Zdymadlo Kostomlátky
Výstavba původního zdymadla Kostomlátky probíhala v letech 1933–1937. V jezové zdrži se udržuje vzdutá hladina na kótě 181,29 m n. m. a tím se zajišťují vyhovující podmínky pro vodní dopravu. Spád a průtok se využívá k výrobě elektrické energie v průtočné malé vodní elektrárně. Dále jsou zabezpečeny odběry povrchové vody k různým účelům podle příslušných povolení a zlepšují se odtokové poměry v přilehlé říční trati. Hlavními objekty jsou pohyblivý jez, malá vodní elektrárna, plavební komora a rybí přechod.
Účel
Plavba, výroba el. energie, odběr povrchových vod
Objem zdrže
1,400 mil. m3
Plocha povodí
9 726,2 km2
Období výstavby
1933–1937
- Jez
Pohyblivý jez v Kostomlátkách je situován kolmo na osu toku, patří do vodní cesty na Středním Labi a má tři jezová pole oddělená pilíři se základy z kyklopského zdiva. Šířka jezových polí je 24 m, hrazená jsou zdvižnými stavidly s nasazenými klapkami s hrazenou výškou 4 m. Pohyb uzávěrů se v každém poli zajišťuje vždy ze strojovny umístěné na levém pilíři, od něhož se pohyb synchronně převádí do strojovny na druhém pilíři. Jezové pilíře šířky 4 m, délky 20 m jsou ze železobetonu a propojuje je servisní lávka. Provizorní hrazení každého pole se skládá ze tří vyjímatelných slupic, z lávky a ocelových 5 m dlouhých hradel. Jezová zdrž má délku vzdutí 5,03 km, objem cca 1,408 mil. m3 a lze ji využít pro vodní sporty a rekreaci. V souvislosti s výstavbou jezu se zvedla hladina Labe, což vyvolalo náhradní meliorace a bývalý pevný jez u mlýna v Drahelicích bylo nutno zrušit.
Druh jezu
Pohyblivý - stavidlo s nasazenou klapkou
Kóta horní vody
181,29 m n. m.
Období výstavby
1933–1937
- Vodní elektrárna
Malá průtočná architektonicky hodnotná vodní elektrárna ve stylu pozdní moderny v Kostomlátkách je umístěna u levého břehu řeky Labe. Má dvě Kaplanovy turbíny s návrhovým průtokem 80 m3/s při návrhovém spádu 3,7 m o celkovém výkonu 2,7 MW. Výrobcem celého zařízení bylo ČKD Blansko. Pod výtokem ze savek turbín je železobetonová lávka sloužící jako opěrný prvek pro hradlový uzávěr proti dolní vodě. Součástí vodní elektrárny je kobková rozvodna, společná i pro vodní elektrárnu v Hradišťku.
Typ turbíny
Kaplanova turbína
Návrhový průtok
80,0 m3/s
Provozovatel
Czechhydro a.s.
- Plavební komora
Jednolodní plavební komora je umístěna u pravého břehu těsně vedle pohyblivého jezu směrem do dolní vody. Je dlouhá 85 m, široká 12 m a hloubka vody nad záporníkem je 3 m. V obou ohlavích jsou usazena vzpěrná vrata obvyklé ocelové konstrukce, jejich pohyb je ovládán hydromotory. Nepřímé plnění a prázdnění komory umožňují dlouhé boční obtoky klenbového profilu o rozměrech 1,75 x 2 m vedené v bočních zdech komory u jejího dna. Obtoky jsou hrazeny stavidlovými uzávěry, které jsou ovládány hydromotory. Rejdy plavební komory jsou 100 m dlouhé s ocelovými svodidly rámové konstrukce ze štětovnic typu larsen. Aby se zvýšila spolehlivost plavebního provozu, proběhla v roce 2010 celková rekonstrukce plavební komory a její dovybavení úvaznými prvky a žebříky splňujícími současné nároky plavby. Komůrkový rybí přechod je umístěn v dělicím pilíři mezi jezem a plavební komorou.
Čas plnění/prázd.
neuvedeno
- Rybí přechod
Rybí přechod v Kostomlátkách je vybudován mezi pravým krajním jezovým pilířem a levou zdí plavební komory. Je technického komůrkového typu s betonovými překážkami vzájemně vzdálenými 2 m. Šířka rybího přechodu je 1,2 m a umožňuje migraci vodních živočichů přes překážku v korytě způsobenou výstavbou jezu.
- Historie
Řeka Labe byla důležitou obchodní vodní cestou, kde se přepravovala sůl. Za proplavení lodí se vybírali poplatky. Když bylo navíc navýšeno clo na přepravu soli, doprava na řece Labi poněkud ustala a přepravovalo se především výnosné zboží. Po zrušení veškerých vodních cel na Labi se v roce 1870 začala plavba podstatně zvyšovat především v úseku z Ústí nad Labem ke státní hranici. Zde v letech 1870 až 1880 lodní a vorová doprava vzrostla z 623 tisíc tun na 1415 tisíc tun přepraveného zboží. Nově plánovaný jez se zdymadlem byl navržen u 3 km vzdálené obce Kostomlaty nad Labem. V roce 1925 byla obec Kostomlátky elektrifikována a v roce 1933 zahájila firma Vojtěcha Lanny regulaci řeky Labe. Stavba plavební komory a jezu trvala čtyři léta. Na některých místech odbočilo Labe asi o sto metrů od obce, proti dřívějšímu toku, který vedl těsně kolem domků stojících na samém břehu. V roce 1937 bylo Labe zregulované a břehy zpevněné, tak, že se odvrátilo nebezpečí a škody z povodní. Od roku 1941 mohou proplouvat plavidla po Labi na části vodní cesty Mělník–Kolín. Při rekonstrukci vodního díla Kostomlátky v letech 1976 až 1977 byla ne příliš šetrně vyměněna okna v budově strojovny. Nicméně vlastní stavba vodní elektrárny byla dochovaná bez rušivých zásahů a představuje kvalitní a osobitou variantu typu středolabských elektráren s hranolovou strojovnou a vysokými okny v architektonickém stylu pozdní moderny. V katastru obcí Kostomlátky a Doubrava se nachází ložisko štěrkopísku o ploše cca 36 ha. Plánovaná těžba je přesně vymezena schváleným dobývacím prostorem, ukončení těžby se předpokládá v roce 2028. Po vytěžení má vzniknout jezero, které by mělo sloužit k rekreaci. Historickou přírodní osou území je malebný tok řeky Labe, který místy dosahuje šířky až 100 m. Okolí již majestátného koryta je převážně lemováno vzrostlou zelení, alejemi stromů a navazujícími lužními lesy. Jako pozůstatek původního meandrujícího toku řeky Labe se dodnes zachovalo množství tůní a slepých ramen, na něž navazují rozlehlé lesní a luční plochy. Nejbližší okolí řeky Labe se tak stává největším souvislým a krajinářsky nejzajímavějším místem celého území.
- Osobnosti
Vojtěch Lanna: firma Lanna
Vojtěch Lanna ml. (1805–1866) zasáhl do mnoha podnikatelských odvětví: reguloval řeky, provozoval koněspřežnou dráhu, stavěl mosty, železnice, hutě, silnice, těžil uhlí, zakládal železárny, vyráběl porcelán i parkety. Díky němu mohly na Vltavu vyplout parníky a do Prahy přijel první vlak. Byl opravdovým a pravým velkopodnikatelem, ale nezapomínal ani na řadové zaměstnance, kteří mu s láskou přezdívali „pantáta Lanna“. Rod Lannů pocházel z Horního Rakouska a zabýval se přepravou soli po řece Traun k Dunaji. Kolem roku 1700 se příslušníci rodu vyskytují už v pramenech jako zaměstnanci solního úřadu. Jakob Lahner, narozen roku 1700, se později stal budějovickým měšťanem, když si vzal dceru budějovického správce solního úřadu Adama Haaseho. Jakobův mladší bratr Simon se stal loďmistrem císařské solní přepravy a zemřel 31. prosince 1755 v loděnici ve Čtyřech Dvorech u Českých Budějovic. Druhým císařsko – královským loďmistrem v rodě Lannů se stal nejmladší z bratrů Andrea, který se po smrti bratra Simona přestěhoval do loděnice ve Čtyřech Dvorech a vedl úřad až do smrti 4. května 1771. Po něm v loďmistrovské tradici Lannů pokračoval Ondřejův syn Thomas. Za jeho života došlo k dohodě se schwarzenberskou vrchností na Hluboké, že dřevo pro stavbu lodí na Vltavě bude získáváno za režijní cenu z velkostatku a naproti tomu správa schwarzenberského panství převezme celou přepravu soli do nitra Čech do pachtu. Po otcově smrti v lednu 1866 převzal vedení lánovských podniků právě třicetiletý Vojtěch Lanna ml. a zvolil si za partnera společníka Jana Šebka. Poté se pustil do podnikání a těžištěm byla regulace a kanalizace řek. Věnoval se vodním a pobřežním stavbám, obchodu se dřívím a solí. K největším realizovaným projektům své doby patřila regulace Vltavy, Lužnice a Blanice a na přelomu 19. a 20. stol. Pak velkorysá výstavba holešovického přístavu, kanalizace dolní Vltavy a Labe za přírodní ústí pod mělnickým zámkem. Rukopis firmy Lanna je i dnes rozpoznatelný nezaměnitelnou kamennou bosáží a žluto-hnědě-červenou hrázděnou nadčasovou a slohově nezařaditelnou civilní architekturou (např. četné budovy v holešovickém přístavu, dnes zakomponované do developerského projektu Prague Marina nebo administrativní budovy a vodočty u původních vltavských zdymadel v Klecanech, ve Štěchovicích, na Štvanici, v Kostomlátkách, v Hoříně a dalších). Projekty byly financovány z říšských a zemských prostředků. Po 1. světové válce byla známá stavební firma Lanna prodána bance Bohemia a rodina se v důsledku vzniku Československa vystěhovala do Mnichova.
http://www.lanna.online/
https://www.i60.cz/clanek/detail/14138/dynastie-lannu-100-let-technickeho-pokroku
https://cs.wikipedia.org/wiki/Vojt%C4%9Bch_Lanna
Vazba na vodní díla:
Kostomlátky,
Dolní Beřkovice,
České Kopisty,
Lovosice,
Štěchovice,
Troja–Podbaba,
Klecany–Roztoky,
Dolany - Dolánky
– Historické dokumenty
Autor: , Rok vydání: 1900, Kniha, Zdroj: Z říše vědy a práce, 1900, roč.VIII., str. 196, Umístění: neznámý
Dokument je dostupný ke
stažení zde.
Autor: Váňa, Václav, Rok vydání: 1911, Zdroj: Střední Labe, roč.IX., Umístění: Národní technické muzeum, Web:
http://www.ntm.czDokument je dostupný ke
stažení zde.
Autor: Velkoborský, Kliment, Rok vydání: , Článek, Zdroj: Plavební cesty Dunaj - Odra - Labe, 1947, řoč.VIII., str.067, Umístění: Národní technické muzeum, Web:
http://www.ntm.cz