Menu
Login:      Heslo:       Přihlásit
Login:      Heslo:       Přihlásit
Zdymadlo Miřejovice
Vodní dílo Miřejovice bylo postaveno v letech 1901–1905. V letech 1928–1930 bylo společně s dodatečnou výstavbou vodní elektrárny modernizováno a v této podobě slouží do současnosti. Účelem je vzdouvat vodu pro zajištění splavnosti toku pro vodní dopravu, stabilizace min. hladiny a spádových poměrů vodní cesty, využití hydroenergetického potenciálu jezu pro malou vodní elektrárnu, zajištění povolených a nasmlouvaných odběrů vody. Hlavními součástmi vodního díla jsou jez, malá vodní elektrárna, dvě plavební komory, rybí přechod a sportovní kanál (bývalá vorová propust). Jezová konstrukce s mostem, „jeřábovnou“ a vodní elektrárnou jsou dnes technickou památkou.  
Úsek toku
Dolní Vltava
Kilometráž toku
18,060
Účel
Plavba, výroba el. energie, odběr povrchových vod
Délka vzdutí
9,310 km
Objem zdrže
3,700 mil. m3
Plocha povodí
27 622,2 km2
Období výstavby
1901–1905
 
 
Foto 1
 
Pudorys
 -  Jez
Pohyblivý jez je přímý, s pěti jezovými poli, situovaný kolmo na vodní tok. Levé pole I. (šířka 19,0 m) a dvě pravá pole IV. a V. (šířka 26,8 m a 26,7 m) jsou hrazena ocelovými válcovými uzávěry. Dvě střední pole II. a III. (šířka 2 x 25,8 m) jsou hrazena stavidly typu Stoney s nasazenou klapkou. Zdvižné, ocelové válcové uzávěry, průměru 2700 mm, jsou uloženy na šikmé ozubnici a zvedány za pomoci Gallových řetězů. V letech 1968–1971 byly válce postupně vyměněny za nové. Bezprostředně poté následovala výměna stavidel Stoney. Hradící výška válcových uzávěrů je 2,70 m, stavidel typu Stoney s nasazenou klapkou 5,0 m (z toho klapka 1,35 m). Tato zdánlivá nelogičnost je vysvětlena tím, že pevný práh spodní stavby jezu, na který dosedají oba typy uzávěrů je v různé výšce. Vzhledem k velkému poškození konstrukce stavidel přepadající vodou přes nasazené klapky je plánována rekonstrukce jezu a výměna těchto uzávěrů za stejný typ, ale jinak konstrukčně řešený. Unikátní technickou památkou jsou bývalé hradící prvky v jezovém poli II. a III. navržené podle prof. Záhorského na počátku 20. století. Dnes již neslouží jako primární způsob zahrazení, ale pouze jako provizorní hrazení. Jednotlivé tabule Záhorského jezu jsou umístěny na spodní konstrukci historického ocelového silničního mostu. Ovládací zařízení, které spouští jednotlivé tabule, se pohybuje po kolejnici umístěné na mostovce.  
Řez
 
Schema
 
Druh jezu
Pohyblivý - I. IV. a V. pole- válec; II. a III. pole tabule Stoney + klapka
Počet polí
Šířka pole
různá
Kóta horní vody
167,70 m n. m.
Spád
3,80 m
Období výstavby
1901–1905
Modernizace jezu
1928–1930
 
 -  Vodní elektrárna
Průtočná malá vodní elektrárna je umístěna v náhonu u levého břehu řeky v úrovni dolního ohlaví velké plavební komory. Původní elektrárna budována v letech 1922–1928 a uvedena do provozu 1929 měla 5 Francisových turbín s celkovým výkonem 3,57 MW. Na začátku 21. století prošla generální rekonstrukcí a v současnosti má 4 Kaplanovy turbíny a 1 repasovanou původní Francisovu turbínu. Celkový instalovaný výkon je 5,5 MW při návrhovém průtoku 5 x 30 m3/s, tj. 150 m3/s. Návrhový spád je 3,9 m. Před vtoky na soustrojí jsou stavidlové uzávěry. Za běžných průtokových stavů je všechen průtok zpracován v malé vodní elektrárně. Pokud průtok v řece překročí celkovou hltnost turbín 150 m3/s, je převáděn do dolní vody jezem. Jalová výpust je hrazena ocelovými stavidly a situována mezi objektem malé vodní elektrárny a plavební komorou. Manipulace na vodním díle se provádějí dle přítoku s cílem dodržet hladinu na předepsané kótě 167,70 m n. m. s povolenou tolerancí + 25 cm, - 10 cm. Na levé straně řeky je veden 750 m dlouhý náhon o šířce 27 m k malé vodní elektrárně. Má lichoběžníkový tvar a opevnění z betonových desek a dlažby. V jeho vtokové části jsou osazeny hrubé česle.  
Umístění
Náhon
Počet strojů
4+1
Typ turbíny
4x Kaplanova turbína + 1x Francisova
Návrhový spád
3,90 m
Návrhový průtok
150,0 m3/s
Celkový výkon
5 500 kW
Provozovatel
Czechhydro a.s.
 
 
Schema  
 
Schema
 -  Plavební komora
Plavební komora je situována u levého břehu řeky za dlouhým úzkým ostrovem, který ji odděluje od náhonu na malou vodní elektrárnu. Plavební komora byla vybudována na počátku 20. století společně s plavebními komorami Dolánky a Roztoky. Dispozičně se jedná o téměř totožné komory. Navrženy byly jako vlakové se šířkou ohlaví 11 m a s rozšířením druhé větší části komory na 22 m. Celková užitná délka je 215,8 m. Od doby výstavby mají obě plavební komory stěny téměř svislé, obložené kamenným obkladem. Vlakovou plavební komoru lze vraty ve středním ohlaví rozdělit na dvě komory, malou (MPK) a velkou (VPK). MPK je posazena do horní vody, téměř v ose silničního mostu. Na ní navazuje VPK situovaná do vody dolní. Užitná délka MPK je 68,8 m. Dolní, horní i střední vrata jsou vzpěrná. Řízení provozu je ze společného velínu i pro manipulaci s pohyblivým jezem. Pro rozvoj plavby a zlepšení plavebních podmínek má komora Miřejovice, stejně jako komora Roztoky a Dolánky stejný problémem, užitnou šířku všech tří ohlaví 11 m. Tento rozměr je nevyhovující pro plavební třídu Va, kde šířka ohlaví má být 12 m. Dále je třeba vyřešit vertikální omezení v podobě silničního ocelového mostu přecházejícího přes plavební komoru v Miřejovicích a nevyhovující podjezdné výšce pro třídu Va mezinárodní klasifikace vodních cest. Vzhledem ke konstrukci mostu a jeho stáří, to nebude lehký úkol.  
Schema
 
Název
Vlaková plavební komora
Malá plavební komora
Kilometráž vodního toku
18,000
Umístění
Levý břeh
Třída vodní cesty
IV
Spád
3,80 m
Délka
215,8 m
68,8 m
Šířka
11,0 m
Čas plnění/prázdnění
25 min/25 min
10 min/5 min
 -  Rybí přechod
V rekonstruovaném vývaru prvního a nejmenšího levého jezového pole, na levé straně malého válce, je od roku 1905 vybudován rybí přechod umožňující migraci ryb mezi dolní a horní vodou jezu. Rybí přechod je technický komůrkový s šířkou 1,5 m. Jako provizorní hrazení rybího přechodu se dnes používá jedna ocelová deska, která nahradila původní dřevěné desky.  
 -  Slalomový kanál
V bývalé vorové propusti u pravého břehu jezu Miřejovice je vybudován slalomový kanál Veltrusy. Bývalá vorová propust široká 12 m se stupňovitým dnem byla rekonstruována pro slalomový kanál široký 12 m a dlouhý 550 m. Slalomový kanál překonává spád 3,5 m s průtokem 10 m3/s. Ovládání průtoku je segmentovým uzávěrem umístěným na začátku slalomového kanálu ve zdrži jezu Miřejovice.
Web: http://www.kanoistika-kralupy.cz  
 -  Historie
Vodní dílo bylo postaveno původně s názvem „u Miřovic“. Dnes leží 90% svého záboru na území obce Veltrusy. Obec Miřejovice má bohatou historii, hlavně převoznickou a pivovarskou. Život zdejších lidí byl vždy spjat s vodou a řeka Vltava poskytovala lidem dobrou obživu. Obec Miřejovice byla význačným formanským střediskem, a to díky své poloze na zemské stezce spojující Prahu se Saskem. Protože se na významných stezkách pohybovali lapkové, postavil hrabě Rudolf Chotek v roce 1755 přes řeku Vltavu dřevěný krytý most (v místě bývalého brodu – pod dnešním silničním mostem). Most vznikl na základě naléhavé žádosti hraběte Chotka císařovně Marii Terezii, protože bylo zapotřebí nejenom propojit oba břehy řeky, ale ochránit obchodníky před lapky. Dřevěný krytý most postavený na osmi kamenných podstavcích a o 9 polích však zničila povodeň v roce 1784 a císař Josef II. stavbu nového mostu nepovolil. Od této doby zde byl jen přívoz. V obci Miřejovice býval i významný pivovar, který roku 1891 čepoval své pivo na Jubilejní zemské výstavě v Praze, odkud si odvezl zlatou medaili císaře Františka Josefa II. Původní zdymadlo postavené firmou Lanna (ocelové konstrukce dodávala firma Prášil) a jezový most, který technicky navrhl ing. Jan Záhorský, byly postaveny na řece Vltavě v letech 1900–1904. Projekt mostu řešilo samostatně zvláštní oddělení c. a k. místodržitelství v Praze. Jez s mostem tvořili jedinečný a jednotný architektonický celek, a to dokonce natolik inspirující, že bezprostředně po dokončení stavby přiměl čtyři americké inženýry osobně se přijet podívat na vodní dílo do Miřejovic. Američané byli technickým řešením díla natolik ohromeni, že ihned v roce 1904 zakoupili od Ing. Jana Záhorského licenci a zrealizovali dvě podobná zařízení (dodnes fungující) v Americe na řece Mohawk u New Yorku. V letech 1928–1930 byl jez a most rekonstruován firmou Kapsa & Müller společně s výstavbou elektrárny (1924–1927), jejíž architektonické řešení je dílem Františka Sandera. Jedinečná secesní budova elektrárny je jednopatrová, obdélníkového půdorysu, s půlkruhovými okny a pultovou střechou. Dominantu tvoří transformátorová věž obrácená k levému břehu. Vnitřní zařízení elektrárny i ovládacího velínu zkonstruoval pražský závod Františka Křižíka, turbogenerátory dodala firma Českomoravská–Kolben–Daněk, a. s. z Blanska. Budova elektrárny byla včetně náhonu (ten vybudovala firma Ing. Faigla ze Zlonic) postavena v letech 1922–1928.  
Schema
 
Schema
 
Schema
Schema
 
Schema
 
Schema
 -  Architektura
Vodní elektrárna - kulturní památka
Areál tvoří budova elektrárny, hradlový jez s ocelovým mostem a objekt jeřábovny. Elektrárna byla postavena v letech 1901–1903 podle návrhu Františka Sandera. Objekt se skládá ze tří částí: vyšší dvoupatrové budovy zakončené věží na severozápadním konci při silnici, střední patrové podélné provozní budovy nad řekou a nižšího příčného křídla na jihovýchodním konci nad zdymadlem v řece, před nímž stojí plavební maják se stožárem. Objekt je krytý soustavou nízkých plechových valbových střech s výraznými přesahy. Hladké fasády jsou horizontálně členěny římsami z hrubě otesaných pískovcových desek. Střední část je čtyřosá s velkými obloukovými okny dělenými vertikálně na tři části. Okna mají ostění z pískovcových kvádrů. Vyšší část u silnice je v každém patře otevřena řadou menších obdélných oken a část nad zdymadlem je otevřena arkádou s půlkruhovými oblouky. V interiéru budovy je 5 turbín Francis ČKD. Před severozápadním průčelím objektu stojí naproti přes silnici dva menší patrové objekty podobného architektonického provedení jako elektrárna.
Karta v památkovém katalogu NPÚ
Karta v památkovém katalogu NPÚ  
Jez - kulturní památka
Hradlový jez tvoří 25 stavidel zdvihaných jeřáby umístěnými v pěti pilířích. Pilíře nesou manipulační budky a jsou stylizovány jako věžičky, kryté valbovými střechami s plechem. V jejich čelních stěnách jsou drobná obdélná okna, v bocích větší půloblouková. Architektonická podoba věžiček je shodná se vzhledem elektrárny.
Karta v památkovém katalogu NPÚ
Karta v památkovém katalogu NPÚ  
Jeřábovna - kutlurní památka
Architektonická podoba jeřábovny se od dvou předcházejících liší. Je to drobná hrázděná přízemní stavba obdélného půdorysu s dvouúrovňovou plechovou střechou s velmi nízkým sklonem a výrazným přesahem. Stěny jsou z lícového cihelného zdiva, části omítané. V užší severovýchodní stěně jsou vstupní dvoukřídlé dveře, ostatní stěny mají pod střechou nízká pásová okna. Nízký hranol obdélného půdorysu nesoucí vyšší střechu je ze stran zcela prosklený. Do vstupu vedou koleje zahýbající na most (nyní již přímo nenavazují).
Karta v památkovém katalogu NPÚ  
 -  Osobnosti
Lumír Kapsa: stavební inženýr , Úřed. aut. stav. inženýři Müller & Kapsa, podnikatelé staveb v Plzni
František Křižík: vynálezce v oboru elektrotechniky
Antonín Müller: stavební inženýr
Eduard Schwarcer: architekt, odborník na vodní stavby
Jan Záhorský: inženýr v oboru stavební mechaniky
 -  Mapy
Schema
 
Plavební mapa (data poskytla Státní plavební správa) 
 
 
 -  Turistické zajímavosti
 – Historické dokumenty

 
 -  Fotogalerie
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled