Menu
Login:      Heslo:       Přihlásit
Login:      Heslo:       Přihlásit
Vodní dílo Modřany
Vodní dílo Modřany bylo budováno v letech 1979–1987 za účelem zlepšení plavebních podmínek v modřanské úžině a prodloužení plavby na Berounce až k vybudovanému Radotínskému přístavu. Vzdutí modřanským jezem je 9,1 km dlouhé a sahá až k vývaru vodního díla Vrané nad Vltavou a 1,5 km proti toku Berounky do přístavu Radotín. Vodní dílo sestává ze tří hlavních částí: pohyblivého jezu, vlakové plavební komory a průtočné vodní elektrárny. Součástí vodního díla je na levém břehu sportovní propust, která svojí trasou obchází objekt vodní elektrárny.  
Úsek toku
Dolní Vltava
Kilometráž toku
62,209
Účel
Plavba, výroba el. energie
Délka vzdutí
8,995 km
Objem zdrže
1,730 mil. m3
Plocha povodí
26 718,1 km2
Období výstavby
1979–1987
 
 
Foto 1
 
Pudorys
 -  Jez
Modřanský jez je situován hned pod soutokem s Berounkou, a pod ním se již Vltava vlévá do pražské kotliny. Před jeho vybudováním, v úseku mezi Prahou a Vraným nad Vltavou v tzv. modřanské úžině, mohly lodě plout pouze při příznivých vodních stavech. Plavební hloubka zde často klesala až na 50–70 cm a nákladní plavba do přístavu Radotín i rekreační plavba zde musely být proto často zastaveny. Výstavba vodního díla Modřany tento problém definitivně vyřešila. Pohyblivý jez má moderní řešení hrazení se třemi přelivnými poli o světlosti 27 m. Jezová pole jsou hrazena ocelovými klapkami ovládanými hydromotory. Hrazená výška je 3,3 m, spád na jezu 2,5 m. Klapky se sklápí do prostoru v pevné spodní stavbě jezu. Vzdutí jezu zaručuje plavební hloubku 1,5 m až k Vranému nad Vltavou. Na konstrukci jezu odpadají vysoké dělící pilíře uzávěrů (jako jsou na většině starších labských vodních děl) a tím celá stavba elegantně zapadá do krajiny a při letmém pohledu z horní vody, lze ji snadno přehlédnout. Ve spodní betonové stavbě zakončené vývarem s rozrážeči je provozní chodba spojující objekty plavební komory s vodní elektrárnou.  
Řez
 
Schema
 
Druh jezu
Pohyblivý - klapka
Počet polí
3
Šířka pole
27,00 m
Kóta horní vody
189,30 m n. m.
Spád
2,50 m
Období výstavby
1979–1987
 
 -  Vodní elektrárna
Průtočná malá vodní elektrárna (MVE) je vybudovaná v levobřežním betonovém bloku a jsou v ní instalovaná tři soustrojí s přímoproudými Kaplanovými turbínami s horizontální osou. Výkon turbín je přenášen pryžovými násobnými řemeny na asynchronní motor ve funkci generátoru. Turbíny pracují s návrhovým průtokem 3 x 30 m3/s o celkovém výkonu MVE 1,65 MW. Jako uzávěry před turbínami jsou použity servomotory ovládané klapky o průměru 3600 mm. Vodní elektrárna má klasicky vybavený vtok osazený jemnými česlemi a možností provizorního zahrazení. Provizorně lze zahradit i výtok z MVE na konci savek pod turbínami. Při velkých extrémních průtocích dochází k přelití nejenom jezových pilířů, ale i vlastní vodní elektrárny. Nad hladinou zůstává velín, strojovna vodohospodářské části a výstup z elektrárny. MVE je plně automatizovaná a je napojená na vedení elektrické energie 22kV na pravém i levém břehu Vltavy. Ve spodní stavbě jezu vede 90 m dlouhá provozní komunikační chodba, krytá stropem tlustým 115 centimetrů, která spojuje MVE s velínem umístěným na pravém břehu Vltavy u plavebních komor.  
Umístění
Levý břeh
Počet strojů
3
Typ turbíny
Kaplanova turbína
Návrhový spád
2,00 m
Návrhový průtok
90,0 m3/s
Celkový výkon
1 650 kW
Provozovatel
Czechhydro a.s.
 
 
Schema  
 
Schema
 -  Plavební komora
Součástí vodního díla je vlaková plavební komora (velká plavební komora VPK a malá plavební komora MPK řazené za sebou), umístěná na pravém břehu Vltavy. Plavební komora zasahuje zhruba polovinou délky do horní a polovinou do dolní vody a přímo přilehlá k pravému jezovému pilíři. Vlaková plavební komora má šířku 12 m a celkovou užitnou délku 192,1 m, nebo rozdělena středními vraty na MPK o užitné délce 85,2 m. V horním ohlaví VPK jsou osazena Čábelkova poklopová ocelová vrata, která byla v nepřetržitém provozu od doby dostavby plavební komory v roce 1986 až do roku 2018, kdy byla rekonstruována. Vrata byla kompletně odstrojena a vyjmuta z ohlaví plavební komory, byla provedena oprava ložisek s celým příslušenstvím. Vlastní vrata byla také dodatečně vyztužena a kompletně byla obnovena povrchová ochrana. Dolní vrata jsou vzpěrná se žaluziovými otvory uzavíratelnými svislými klapkami pro regulaci průtoku při prázdnění. I střední vrata, rozdělující komoru jsou vzpěrná. Všechna vrata jsou ovládána hydromotory. Komoru lze provizorně zahradit sadou plovoucích hradidel z ocelových rour s gumovým těsněním. Pod plavební komorou prochází revizní chodba, umožňující přístup mezi velínem a levým břehem. Plavební komora překonává spád 2,5 m.  
Schema
 
Název
Vlaková plavební komora
Malá plavební komora
Kilometráž vodního toku
62,210
Umístění
Pravý břeh
Třída vodní cesty
IV
Spád
2,50 m
Délka
192,1 m
85,2 m
Šířka
12,0 m
Čas plnění/prázdnění
11 min/9 min
7 min/7 min
 -  Propust - sportovní
Na levém břehu, vedle malé vodní elektrárny je pro překonávání spádu jezu, pro vodáky umístěná jednoduchá sportovní propust. Propust je betonová, 2 m široká, o délce 59 m a s průtokem 3,38 m3/s. Sportovní propust nemá trvalé hrazení. Může být uzavřena pouze provizorním hrazením.
 -  Historie
První doložené záznamy o existenci jezu v modřanské úžině jsou přes 400 let staré. Dalším zajímavým letopočtem je rok 1729, kdy u jezu v Modřanech byla postavena jedna ze dvou vůbec nejstarších plavebních komor v celém Rakousku-Uhersku. Komora měla rozměry 26 x 7 m a stavebním materiálem bylo bohužel, na rozdíl od druhé kamenné komory v Županovicích, dřevo. Jejím stavitelem byl Ing. Ferdinand Schor. Již v roce 1730 ji ale zcela zničila jarní ledová „dřenice“. Zbytky díla pak byly ponechány svému osudu a nic se z něj do dnešních dní nedochovalo. Jezy na řece Vltavě a stezky podél řeky pro koňské potahy tahající lodě proti proudu, se v modřanské úžině budovaly od 18. století. V roce 1896 byla za účelem plného splavnění řek Vltavy a Labe ustanovena „Komise pro kanalisování Vltavy a Labe v Čechách.“ Díky její práci bylo v historicky krátké době vybudováno 11 zdymadel mezi Prahou a říšskou hranicí, zaručujících po většinu roku plavební hloubku 2,10 m a umožňujících plavbu lodí o nosnosti 1000 tun. Současný moderní modřanský jez byl vybudován, aby umožnil celoroční plavbu z dolní Vltavy a Labe jak k Radotínskému přístavu, tak k vranskému vodnímu dílu. Před vybudováním jezu plavební hloubka řeky Vltavy klesala v tomto úseku na 50–70 cm, což neumožňovalo celoroční splavnost řeky. Vzdutí hladiny novým jezem navíc umožnilo odebírat vodu z řeky Vltavy pro vodárnu v Komořanech, před soutokem s řekou Berounkou. První lodě propluly plavební komorou v květnu roku 1984. Náklady na stavbu byly cca 210 milionů Kčs.  
Schema
 
Schema
 
Schema
 -  Osobnosti
Jaroslav Čábelka: inženýr
 -  Mapy
Schema
 
Plavební mapa (data poskytla Státní plavební správa) 
 
 
 -  Turistické zajímavosti
 – Historické dokumenty

 
 -  Fotogalerie
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled