- Historie
Historie vodní cesty na Vltavě začíná již ve středověku, kdy byly zaznamenány dílčí pokusy a návrhy na její splavnění. V minulosti byla na řece Vltavě, jako přirozené přírodní komunikaci, dosti čilá vorová plavba. Po řece se dopravovalo kupecké zboží, zejména sůl, kámen i dřevo. Tehdy také nalézáme v bule krále Přemysla Otakara I. z roku 1205 první zmínku o obci Scechowicze, která se díky těžbě zlata stává věhlasnou, a proto je roku 1560 římským císařem, českým i uherským králem Ferdinandem I. povýšena na městys a je jí udělen městský znak. První ucelený projekt na regulaci řeky Vltavy byl vypracován v roce 1894 firmou Lanna-Vering, ale teprve po I. světové válce vzniká myšlenka na výstavbu dvou vysokých přehrad u Slap a u Orlíka. Koncem roku 1935 se zadává stavba díla ve Štěchovicích, ale přehradní profil je úzký a z pravé strany nepřístupný, problém způsobuje i silný proud řeky, proměnlivé vodní stavy i zamrzání a odchod ledů. Díky těmto problémům musela být výstavba rozdělena do tří etap. Úkolem první etapy byla stavba horního ohlaví plavební komory, horního plavebního kanálu, dvou polí samostatného tělesa hráze a výlom skály v základech pro elektrárnu. V druhé etapě bylo potřeba vyřešit stavbu tří zbývajících polí a spodní s vrchní stavbou středotlaké elektrárny. Třetí etapa se zabývala stavbou středního a spodního ohlaví plavební komory, spodního plavebního kanálu a úpravou plavební dráhy. Důležité části stavby byly prováděny v jímkách odlišného typu. Výstavba probíhala za II. světové války. Za Protektorátu, po uzavření vysokých škol v roce 1939, se na výstavbě podílelo mnoho významných inženýrů, mezi které patřil i vodohospodář prof. Ladislav Votruba. Díky němu vznikla fotodokumentace z výstavby vodního díla. Štěchovice jsou jednou z nejkrásnějších přehrad na řece Vltavě, a to nejenom proto, že je hráz obložena kamenem, ale i pro monumentální plavební komoru, a především pro nepřístupné údolí i strmé svahy, které svírá plocha nádrže.