Zdymadlo Lovosice
Původní zdymadlo Lovosice bylo vybudováno v rámci výstavby vodní cesty na Vltavě a Labi na začátku 20. století. Výstavba probíhala v letech 1911–1919, rozsáhlá rekonstrukce jezu v letech 1969–1971 a obou plavebních komor v letech 1994–1997. Účel vodního díla: dopravní – zajištění potřebných hloubek a vyhovujících podmínek pro plavbu ve zdrži, energetický – využití hydroenergetického potenciálu v průběžné vodní elektrárně, hospodářský – odběry povrchové vody z jezové zdrže a rekreační – využití zdrže pro vodní sporty a rekreační rybolov. Hlavními objekty jsou jez, malá vodní elektrárna, plavební komory a rybí přechod.
Účel
Plavba, výroba el. energie, odběr povrchových vod
Objem zdrže
3,687 mil. m3
Plocha povodí
48 334,2 km2
Období výstavby
1911–1919
- Jez
Pohyblivý jez má tři pole o hrazené výšce 3,10 m. Šířka jezových polí je 2 x 41,2 m a 1 x 50,1 m (středové pole) Hradicí konstrukcí je hydrostatický sektorový uzávěr. Spodní stavba je železobetonová, vystupuje nade dno o 0,56 m a se sklopeným sektorovým uzávěrem vytváří Jamborův práh. V řezu má uzávěr tvar vypouklého trojúhelníku a ze dvou stran je opatřen plechovou obšívkou, která vytváří jeho hybné stěny s funkcí hradicí a přelivné plochy. Pod přelivnou plochou je uzávěr připojen k betonu spodní stavby. Dolní otevřená strana sektoru umožňuje síle od tlaku vody, odpovídající výšce hladiny nad jezem, působit z tlačné komory na jeho hybné stěny. Regulaci přítoku vody pod sektor nebo odtoku z pod něho zajišťuje trojcestný válcový ventil. Ovládání ventilu je automatické ve vazbě na úroveň hladiny vody v nadjezí a na polohu přelivné hrany sektoru. Lze ho však ovládat i manuálně podle potřeb provozovatele. Sektor se zvedá, pokud je pod něj napuštěna voda, a naopak spouští směrem dolů, pokud je z pod sektoru voda vypouštěna pod jez. Přesnost dodržení hladiny je v centimetrech. Uzávěr je utěsněn u bočních štítů pilířů tvarovými pryžovými profily. Pro zajištění zimního provozu jsou boční štíty osazeny teflonovými deskami. Hmotnost ocelové svařované konstrukce uzávěru je 67–81 tun. Uvnitř spodní stavby jsou pod každým uzávěrem tzv. tlačné komory a průběžná komunikační chodba (2,0 x 2,0 m), která umožňuje vstup do všech pilířů. Provizorní hrazení jezu proti horní i dolní vodě sestává z vyjímatelných slupic a ocelových stavidlových desek, které se zasunují mezi slupice. K osazení je nutná plovoucí mechanizace. Hlavní strojovna uzávěrů je pod jezovým velínem, který je umístěn na levém břehovém pilíři a jeho podlaha je nad úrovní stoleté vody. Z budovy velínu je přístup do komunikační chodby ve spodní stavbě jezu. V manipulační místnosti velínu jsou umístěna potřebná zařízení pro automatické ovládání uzávěrů a je odtud možná i kontrola všech funkcí jezu. Chodbou prochází hydraulická a elektrická instalace jezu, sběrný žlab prosáklé vody a je zde instalováno měřicí zařízení pro sledování deformací spodní stavby jezu. Stejné uspořádání mají jezy České Kopisty, Roudnice nad Labem a Dolní Beřkovice.
Druh jezu
Pohyblivý - hydrostatický sektor
Kóta horní vody
143,59 m n. m.
Období výstavby
1911–1919
Modernizace jezu
1969–1971
- Vodní elektrárna Lovosice–Píšťany I.
Nízkotlaká malá vodní elektrárna je břehová, vybudovaná u pravého břehu (v místě bývalé vorové propusti) v těsné návaznosti na osu jezu a pravý jezový pilíř. Byla uvedena do provozu v roce 2010. Ve čtyřech vtokových polích o šířce 9 m jsou osazeny čtyři přímoproudé horizontální Kaplanovy turbíny s průměrem oběžného kola 3000 mm. Návrhový spád turbíny je 1,95 m, návrhový průtok 4 x 50 tj. 200 m3/s a celkový instalovaný výkon MVE činí 3,1 MW. Vodní elektrárna je postavena tak, aby byla schopna čelit i tak rozsáhlé povodni, jako byla ta v roce 2002. Vše je zabezpečeno, například šachty vzduchotechniky mají ještě metrovou rezervu. Odolat velké vodě je připravena i samotná technologie elektrárny, zatímco při normálním průtoku přes turbíny (160 m3/s) pracuje zařízení v optimálních podmínkách, při průtoku nad 600 m3/s se turbíny samy, pro nedostatek spádu, zastaví. Jednou z mnoha zajímavostí dokončované moderní vodní elektrárny je její personál. Od obsluhy česlí po dohled nad množstvím vyrobené elektřiny jej totiž nebude tvořit jediný člověk. Elektrárnu mají na starosti počítače, které budou na vzdálenost několika desítek kilometrů kontrolovat specialisté. Jediný člověk, který se v objektu čas od času vyskytne, bude údržbář. Součástí díla jsou i dva rybí přechody, které mají znovu pomoci migraci vodních živočichů po Labi.
Typ turbíny
Kaplanova turbína
Návrhový průtok
200,0 m3/s
Provozovatel
RenoEnergie, a.s.
- Plavební komory
Plavební zařízení je situováno u levého břehu a zahrnuje dvě plavební komory (velkou–VPK; a malou–MPK), horní a dolní plavební kanál s rejdami a čekací stání. Obě plavební komory jsou umístěny vedle sebe ve stejné ose s jezem. Od vlastního koryta jsou odděleny ostrovem dlouhým 1 300 m a širokým až 330 m. Uvnitř ostrova je jezero propojené s Labem.
MPK má užitnou délku 110 m a šířku 12 m. Horní vrata tvoří ocelová poklopová klapka, dolní vrata jsou vzpěrná, pohyb vrat je zajištěn hydromotory. Plnění je kombinované, a to dlouhými obtoky přes jejich segmentové uzávěry a přímé, přepadem přes klapku; prázdnění pak dlouhým obtokem v pravé zdi a krátkým obtokem v levé zdi. V obou ohlavích plavební komory lze instalovat unifikovaná náhradní vrata. Provizorní hrazení se provádí u MPK válcovými ocelovými hradidly do drážek v ohlavích komory.
U VPK se provizorní hrazení provádí ocelovými stavidlovými deskami osazovanými plovoucí mechanizací mezi slupice. VPK má užitnou délku 155 m a šířku 22 m. Horní i dolní vrata jsou vzpěrná, oboje s pohonem hydromotory. Plnění a prázdnění komory je dlouhými obtoky hrazenými stavidlovými uzávěry. Běžný spád obou komor je 3,19 m. Velín plavebních komor je společný pro obě plavební komory a je umístěn na dělicí zdi mezi nimi. Proplavování je prováděno v poloautomatickém režimu, ale lze ho řídit též manuálně z obou ohlaví. Velín moderní konstrukce je vybavený technologií pro sledování, měření a vyhodnocení dat z plavební komory a jezu, která jsou současně přenášena přes uzlový bod do vodohospodářského dispečinku Povodí Labe, státní podnik.
Název
Velká plavební komora
Malá plavební komora
Kilometráž vodního toku
787,380
Čas plnění/prázdnění
30 min/30 min
15 min/15 min
- Plavební kanál
Horní plavební kanál je dlouhý 270 m a ve dně široký min. 34 m. Před vjezdem do kanálu jsou při levém břehu Labe dalbová čekací stání pro nákladní plavidla. Pro malá plavidla je čekací stání umístěno při levém břehu kanálu před malou plavební komorou. Dolní plavební kanál je dlouhý 990 m a ve dně široký min. 50 m. Při levém břehu kanálu, pod plavebními komorami, jsou dalbová čekací stání pro nákladní i malá plavidla. Minimální zaručená hloubka v obou kanálech je 2,30 m (při Q > 350 m3/s). Převážná část levého břehu kanálu v délce 650 m byla po příslušném vybavení vyhlášena veřejným přístavem. Celý tento kanál slouží při povodních a zámrazách jako ochranný přístav.
- Rybí přechod
Bývalá vorová propust byla umístěna u pravého břehu a svojí horní částí navazovala na jez. Byla široká 12 m a dlouhá 130 m, měla stupňovité dno s Bazikovými zdrhly. Z horní vody ji bylo možno zahradit dřevěnými hradly (vorovačkami), ukládanými na ocelový nosník výsuvné lávky. Začátkem 20. století sloužila pro splavování vorů přes jez. V roce 2010 byla na jejím místě vybudována malá vodní elektrárna a dva rybí přechody. Technický štěrbinový rybí přechod, umístěný mezi MVE a pravým jezovým polem, tvoří 2 m široké a přes 75 m dlouhé koryto. Břehový rybí přechod vybudovaný mezi MVE a pravým břehem je 216 m dlouhý a je tvořen lichoběžníkovým korytem s šířkou u dna 4 m a u hladiny 7 m. Rybí přechod je přírodní, bystřinný s balvanitou úpravou s kamennými přehrážkami a tůněmi. Pro ochranu ryb je před vstupem do hydraulického obvodu elektrárny osazena linie odpuzovačů ryb (elektronická zábrana a světelný odpuzovač).
- Historie
Původní zdymadlo bylo vybudováno v rámci výstavby vodní cesty na Vltavě a Labi na začátku 20. století. Provádění stavby zajišťovala Komise pro kanalizování řek Vltavy a Labe v Čechách ustanovená v roce 1896, financováno bylo z peněz Rakouska-Uherska. Generální návrh stavby, která byla spojena s výstavbou městského silničního mostu přes Labe (necelých 5 km proti proudu vzdálený Tyršův most v Litoměřicích dlouhý 400 m, postavený v letech 1906 až 1910) vypracovala technická kancelář Komise. Stavbu provádělo Pražské podnikatelství staveb A. Lanna. Výstavba pohyblivého členěného hradlového jezu se slupicemi systému Schwarzer probíhala v letech 1911 až 1919. Obě krajní pole byla hrazena dřevěnými hradly (celkem 570 voraček a 100 bokovnic). Průměrný spád jezu byl 3 m. Před zimním obdobím i před povodněmi byly hradicí prvky vyjímány a slupice sklápěny do vody. Při větších průtocích se vyhrazovalo levé jezové pole pro umožnění plavby volnou řekou. Jez byl při pravém břehu pro splavování vorů opatřen vorovou propustí šířky 12 m se stupňovitým dnem s Bazikovými zdrhly. Výstavba plavebního zařízení (malá a velká plavební komora, plavební kanál a rejdy) probíhala v letech 1912 až 1913 a byla umístěna do bývalého levostranného labského ramene Galoš. Při zemních pracích byly v Galoši objeveny zbytky starého pevného srubového jezu. Výstavbou vodního díla v roce 1911 zanikl poslední lodní mlýn na Labi až po Hamburk, který byl z konce 15. století, a byl ukotven u pravého břehu nad lovosickým přívozem. Uvedení hradlového jezu a plavebního zařízení do provozu se uskutečnilo v květnu 1919. V 60. letech 20. století byla zahájena rekonstrukce a modernizace labsko-vltavské vodní cesty pro umožnění jejího celoročního využití. Tomuto záměru nevyhovovaly původní hradlové a členěné jezy se sklopnými slupicemi, protože jejich obsluha vyžadovala těžkou a nebezpečnou manuální práci, a provoz nebylo možné zajistit v zimním období a při velkých vodách. Proto byly tyto jezy postupně nahrazeny jezy moderní konstrukce. Rekonstrukce a modernizace jezu v Lovosicích na jez hydrostatický sektorový byla provedena v letech 1969 až 1971. Situačně je spodní stavba nového jezu těsně přisazena ke vzdušní patě spodní stavby původního členěného jezu. Malá plavební komora byla rekonstruována a modernizována v letech 1994 až 1995 na užitnou délku 110 m a šířku 12 m. Modernizace velké plavební komory proběhla v letech 1995 až 1997 na užitnou délku 155 m s rozšířením obou ohlaví na 22 m.
- Osobnosti
Vojtěch Lanna: firma Lanna
Vojtěch Lanna ml. (1805–1866) zasáhl do mnoha podnikatelských odvětví: reguloval řeky, provozoval koněspřežnou dráhu, stavěl mosty, železnice, hutě, silnice, těžil uhlí, zakládal železárny, vyráběl porcelán i parkety. Díky němu mohly na Vltavu vyplout parníky a do Prahy přijel první vlak. Byl opravdovým a pravým velkopodnikatelem, ale nezapomínal ani na řadové zaměstnance, kteří mu s láskou přezdívali „pantáta Lanna“. Rod Lannů pocházel z Horního Rakouska a zabýval se přepravou soli po řece Traun k Dunaji. Kolem roku 1700 se příslušníci rodu vyskytují už v pramenech jako zaměstnanci solního úřadu. Jakob Lahner, narozen roku 1700, se později stal budějovickým měšťanem, když si vzal dceru budějovického správce solního úřadu Adama Haaseho. Jakobův mladší bratr Simon se stal loďmistrem císařské solní přepravy a zemřel 31. prosince 1755 v loděnici ve Čtyřech Dvorech u Českých Budějovic. Druhým císařsko – královským loďmistrem v rodě Lannů se stal nejmladší z bratrů Andrea, který se po smrti bratra Simona přestěhoval do loděnice ve Čtyřech Dvorech a vedl úřad až do smrti 4. května 1771. Po něm v loďmistrovské tradici Lannů pokračoval Ondřejův syn Thomas. Za jeho života došlo k dohodě se schwarzenberskou vrchností na Hluboké, že dřevo pro stavbu lodí na Vltavě bude získáváno za režijní cenu z velkostatku a naproti tomu správa schwarzenberského panství převezme celou přepravu soli do nitra Čech do pachtu. Po otcově smrti v lednu 1866 převzal vedení lánovských podniků právě třicetiletý Vojtěch Lanna ml. a zvolil si za partnera společníka Jana Šebka. Poté se pustil do podnikání a těžištěm byla regulace a kanalizace řek. Věnoval se vodním a pobřežním stavbám, obchodu se dřívím a solí. K největším realizovaným projektům své doby patřila regulace Vltavy, Lužnice a Blanice a na přelomu 19. a 20. stol. Pak velkorysá výstavba holešovického přístavu, kanalizace dolní Vltavy a Labe za přírodní ústí pod mělnickým zámkem. Rukopis firmy Lanna je i dnes rozpoznatelný nezaměnitelnou kamennou bosáží a žluto-hnědě-červenou hrázděnou nadčasovou a slohově nezařaditelnou civilní architekturou (např. četné budovy v holešovickém přístavu, dnes zakomponované do developerského projektu Prague Marina nebo administrativní budovy a vodočty u původních vltavských zdymadel v Klecanech, ve Štěchovicích, na Štvanici, v Kostomlátkách, v Hoříně a dalších). Projekty byly financovány z říšských a zemských prostředků. Po 1. světové válce byla známá stavební firma Lanna prodána bance Bohemia a rodina se v důsledku vzniku Československa vystěhovala do Mnichova.
http://www.lanna.online/
https://www.i60.cz/clanek/detail/14138/dynastie-lannu-100-let-technickeho-pokroku
https://cs.wikipedia.org/wiki/Vojt%C4%9Bch_Lanna
Vazba na vodní díla:
Kostomlátky,
Dolní Beřkovice,
České Kopisty,
Lovosice,
Štěchovice,
Troja–Podbaba,
Klecany–Roztoky,
Dolany - Dolánky
– Historické dokumenty
Autor: Váňa, V., Rok vydání: , Článek, Zdroj: Střední Labe, 1905, roč. IV., str. 039, Umístění: Národní technické muzeum, Web:
http://www.ntm.cz
Autor: Klír, Antonín, Rok vydání: , Článek, Zdroj: Střední Labe, 1903, roč. II., str. 064, Umístění: Národní technické muzeum, Web:
http://www.ntm.czDokument je dostupný ke
stažení zde.
Autor: Novák, Radek, Rok vydání: , Článek, Zdroj: Zakládání staveb, 2009-03, str.24, Umístění: neznámý
Autor: Gruber, Josef, Rok vydání: 1900, Kniha, Zdroj: Obchodní a živnostenská komora v Praze v prvním půlstoletí svého trvání 1850–1900 k oslavě jejího padesátiletého jubilea, Umístění: Národní knihovna České republiky, Web:
https://www.nkp.cz/Dokument je dostupný ke
stažení zde.
Autor: , Rok vydání: 1913, Zdroj: Zpráva komise pro kanalisování řek Vltavy a Labe v Čechách, Umístění: neznámý
Dokument je dostupný ke
stažení zde.
Autor: , Rok vydání: 1927, Zdroj: Zpráva komise pro kanalisování řek Vltavy a Labe v Čechách, Umístění: neznámý
Dokument je dostupný ke
stažení zde.