební kanál, 2 malé vodní elektrárny (Vraňany a Hořín), plavební komory a rybí přechod.  
Úsek toku
Dolní Vltava
Kilometráž toku
11,550
Účel
Plavba, výroba el. energie
Délka vzdutí
6,509 km
Objem zdrže
2,088 mil. m3
Plocha povodí
28 061,9 km2
Období výstavby
1902–1905
 
 
Foto 1
 
Pudorys
 -  Jez Vraňany
Pohyblivý jez byl původně hradlový o dvou polích. Součástí jezu byla také při pravém břehu umístěna malá plavební komora s užitnými rozměry 60 x 8 x 2,5 m a vorová propust asi 230 m dlouhá, 12 m široká se 14 stupni ukončenými Bazikovými zdrhly. Vzhledem k namáhavé, časově náročné a mnohdy i nebezpečné manipulaci a technické zastaralosti konstrukce jezu, bylo v letech 1973–1984 přistoupeno k jeho kompletní rekonstrukci. Ta zahrnovala přestavbu jezových polí včetně podjezí a jezových pilířů, výstavbu nového velínu a montáž nového technologického zařízení. Modernizovaný nový jez o třech polích s hradící konstrukcí tvořenou pohyblivými ocelovými klapkami byl dokončen v roce 1984. Levé pole je dnes široké 38,5 m, střední 19,0 m a pravé 38,2 m. Hrazená výška je 2,6 m. Ocelové klapky jsou duté vysoké 3,3 m a jsou zespoda podpírány dvojicí hydromotorů. Ovládání jezu je z moderního velínu umístěného na pravém břehu Vltavy v úrovni osy jezu. Rekonstrukcí jezu byl ukončen provoz plavební komory u pravého břehu včetně demontáže jejich hradících zařízení. Samotné konstrukce však zůstaly na místě až do stavby MVE.  
Řez
 
Schema
 
Druh jezu
Pohyblivý - klapka
Počet polí
3
Šířka pole
různá
Kóta horní vody
163,90 m n. m.
Spád
3,60 m
Období výstavby
1902–1905
Modernizace jezu
1978–1984
 
 -  Vodní elektrárna Vraňany
Stavba malé vodní elektrárny Vraňany byla zahájena v srpnu 2004 a po zkušebním provozu byla MVE kolaudována. I přes poměrně dlouho trvající reklamační řízení, byla prakticky uvedena do provozu dnem kolaudace 19.6.2006. Budova je situačně umístěna ve směru toku pod bývalou plavební komorou, těsně vedle pravobřežního pilíře jezu. Původní plavební komora je využita jako přívodní kanál do vtokové části malé vodní elektrárny. Vorová propust byla v rámci stavby zasypána a slouží jako manipulační plocha. Budova elektrárny je vodotěsná, železobetonová, polorámová konstrukce chráněná proti zatopení při průchodu stoleté vody. V nízkotlaké průtočné malé vodní elektrárně je osazena jedna horizontální přímoproudá Kaplanova turbína s průměrem oběžného kola 3350 mm. Návrhový průtok turbíny je 65 m3/s, návrhový spád 3,6 m a celkový instalovaný výkon 2,5 MW. Provoz vodní elektrárny je řízen automaticky podle polohy hladiny vody v jezové zdrži. Jez s elektrárnou je dostupný z pravého břehu z obce Dědibaby.
Druhá malá vodní elektrárna je na konci plavebního kanálu na plavební komoře Hořín s velmi malým, zanedbatelným výkonem, pokrývajícím prakticky vlastní spotřebu komory.  
Umístění
Pravý břeh
Počet strojů
1
Typ turbíny
Kaplanova turbína
Návrhový spád
3,60 m
Návrhový průtok
65,0 m3/s
Celkový výkon
2 500 kW
Provozovatel
Povodí Vltavy, státní podnik
 
 
Schema  
 
Schema
 -  Plavební komory Hořín
Plavební komory dělí laterální plavební kanál na části Vraňany–Hořín a Hořín–Labe. Plavební komory jsou dvě (velká VPK a malá MPK), postavené vedle sebe s překonávaným spádem 8,8 m. Tím jsou nejvyšším plavebním stupněm na Vltavě pod Prahou. Vzhledem k nevyhovujícím parametrům původních plavebních komor byla v letech 1993 a 1994 jejich plata navýšena skoro o 1,0 m. Téměř 90 let fungující technologická vybavení plavebních komor byla postupně vyměňována a modernizována. Nyní jsou všechna zařízení ovládaná hydromotory a provoz je z velínu řízen automaticky počítačem. Velká plavební komora o rozměrech 137,5 x 20 m a malá plavební komora s rozměry 73,0 x 11 m, obě s původní  šířkou v ohlaví 11 m, nevyhovují parametrům požadované Va třídě vodních cest. Proto v roce 2019 začala rozsáhlá rekonstrukce velké plavební komory za účelem zvětšení užitné šířky ohlaví na 12 m, zajištění minimální podjezdné výšky 7,0 m nad nejvyšší plavební hladinou Těmito opatřeními se zvýší bezpečnost a spolehlivost provozu plavebních komor i pro návrhová plavidla rozměrů 137,0 x 11,4 m. Most, o který jsou opřena vrata v dolním ohlaví komor, bude v části nad VPK zdvižný na předepsanou podjezdnou výšku. Z důvodu rozšíření ohlaví a zdvihání jeho přemostění bylo třeba zcela změnit konstrukci dolních vrat na VPK a místo vrat opěrných byla instalována vrata vzpěrná. Horní vrata obou plavebních komor jsou vzpěrná. Dolní vrata na MPK zůstávají oplechovaná opěrná, opřená nahoře o návodní stranu mostu v dolním ohlaví. Plnění komor je dlouhými obtokovými kanály, které jsou hrazené v horním ohlaví horizontálními stavítky (tzv. Mayerovými vozíky). Dolní uzávěry dlouhých obtoků jsou segmenty. Dolní vrata umožňují kombinované prázdnění plavební komory.  
 
Schema

Pudorys
Schema
 
Název
Velká plavební komora
Malá plavební komora
Kilometráž vodního toku
1,000
Umístění
Plavební kanál
Třída vodní cesty
IV
Spád
8,80 m
Délka
137,5 m
73,0 m
Šířka
12,0 m
11,0 m
Čas plnění/prázdnění
20 min/18 min
6 min/6 min
 -  Plavební kanál
Pro překonání nejobtížnějšího úseku dolní Vltavy pod Prahou bylo třeba za posledním splavným jezovým stupněm v Miřejovicích zajistit podmínky pro plavbu až k soutoku Vltavy s Labem. U levého břehu nad jezem Vraňany se odděluje z jeho zdrže uměle vybudovaný plavební kanál (laterární kanál), který se vyhýbá všem složitým podmínkám a úskalím koryta dolní Vltavy a umožňuje zajištění plavby v návaznosti na splavnost Labe. Vtoková část plavebního kanálu asi 700 m nad jezem je přístupná z levé strany z obce Vraňany. Plavební kanál je dlouhý přes 10 km a necelý kilometr před jeho ústím do Labe jsou postaveny dvě plavební komory Hořín. Provoz vzhledem k šířce plavebního kanálu je jednosměrný, řízený světelnou signalizací s výhybnou na 3,5 km plavebního kanálu v Lužci nad Vltavou. Plavební kanál je rozdělen na dlouhý horní a krátký dolní. Horní plavební kanál Vraňany–Hořín má čtyři obratiště a překlenut je jedním železničním a sedmi silničními mosty (z toho po rekonstrukci čtyřmi zdvižnými) a jedním mostem potrubním. Po postupné rekonstrukci mostů má být u všech zajištěna minimální podjezdná výška 7,0 m nad nejvyšší plavební hladinou. Dolní plavební kanál Hořín–Labe o délce 860 m vede od plavebních komor v Hoříně po napojení na labskou vodní cestu. Šířka dlouhého horního plavebního kanálu je 18,4–36,8 m, hloubka 2,5–3,0 m. Krátký dolní plavební kanál má šířku 18,4–39,7 m při minimální hloubce 2,5 m. Kanál je veden v lichoběžníkovém profilu s různými typy břehového opevnění. Někde je použita dlažba z lomového kamene do cementové malty a v některých místech jsou svahy vybetonované. Svahy mají sklon 1:1,5. Dno je ve většině délky betonové.  
 -  Rybí přechod
Součástí stavby malé vodní elektrárny bylo i vybudování nového, technického, komůrkového a štěrbinového rybího přechodu pro lososovité ryby. Rybí přechod byl postaven v roce 2009 mezi MVE a jezem u pravého břehu toku. Celková délka rybího přechodu je 63 m s podélným sklonem 10 %. Rybí přechod má dvě odpočívající nádržky délky 9 m s vodorovným dnem. Vnitřní šířka žlabu je 1,5 m a hloubka vody je 1,1–1,4 m. Rozdíl výškové úrovně jednotlivých přepážek a současně rozdíl hladin na štěrbinách činí 30 cm.  
 -  Historie
Úvodní místopisný historický popis lokality a jezu ve Vraňanech:
Pro celé vodní dílo Vraňany–Hořín, které sestává z jezu, plavebního kanálu a plavebních komor je důležitých několik obcí. Jako první ve směru toku to jsou na levém břehu Vltavy Vraňany a zhruba ve stejném místě na břehu pravém Dědibaby. Mezi uvedenými obcemi leží jez a začíná plavební kanál. Dále je důležitou obcí Hořín, který je téměř na konci plavebního kanálu (o cca 9 km níže) a na jeho katastrálním území se nacházejí plavební komory. A poslední důležitou obcí je Lužec nad Vltavou. Tato obec se stala díky stavbě kanálu jedinou čistě ostrovní obcí na území České republiky. Z pravé strany jí obtéká Vltava a k jejímu překonání dlouhé roky sloužil pouze přívoz. Od roku 2020 slouží cyklistům a chodcům nová lávka. Z levé strany je obec oddělena plavebním kanálem. Pro její spojení s okolím jsou zde dva silniční a jeden železniční most. Když se podíváme do historie celého území, zjistíme, že pravděpodobně právě díky své poloze na soutoku dvou řek, byla zdejší krajina hustě osídlena již v dávné minulosti. První písemné zmínky o všech uvedených obcích se datují do 13. a 14. století. Každá z nich má své historické zajímavosti. U Lužce můžeme zmínit vznik názvu obce podle luhu, který se zde rozkládá dodnes, nebo firmu „Bratři Horákové“ a jejich vynález z roku 1929 „Ledotvor“. Mimochodem firma zde má své sídlo stále. U obce Dědibaby její původní název „Jedibaby“, který je na mapách ještě z konce 19. století. Obec Vraňany je zase zajímavá tím, že přes její území byla postavena teprve druhá železniční dráha v Čechách. A v Hoříně díky jeho blízkosti mělnickému panství a významným vlastníkům nalezneme lovecký zámek z konce 17. století. Mnohokrát přestavovaný a v současné době ve vlastnictví Lobkowiczů. Bohužel také veřejnosti nepřístupný. Prohlédnout si ale můžeme, v současné době opravovanou, pohřební kapli Nejsvětějšího jména Ježíšova z roku 1826 na místním hřbitově.
Historie projektu samotného souboru vodních děl Vraňany–Hořín je samozřejmě spjata s celkovou regulací (kanalizováním) řeky Vltavy z Prahy do Mělníka. Od Miřejovic se zcela zásadně mění ráz krajiny, kterou Vltava protéká. Z předešlých údolí krajina přechází do nízkého a rozlehlého území nížiny. Následkem této změny při velkých vodách docházelo často k rozlití do četných vedlejších ramen. Proud v hlavním korytě ztrácel na síle a schopnosti poradit si s velkým množstvím štěrku z horního toku. Řeka zde bývala po velkou část roku nesplavná. Problémem bylo i hromadění ledových ker. Asi největší známé hromadění ker nastalo v roce 1893. Nahromaděné ledové kry v šesti až sedmi vrstvách o celkové výšce nápěchu až 1 m ucpaly území od Mělníka až do Libčic, tedy v délce 28 km a odtud směrem ku Praze vzdouvaly vodu.
V rámci kanalizace Vltavy bylo řešeno několik variant trasy plavebního kanálua umístění jezu. První varianta pracovala s laterárním kanálem začínajícím již u Chvatěrub a vedoucím po pravém břehu Vltavy. Jez byl v této variantě umístěn u Kralup. Další varianta řešila tři zdymadla. U Miřejovic, Vraňan a Vrbna. Následně byla zahájena konečná příprava stavby zdymadla u Miřejovic a pokračovalo se v hledání ideální varianty pro kanál. Ze všech možných zkoumaných variant byla vybrána ta, kterou známe dnes. Společně s projektem vodního díla vznikal i projekt využití přebytečného výkopku z laterárního kanálu. Tak vznikl samostatný projekt ochranných hrází podél Vltavy, jejichž prioritním účelem nebyla ochrana občanů, ale jejich majetku – přilehlých polí a luk před zanášením štěrkem. Území za hrázemi bylo pravidelně zatápěno klidnou neproudící vodou nesoucí živiny a tím docházelo k zúrodňování zemědělsky využívaných pozemků. Projednání tak obsáhlého projektu bylo samozřejmě velmi složité a neobešlo se bez soudních sporů. Přesto se zdařilo ještě v roce 1901 vydat právní rozhodnutí. Na jaře 1902 byla zahájena stavba. Tak složité a rozsáhlé vodní dílo se podařilo postavit za necelé 4 roky. Již 12.9.1905 byl komplex vodních děl Vraňany–Hořín předán do provozu. Úřední kolaudace proběhla následně v roce 1906.
Původní jez byl hradlový pouze o dvou polích. Při levém břehu bylo (a dodnes je) těleso jezu odděleno od plavebního kanálu dlážděnou dělící zdí. U pravého břehu byla komorová propust (šířky 8 m a délky 60 m) a vorová propust (šířka 12 m a délky 325,8 m). Příchod ze břehu na jez přes vorovou propust zajišťovala posuvná lávka na jejím horním konci. Ani jedno z těchto dvou plavebních zařízení zde dnes však již nenaleznete. Největší využití komorové propusti bylo právě během stavby celého komplexu vodních děl. Mezi plavením kanálem a malým komorovým plavidlem se nacházel samotný jez o dvou polích, z nich jedno bylo ještě uzpůsobeno k plavbě. Jez byl pohyblivý, hradlový systému Poireé s otočnou pouchovou tyčí podle Kummera. Základem jezu byly slupice, o které se opírala hradla. Hladina se potom regulovala jejich vyjímaním, či doplňováním Při velké vodě a pravidelně před jarním táním (většinou doprovázeným ledochodem) se jez sklopil úplně celý. (Části původního hradlového jezu je možné vidět na pravém břehu plavebních komor v Hoříně) Ve své původní podobě sloužil více jak 70 let. V roce 1974 byla zahájena jeho modernizace, a to v rámci modernizace celé labsko–vltavské vodní cesty. Rozsáhlá rekonstrukce spočívala ve vybudování nového jezového tělesa (osa jezu byla posunuta o 10,5 m směrem po vodě) s typizovaným prahem, tak aby jako hradící konstrukce mohly být osazeny podpírané ocelové klapky ovládané hydromotory. Nový jez má také, na rozdíl od původního, tři jezová pole. Zde můžeme uvést porovnání s výstavbou vodního díla. Jak bylo uvedeno výše, trvala stavba nového komplexu všech vodních děl Vraňany Hořín necelé 4 roky. Rekonstrukce pouhé části jezového tělesa let 12.
Původní malé komorové plavidlo (malá plavební komora) bylo již v 20.století vytipováno jako nejvhodnější místo pro umístění malé vodní elektrárny. Její výstavba byla zahájena v roce 2004 a stavební práce byly ukončeny v roce 2006. A to je důvod proč dnes u jezu nenaleznete ani vorovou propust, ani malé komorové plavidlo.
Stavba plavebního kanálu přinesla, jak již bylo zmíněno výše, obrovské zemní práce, a to jak výkopové, tak v některých místech násypy hrází. Velkým problémem, se kterým se naši předchůdci potýkali bylo jak těsnění dna i svahů, tak aby nedocházelo k podmáčení okolních pozemků. Hledání správného materiálu na těsnění, ale i způsobu opevnění dna a svahů provázelo celou stavbu. Před konečným napuštěním bylo realizováno dokonce několik zkoušek s pozorováním v kontrolních vrtech a studních v okolí kanálu, ale i nad jezem Vraňany. Samotný kanál byl a dodnes i je na svém horním konci osazen protipovodňovou uzavírkou. Jedná se o vrata v obci Vraňany v místě mostu přes kanál. Vrata se při nástupu povodňových průtoků uzavřela a chránila celý kanál před proudící vodou a zanášení jeho profilu. Původní uzavírka byla po povodní v roce 2002 zbourána a byla postavena nová vyšší, širší a umístěná nad uzavírkou původní. V současné době probíhá realizace zvedání mostů, které překlenují plavební kanál tak, aby bylo dosaženo podjezdné výšky 7 m. Toto opatření nebylo třeba realizovat u potrubního mostu produktovodu, který potřebnou podjezdnou výšku již měl. Tři z mostů budou nově zvedací (most u Vraňan, železniční most v Lužci a silniční místní most tamtéž). Tam, kde to podmínky umožňovaly, došlo ke zvednutí mostů jako pevných konstrukcí.
Plavební komory v Hoříně překonávaly a stále i překonávají nejvyšší spád na úseku Vltavy z Prahy do Mělníka a to 8,8 m. S drobnou změnou (navýšením plat o 1 m v letech 1993–1994) měly ještě donedávna stejnou podobu. Dvě plavební komory umístěné vedle sebe osazené na horním ohlaví vzpěrnými vraty a na dolním ohlaví vraty opěrnými (opírajícími se o konstrukci mostu). Obě komory jsou plněny obtoky hrazenými na horních ohlaví Mayerovými vozíky (dnes již téměř unikátní konstrukcí) a na dolním ohlaví segmenty. V současné době probíhá na velké plavební komoře rozsáhlá rekonstrukce, související se zvyšováním parametrů na vltavské vodní cestě.
Most v části nad velkou plavební komorou bude v nejbližší době provozován jako zvedací s podjezdnou výškou 7 m. S ohledem na tuto skutečnost musela být změněna i konstrukce vrat. Nově jsou osazena vrata vzpěrná. Obě ohlaví velké plavební komory byla rozšířena na 12 m. V dolním plavebním kanále na levém břehu byla realizována nová nízká nábřežní zeď, pro lepší nautické podmínky při vplouvání velkých lodí do komory.

Provedení celé původní stavby zajistil stavební podnik A. Lanna v Praze, zastoupený inženýrem A. Smrčkem a později A. Brousilem. Vrchní stavební vedení měl stavební ředitel c.k. stavební rada W. Rubin. Jako místní stavbyvedoucí působil ve Vraňanech Ing. Fr. Papírník a na Hoříně Ing. Fr. Jeřábek a později Ing. J. Míšek.
V době svého vzniku patřil soubor vodních děl Vraňany–Hořín k největším technickým dílům svého druhu v celé habsburské monarchii a dodnes je celé vodní dílo technickým unikátem.

V místopisném slovníku Království českého se píše o vsi Vraňany od roku 1227, kdy byla poplatná desátkem klášteru sv. Jiří na Pražském hradě. Ves Vraňany často měnila majitele a nejvíce historicky poznamenána byla za husitských válek. V roce 1800 byl v obci postaven mlýn a lihovar, který však dlouho nepracoval. V polovině 18. století nechal rakouský stát vystavět přes vraňanské pole železniční dráhu, jež vedla z Prahy do Podmokel a byla v té době teprve druhou železnicí v Čechách. Od původního plánu vést trať přímo přes ves bylo upuštěno kvůli velké povodni v roce 1847. Původní hradlový jez o dvou polích ve Vraňanech byl postaven na řece Vltavě firmou Lanna a. s. v letech 1902–1905. Součástí vlastního jezu byla i malá plavební komora s užitnými rozměry 60 x 8 x 2,5 m a vorová propust délky cca 230 m a šířky 12 m se 14 stupni ukončená Bazikovými zdrhly. V letech 1973–1984 byl jez ve Vraňanech kompletně přestaven na jez pohyblivý klapkový. Rekonstrukce zahrnovala přestavbu jezových polí včetně podjezí a jezových pilířů, výstavbu nového velínu a montáž nového technologického zařízení. Hlavním účelem Vraňanského jezu bylo a stále je vzdouvat vodu pro plavební kanál Vraňany–Hořín a tím splavnit úsek mezi Miřejovicemi a Mělníkem.

Stručný popis historie celého vodního díla Vraňany–Hořín:
Jako poslední na Vltavě před soutokem s Labem bylo tedy postaveno vodní dílo Vraňany–Hořín. Celé vodní dílo tvoří souhrn jednotlivých staveb, které jsou součástmi technicky složitého systému překonávající nejobtížnější úsek řeky Vltavy pod Prahou. Součástí vodního díla Vraňany–Hořín je jez ve Vraňanech, plavební kanál (který vede z Vraňan do Hořína), povodňová uzavírka, plavební komory v Hoříně a od roku 2006 i malá vodní elektrárna Dědibaby. Jez s elektrárnou je z pravého břehu dostupný z obce Dědibaby a z levého břehu z obce Vraňany. Povodňová uzavírka je umístěna ve Vraňanech. Plavební komory jsou vybudovány vedle sebe u Hořína necelý kilometr před ústím do řeky Labe u Mělníka. Ve Vraňanech na levém břehu nad jezem se odděluje uměle vybudovaný plavební kanál, který se vyhýbá všem úskalím říčního toku Vltavy.

Popis historie plavebního kanálu:
Práce firmy Podnikatelství staveb A. Lanna v Praze na postranním plavebním kanálu z Vraňan do Hořína probíhaly od roku 1902 až do roku 1905. Více než 11 km dlouhý laterální kanál začíná na levém břehu řeky Vltavy, vede přes katastrální území Vraňany, Lužec nad Vltavou, Chramostek, Zelčín, Vrbno u Mělníka a Hořín. Stavba započala vykopáním a vyzděním kanálu, ale současně byl postaven i jez ve Vraňanech s vorovou propustí, u které kanál začíná. Přes kanál bylo počátkem 20. století vybudováno 8 mostů a dvoukomorové zdymadlo u Hořína. Plavební (laterární) kanál Vraňany–Hořín je rozdělen na horní a dolní plavební kanál a vlastní plavební komory v Hoříně. Horní plavební kanál Vraňany–Hořín má čtyři obratiště a je překlenut deseti mosty. Pod prvním silničním mostem na začátku kanálu jsou vzpěrná vrata uzavírky proti velké vodě a ledům.

Popis historie plavebních komor v Hoříně:
Plavební komory Hořín oddělují horní a dolní část plavebního kanálu Vraňany–Hořín-Labe. Vystavěny byly pražským podnikatelstvím staveb A. Lanna v letech 1903–1905 podle projektu inženýra Komise pro kanalisování Vltavy a Labe v Čechách A. Drahoráda. Architektonický návrh upravil F. Sander. Vlastní plavební zařízení Hořín tvoří dvě plavební komory umístěné vedle sebe a velín se strojovnou umístěnou při dolním ohlaví. Kvůli požadavku na možnost obsluhy jedním mužem (v případě, že by došlo k výpadku elektrického proudu), byla pro uzavírání obtoků zvolena unikátní segmentová stavidla, která dodala firma bratří Prášilů. Další zařízení (pohybové mechanismy, vrata, pacholata ad.) dodaly firmy Breitfeld & Daněk, Českomoravská továrna na stroje a Märky, Bromovský & Schulz. Pohon obslužných zařízení byl navržen elektrický. Zdrojem energie byla Francisova turbína (dodaná Rustonkou) poháněná vodou z horního kanálu. Turbína byla napojená na elektrodynamo umístěné ve strojovně. Elektrotechnické zařízení namontovala karlínská firma Františka Křižíka. Navrhl je její tehdejší šéfkonstruktér Vladimír List, zároveň autor nerealizovaného projektu elektrárny v sousedství zdymadla. Komory při dolním ohlaví překlenuly železobetonové klenby s lícovým zdivem z žulových kvádrů o mocnosti 1,6 m u vrcholu a 3,2 m u patky. To zrealizovala firma Herzán & Uhlíř, držitelé licence Hennebique. Elektrická centrála a elektrické zařízení bylo umístěno v centrální ose zdymadla s cihlovým patrem a prejzovou střechou zakončenou stěžněm a lanovím. Plavební komory Hořín s průměrným překonávaným spádem 8,5 m jsou nejvyšším plavebním stupněm pod Prahou. Vzhledem k nevyhovujícím parametrům plavebních komor byla v letech 1993–1994 jejich plata navýšena o 1,0 m. Téměř 90 let fungující technologické vybavení plavebních komor na principu ozubených kol bylo postupně vyměňováno a modernizováno.

Popis historie - všeobecný závěr:
V květnu 2019 byly slavnostně zahájeny práce na výstavbě pěti nových mostů přes plavební kanál Vraňany–Hořín. Ředitelství vodních cest ČR tak začalo realizovat projekt na zvýšení podjezdné výšky pro lodě pod mosty na Vltavě, který umožní doplutí moderních vysokých lodí do Prahy. Unikátem budou čtyři zdvižné mosty, dálkově ovládané z téměř 9 km vzdálené plavební komory Hořín. V době svého vzniku patřil Vraňansko–Hořínský plavební kanál k největším technickým dílům svého druhu v celé habsburské monarchii a dodnes je celé vodní dílo technický unikát.  
Schema
 
Schema
 
Schema
Schema
 
Schema
 
Schema
Schema
 
Schema
 
Schema
 -  Architektura
Vraňansko-hořínský kanál - kulturní památka
Vraňansko-hořínský plavební kanál, postavený v letech 1903–1905 a projektovaný Ing. F. Sanderem, patřil v tehdejší době k největším technickým dílům svého druhu v Rakousku. Jeho významnou součástí je objekt zdymadel se dvěma plavebními komorami.
Karta v památkovém katalogu NPÚ  
Hořín zdymadlo - kulturní památka
Architektonicky významnou součástí Vraňansko-Hořínského plavebního kanálu je objekt zdymadel se dvěma plavebními komorami (velkou na severozápadní straně a malou na jihovýchodní straně), věží velínu (původně elektrické centrály) a spojovacími mosty přes dolní ohlaví plavební komory a plavební kanál pro lodní dopravu. Stěny plavebních komor jsou vyzděné z lomového kamene, s obkladem z kyklopského zdiva. Hrany zdí jsou obloženy žulovými kvádry. Na chodníku na koruně zdí oddělující plavební komory je osazena žulová deska s datací 1905. Věž velínu stojí na severovýchodním konci zdi oddělující plavební komory. Fasády věže jsou členěné výraznou nárožní bosáží. Přízemí věže se otevírá ze severní a jižní strany půlkruhově završenými otvory. Archivolta je výrazně bosována, cvikly jsou z kyklopského zdiva. Patro věže obsahuje tři obdélná vertikální okna. Boční fasády patra věže člení segmentový oblouk, pod nímž je vložené menší čtvercové okno s plastickým orámováním (plocha pod obloukem v úrovni patra je z režného zdiva). Věž kryje nízká stanová střecha (výrazně širší než hmota věže) krytá prejzy. Z vrcholu střechy vystupuje nástavec s vlajkovým stožárem. Tři podlaží věže propojuje litinové vřetenovité schodiště. Dochovány jsou prosklené vstupní dveře s roletou. Přes dolní ohlaví plavebních komor vede most. Obě ohlaví jsou přemostěna dvěma shodnými segmentovými oblouky. Klenba je železobetonová, na lících obložená žulovými kvádry. Po stranách oblouků jsou pylony z kyklopského zdiva s kruhovými terči. Vnitřní vyšší pylony nesou na vrcholu lucerny. Uprostřed mostu je pravoúhlý vstupní otvor, nad nímž je vsazena obdélná kamenná deska s nápisem: A.D./1905.
Karta v památkovém katalogu NPÚ  
 -  Osobnosti
František Křižík: vynálezce v oboru elektrotechniky
František Sander: architekt
 -  Mapy
Schema
 
Plavební mapa (data poskytla Státní plavební správa) 
 
 
 -  Turistické zajímavosti
 – Historické dokumenty

 
 -  Fotogalerie
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled