Vodní dílo Modřany
Vodní dílo Modřany bylo budováno v letech 1979–1987 za účelem zlepšení plavebních podmínek v modřanské úžině a prodloužení plavby na Berounce až k vybudovanému Radotínskému přístavu. Vzdutí modřanským jezem je 9,1 km dlouhé a sahá až k vývaru vodního díla Vrané nad Vltavou a 1,5 km proti toku Berounky do přístavu Radotín. Vodní dílo sestává ze tří hlavních částí: pohyblivého jezu, vlakové plavební komory a průtočné vodní elektrárny. Součástí vodního díla je na levém břehu sportovní propust, která svojí trasou obchází objekt vodní elektrárny.
Účel
Plavba, výroba el. energie
Objem zdrže
1,730 mil. m3
Plocha povodí
26 718,1 km2
Období výstavby
1979–1987
- Jez
Modřanský jez je situován hned pod soutokem s Berounkou, a pod ním se již Vltava vlévá do pražské kotliny. Před jeho vybudováním, v úseku mezi Prahou a Vraným nad Vltavou v tzv. modřanské úžině, mohly lodě plout pouze při příznivých vodních stavech. Plavební hloubka zde často klesala až na 50–70 cm a nákladní plavba do přístavu Radotín i rekreační plavba zde musely být proto často zastaveny. Výstavba vodního díla Modřany tento problém definitivně vyřešila. Pohyblivý jez má moderní řešení hrazení se třemi přelivnými poli o světlosti 27 m. Jezová pole jsou hrazena ocelovými klapkami ovládanými hydromotory. Hrazená výška je 3,3 m, spád na jezu 2,5 m. Klapky se sklápí do prostoru v pevné spodní stavbě jezu. Vzdutí jezu zaručuje plavební hloubku 1,5 m až k Vranému nad Vltavou. Na konstrukci jezu odpadají vysoké dělící pilíře uzávěrů (jako jsou na většině starších labských vodních děl) a tím celá stavba elegantně zapadá do krajiny a při letmém pohledu z horní vody, lze ji snadno přehlédnout. Ve spodní betonové stavbě zakončené vývarem s rozrážeči je provozní chodba spojující objekty plavební komory s vodní elektrárnou.
Druh jezu
Pohyblivý - klapka
Kóta horní vody
189,30 m n. m.
Období výstavby
1979–1987
- Vodní elektrárna
Průtočná malá vodní elektrárna (MVE) je vybudovaná v levobřežním betonovém bloku a jsou v ní instalovaná tři soustrojí s přímoproudými Kaplanovými turbínami s horizontální osou. Výkon turbín je přenášen pryžovými násobnými řemeny na asynchronní motor ve funkci generátoru. Turbíny pracují s návrhovým průtokem 3 x 30 m3/s o celkovém výkonu MVE 1,65 MW. Jako uzávěry před turbínami jsou použity servomotory ovládané klapky o průměru 3600 mm. Vodní elektrárna má klasicky vybavený vtok osazený jemnými česlemi a možností provizorního zahrazení. Provizorně lze zahradit i výtok z MVE na konci savek pod turbínami. Při velkých extrémních průtocích dochází k přelití nejenom jezových pilířů, ale i vlastní vodní elektrárny. Nad hladinou zůstává velín, strojovna vodohospodářské části a výstup z elektrárny. MVE je plně automatizovaná a je napojená na vedení elektrické energie 22kV na pravém i levém břehu Vltavy. Ve spodní stavbě jezu vede 90 m dlouhá provozní komunikační chodba, krytá stropem tlustým 115 centimetrů, která spojuje MVE s velínem umístěným na pravém břehu Vltavy u plavebních komor.
Typ turbíny
Kaplanova turbína
Návrhový průtok
90,0 m3/s
Provozovatel
Czechhydro a.s.
- Plavební komora
Součástí vodního díla je vlaková plavební komora (velká plavební komora VPK a malá plavební komora MPK řazené za sebou), umístěná na pravém břehu Vltavy. Plavební komora zasahuje zhruba polovinou délky do horní a polovinou do dolní vody a přímo přilehlá k pravému jezovému pilíři. Vlaková plavební komora má šířku 12 m a celkovou užitnou délku 192,1 m, nebo rozdělena středními vraty na MPK o užitné délce 85,2 m. V horním ohlaví VPK jsou osazena Čábelkova poklopová ocelová vrata, která byla v nepřetržitém provozu od doby dostavby plavební komory v roce 1986 až do roku 2018, kdy byla rekonstruována. Vrata byla kompletně odstrojena a vyjmuta z ohlaví plavební komory, byla provedena oprava ložisek s celým příslušenstvím. Vlastní vrata byla také dodatečně vyztužena a kompletně byla obnovena povrchová ochrana. Dolní vrata jsou vzpěrná se žaluziovými otvory uzavíratelnými svislými klapkami pro regulaci průtoku při prázdnění. I střední vrata, rozdělující komoru jsou vzpěrná. Všechna vrata jsou ovládána hydromotory. Komoru lze provizorně zahradit sadou plovoucích hradidel z ocelových rour s gumovým těsněním. Pod plavební komorou prochází revizní chodba, umožňující přístup mezi velínem a levým břehem. Plavební komora překonává spád 2,5 m.
Název
Vlaková plavební komora
Malá plavební komora
Kilometráž vodního toku
62,210
Čas plnění/prázdnění
11 min/9 min
7 min/7 min
- Propust - sportovní
Na levém břehu, vedle malé vodní elektrárny je pro překonávání spádu jezu, pro vodáky umístěná jednoduchá sportovní propust. Propust je betonová, 2 m široká, o délce 59 m a s průtokem 3,38 m3/s. Sportovní propust nemá trvalé hrazení. Může být uzavřena pouze provizorním hrazením.
- Historie
První doložené záznamy o existenci jezu v modřanské úžině jsou přes 400 let staré. Dalším zajímavým letopočtem je rok 1729, kdy u jezu v Modřanech byla postavena jedna ze dvou vůbec nejstarších plavebních komor v celém Rakousku-Uhersku. Komora měla rozměry 26 x 7 m a stavebním materiálem bylo bohužel, na rozdíl od druhé kamenné komory v Županovicích, dřevo. Jejím stavitelem byl Ing. Ferdinand Schor. Již v roce 1730 ji ale zcela zničila jarní ledová „dřenice“. Zbytky díla pak byly ponechány svému osudu a nic se z něj do dnešních dní nedochovalo. Jezy na řece Vltavě a stezky podél řeky pro koňské potahy tahající lodě proti proudu, se v modřanské úžině budovaly od 18. století. V roce 1896 byla za účelem plného splavnění řek Vltavy a Labe ustanovena „Komise pro kanalisování Vltavy a Labe v Čechách.“ Díky její práci bylo v historicky krátké době vybudováno 11 zdymadel mezi Prahou a říšskou hranicí, zaručujících po většinu roku plavební hloubku 2,10 m a umožňujících plavbu lodí o nosnosti 1000 tun. Současný moderní modřanský jez byl vybudován, aby umožnil celoroční plavbu z dolní Vltavy a Labe jak k Radotínskému přístavu, tak k vranskému vodnímu dílu. Před vybudováním jezu plavební hloubka řeky Vltavy klesala v tomto úseku na 50–70 cm, což neumožňovalo celoroční splavnost řeky. Vzdutí hladiny novým jezem navíc umožnilo odebírat vodu z řeky Vltavy pro vodárnu v Komořanech, před soutokem s řekou Berounkou. První lodě propluly plavební komorou v květnu roku 1984. Náklady na stavbu byly cca 210 milionů Kčs.
- Osobnosti
Jaroslav Čábelka: inženýr
Jaroslav Čábelka (1906–1989) byl inženýr hydrotechnik, pedagog, inovátor a vynálezce. Vystudoval vodohospodářský obor na Vysoké škole inženýrského stavitelství při ČVUT Praha. V letech 1934–1935 absolvoval kurz leteckého inženýrství s pilotním výcvikem. Od roku 1934 do roku 1952 byl pracovníkem Výzkumného ústavu vodohospodářského v Praze. V roce 1951 byl pověřen zřízením pobočky vodohospodářského ústavu v Bratislavě a následující rok se stává jejím ředitelem. V letech 1952–1962 pracuje jako pedagog na Stavební fakultě, Slovenské vysoké školy technické v Bratislavě. Roku 1955 je jmenován profesorem. Jako proděkan působil v letech 1953–1955, následující rok až do roku 1962 je vedoucím katedry hydrotechniky. V roce 1962 se stává řádným profesorem Stavební fakulty ČVUT v Praze. Podílel se na výstavbě většiny vodních děl v republice a byl členem vládní komise pro posuzování velkých vodních děl. Zasloužil se o modernizaci Labsko-vltavské vodní cesty. A právě na vodních cestách a vodních dílech byla použita jeho progresivní i originální poklopová vrata tzv. Čábelkova vrata (je autorem řešení konstrukce vrat) a to na všech nových plavebních komorách. Čábelkova práce vzbudila mimořádný mezinárodní ohlas. Vědecké poznatky a pedagogické zkušenosti využil jako autor a spoluautor početných odborných monografií a příruček např. Vodní cesty a plavba, Matematické a fyzikální modelování v hydrotechnice, Hydraulika plavebních komor, Ekonomické výpočty pri navrhovaní vodných diel a elektrární, Využitie vodnej energie 1 a 2, atd. Publikoval více než sto vědeckých studií a článků v odborných časopisech. Jaroslav Čábelka patří k velkým mužům vodohospodářského stavitelství.
http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php/%C4%8C%C3%81BELKA_Jaroslav_20.10.1906-31.1.1989
Vazba na vodní dílo:
Modřany
– Historické dokumenty
Autor: Forman, Petr , Rok vydání: , Článek, Zdroj: Povodí Vltavy, 1981, č.3-4, str.1, Umístění: neznámý
Autor: , Rok vydání: , Článek, Signatura: C 7617, Zdroj: Obzor železniční a celní, 1907, roč.I., str.084,132,179,296,343,376, Umístění: Národní technické muzeum, Web:
http://www.ntm.cz
Autor: Gruber, Josef, Rok vydání: 1900, Kniha, Zdroj: Obchodní a živnostenská komora v Praze v prvním půlstoletí svého trvání 1850–1900 k oslavě jejího padesátiletého jubilea, Umístění: Národní knihovna České republiky, Web:
https://www.nkp.cz/Dokument je dostupný ke
stažení zde.
Autor: , Rok vydání: 1951, Zdroj: Podélný profil dolní Vltavy od ústí Berounky až k ústí do Labe, Umístění: Povodí Vltavy, státní podnik, Web:
http://www.pvl.cz
Autor: , Rok vydání: 1951, Zdroj: Podélný profil dolní Vltavy od ústí Berounky až k ústí do Labe. Mapa., Umístění: Povodí Vltavy, státní podnik, Web:
http://www.pvl.cz
Autor: , Rok vydání: , Článek, Zdroj: Österreichische Wocheschrift für den öffentlichen Baudienst, 1904, roč. X., str.597, Umístění: Národní technické muzeum, Web:
http://www.ntm.cz
Autor: , Rok vydání: , Článek, Zdroj: Zprávy spolku arch. a inž. v kr. Českém, 1890-91, roč. 25., str. 272, 285,290, Umístění: Národní technické muzeum, Web:
http://www.ntm.cz
Autor: Iblová, Marie; Malínský, Aleš, Rok vydání: 1981, Kniha, Zdroj: Výzkum hydraulického režimu Vltavy v úseku Mělník - Vrané n. Vlt, Umístění: Povodí Vltavy, státní podnik, Web:
http://www.pvl.cz
Autor: , Rok vydání: , Článek, Zdroj: Stavební rádce, 1931, roč. IV., str.225, Umístění: neznámý
Autor: , Rok vydání: 1984, Kniha, Zdroj: Zdymadlo Modřany, Umístění: neznámý