Menu
Login:      Heslo:       Přihlásit
Login:      Heslo:       Přihlásit
Zdymadlo Dolany - Dolánky
Původní vodní dílo u Libšic bylo postaveno v letech 1898–1900. Vodní dílo se současným názvem Dolany–Dolánky se nachází v průpichu pravotočivého oblouku mezi obcemi Dolany na levém břehu a Dolánky na pravém břehu Vltavy. Hlavními účely jsou zajištění úplné splavnosti řeky pod Prahou, stabilizace spádových poměrů říční tratě, využití hydroenergetického potenciálu v malé vodní elektrárně a povolené odběry vody ze zdrže. Základními objekty vodního díla jsou: pohyblivý jez, malá vodní elektrárna (v bývalé vorové propusti), plavební komory, dlouhé plavební kanály.  
Úsek toku
Dolní Vltava
Kilometráž toku
27,370
Účel
Plavba, výroba el. energie, odběr povrchových vod
Délka vzdutí
10,660 km
Objem zdrže
4,313 mil. m3
Plocha povodí
27 326,9 km2
Období výstavby
1898–1900
 
 
Foto 1
 
Pudorys
 -  Jez Dolany
Původní jez o dvou polích měl v levém jezovém poli hradlový uzávěr se slupicemi sklápěnými k pravému břehu a v pravém jezovém poli stavidlový uzávěr. Jez byl vzhledem k namáhavé a časově náročné manipulaci i k technologické zastaralosti v letech 1986–1989 celkově zrekonstruován. Rekonstrukce zahrnovala přestavbu jezových polí včetně podjezí a jezových pilířů, výstavbu nového velínu a instalování zcela nového technologického zařízení hradících konstrukcí. Nová konstrukce jezu má 3 pole, levé a střední světlé šířky 43,3 m a pravé pole 19,9 m, hrazená dutými ocelovými klapkami osazenými na pevné spodní stavbě jezu. Hrazená výška je 3,3 m a spád jezu 4,4 m. Otočením kolem své podélné osy se klapka může sklopit do pevné spodní stavby jezu a tím pak tvoří tzv. Jamborův práh. Nad malou vodní elektrárnou je umístěn velín vodního díla s rozvodnou a strojovnou hydraulicky ovládaného jezu. Převádění vody přes jez je přepadem přes sklápěnou klapku. Levobřežní pilíř jezu byl vybudován již s ohledem na dostavbu vodní elektrárny. Vzdutí sahá až k jezu Klecany. Ze zdrže se odebírá voda např. pro libčické šroubárny, klecanský kamenolom apod.  
Řez
 
Schema
 
Druh jezu
Pohyblivý - klapka
Počet polí
3
Šířka pole
různá
Kóta horní vody
172,10 m n. m.
Spád
4,40 m
Období výstavby
1898–1900
Modernizace jezu
1986–1989
 
 -  Vodní elektrárna
V lednu 1998 (začátek výstavby listopad 1995) byla uvedena do provozu průtočná malá vodní elektrárna Libčice-Dolany, která využívá hydroenergetický potenciál pohyblivého jezu Dolany. S energetickým využitím jezu se uvažovalo již řadu let. Vodní elektrárna je při levém břehu Vltavy asi 25 km severně od Prahy. Při rekonstrukci jezu Dolany (1986–1989) bylo již u nového levého krajního jezové pilíře uvažováno s budoucí výstavbou vodní elektrárny. Budova vodní elektrárny je umístěna v prostoru bývalé vorové propusti těsně vedle stávajícího levobřežního pilíře jezu. Moderní konstrukce je osazena dvěma soustrojími s horizontálními přímoproudými Kaplanovými turbínami pro návrhový spád 3,6 m, návrhový průtok 2 x 80 m3/s. Celkový instalovaný výkon je 5,00 MW a provozní spád 2,3–4,2 m. Elektrárna je bezobslužná, automatická s možností automatické regulace průtoku pomocí hladinové regulace.  
Umístění
Levý břeh
Počet strojů
2
Typ turbíny
Kaplanova turbína
Návrhový spád
3,60 m
Návrhový průtok
160,0 m3/s
Celkový výkon
5 000 kW
Provozovatel
Povodí Vltavy, státní podnik
 
 
Schema  
 
Schema
 -  Plavební komora Dolánky
Plavební komora Dolánky je situována přibližně v dolní třetině plavebního kanálu u obce Dolánky při pravém břehu Vltavy. Byla postavena a dokončena firmou Lanna v roce 1901. Jedná se o vlakovou plavební komoru, kterou lze pomocí vrat ve středním ohlaví rozdělit na malou (MPK) a velkou (VPK) plavební komoru. MPK komora má užitné rozměry 52,1 x 11 m a svislé stěny z kyklopského zdiva. Zajímavostí je, že MPK měla původně užitnou délku 73 metrů s horními vzpěrnými vraty, která byla ale později v jejím horním ohlaví vyměněna za hydromotorem podpíranou klapku, což vedlo ke zkrácení její užitné délky na uvedených 52,1 m. Šířka VPK je 20 m, ale šířka vrat, a tedy užitná šířka komory je jen 11 m. Spád plavební komory je 4,4 m. Střední vrata jsou vzpěrná, stejně tak jako dolní, která jsou opatřena žaluziemi pro přímé prázdnění plavební komory. Plnění komory je kombinováno dlouhými obtoky umístěnými po obou stranách komory a poklopovými klapkovými vraty v horním ohlaví. Plavební komora vyhovuje kategorii IV třídy vodních cest. Jedním ze záměrů do budoucnosti vodní cesty je výstavba plavební komory odpovídající minimálně V. třídě mezinárodní klasifikace vodních cest, tedy minimálně šířky 12–12,5 m, délky 115 m a hloubky nad záporníkem 4,0–4,5 m. To ostatně platí pro celou lvvc.  
Schema
 
Název
Vlaková plavební komora
Malá plavební komora
Kilometráž vodního toku
27,000
Umístění
Plavební kanál
Třída vodní cesty
IV
Spád
4,40 m
Délka
199,1 m
52,1 m
Šířka
11,0 m
Čas plnění/prázdnění
20 min/11 min
9 min/12 min
 -  Plavební kanál
U pravého břehu asi 100 m nad jezem Dolany je vtoková část plavebního kanálu, který je plavební komorou rozdělen na horní a dolní část. Je veden mimo původní koryto Vltavy v průpichu a zhruba v jeho dolní třetině je plavební komora Dolánky. Horní plavební kanál je dlouhý 520 m a s proměnlivou šířkou ve dně 20–30 m. V příčném řezu má lichoběžníkový tvar se sklony svahů 1:1,5 opevněnými dlažbou z lomového kamene na sucho. Oba břehy kanálu jsou vybaveny vázacími kruhy a pacholaty. Dolní plavební kanál je dlouhý 150 m a široký ve dně 20 m. Ostatní technické parametry a vybavení jsou stejné jako u plavebního kanálu horního. Výjezd plavidel z dolního kanálu je do zdrže vodního díla Miřejovice.  
 -  Historie
V roce 1893 technický odbor c. k. místodržitelství provedl podrobná hydrotechnická měření. Bylo schváleno splavnění řeky Vltavy z Prahy do Mělníka, vypracováním bylo pověřeno podnikatelství V. Lanny. V úseku z Prahy do Mělníka dlouhém 51 km bylo navrženo 5 zdymadel na řece Vltavě: Troja, Klecany, Libčice, Miřejovice a Vraňany s 10 km dlouhým laterálním kanálem do Hořína. Na úseku řeky Labe z Mělníka do Ústí nad Labem v délce 70 km bylo postupně realizováno 6 zdymadel: Dolní Beřkovice, Štětí, Roudnice, Litoměřice (Třeboutice) - České Kopisty, Lovosice a Střekov. Předpokládala se cena 13 mil. zlatých. Z účtu zemského fondu měla být hrazena jedna třetina, zbývající dvě třetiny nákladů měl hradit stát. Realizací byla pověřena Komise pro kanalizování řek Vltavy a Labe v Čechách ustavená 23. listopadu 1896, které předsedal c. k. místodržitel království Českého hrabě Karel Coudenhove. Schváleny tehdy byly „vzdouvací objekty navržené jako pohyblivé jezy s vorovými propustmi, rybovody, rybími schůdky a lodní propusti pro možnost přesunu plavidel do podjezí a dále do přirozených říčních úseků“.
V letech 1898 až 1900 jako druhé v pořadí bylo postaveno zdymadlo u Libšic. Pohyblivý jez v Libčicích byl konstruován odlišně než další vltavské jezy. Měl dvě pole slupicové konstrukce se snímatelnými pouchovými tyčemi. Levé pole se sklápělo k pravému břehu a hradící stěnu tvořila hradla s bokovnicemi. Pravé pole bylo lodní – hrazené stavidly a sklápělo se k levému břehu. Se stavidly se manipulovalo pomocí pojízdného jeřábku na kolejnicích, kde se na vozících dopravoval i hradící materiál. Vorová propust byla situována při levém břehu. Horní plavební kanál u pravého břehu byl dlouhý 520 m k plavební komoře v Dolánkách. Služební a obytné budovy byly postaveny na levém břehu u jezu a na pravém břehu u plavební komory. Vzhledem k namáhavé i časově náročné manipulaci a k technologické zastaralosti byl jez v letech 1986–1989 celkově zrekonstruován. Rekonstrukce zahrnovala přestavbu jezových polí včetně podjezí a jezových pilířů, výstavbu nového velínu i montáž nového technologického zařízení. Nová konstrukce jezu z dutých ocelových klapek podpíraných hydraulickými válci s hradící výškou 3,3 m je nasazena na pevném prahu a plní svou funkci dodnes.  
Schema
 
Schema
 
Schema
Schema
 -  Osobnosti
Vojtěch Lanna: firma Lanna
 -  Mapy
Schema
 
Plavební mapa (data poskytla Státní plavební správa) 
 
 
 -  Turistické zajímavosti
 – Historické dokumenty

 
 -  Fotogalerie
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled