Menu
Login:      Heslo:       Přihlásit
Login:      Heslo:       Přihlásit
Zdymadlo Dolní Beřkovice
Výstavba původního zdymadla v Dolních Beřkovicích probíhala na začátku 20. století v letech 1903–1907. Ve 20. století prošly objekty řadou rekonstrukcí, po roce 2010 proběhla výstavba nové vodní elektrárny a rybího přechodu. Účel vodního díla je zajištění hloubek stanovených pro plavbu v říční trati, tj. pod plavebním stupněm Obříství na středním Labi, pod plavebním stupněm Hořín na vltavském laterálním kanálu a v přístavu Mělník na Labi. Hlavními objekty jsou pohyblivý jez, malá vodní elektrárna, plavební komory, krátké plavební kanály a rybí přechod.  
Úsek toku
Dolní Labe
Kilometráž toku
830,576
Účel
Plavba, výroba el. energie, odběr povrchových vod
Délka vzdutí
12,927 km
Objem zdrže
4,205 mil. m3
Plocha povodí
42 059,8 km2
Období výstavby
1903–1907
 
 
Foto 1
 
Pudorys
 -  Jez
V letech 1972 až 1973 proběhla zásadní rekonstrukce jezu, kdy se původní hradlový jez nahradil moderním novým. Pohyblivý jez má 3 pole o světlé šířce 2 x 54,1 m a 1 x 51,8 m (levé pole), hrazená výška je 2,70 m. Hradicí konstrukcí je hydrostatický sektorový uzávěr. Spodní stavba je železobetonová a se sklopeným uzávěrem vytváří Jamborův práh, který při vysokých průtocích vyvozuje minimální vzdutí. Na betonovou konstrukci podjezí navazuje opevnění dna koryta kamenným záhozem. V řezu má uzávěr tvar vypouklého trojúhelníku a ze dvou stran je opatřen plechovou obšívkou, která vytváří jeho hybné stěny s funkcí hradicí a přelivné plochy. Pod přelivnou plochou je uzávěr připojen šesti hlavními kluznými ložisky k betonové spodní stavbě. Dolní otevřená strana sektoru umožňuje síle od tlaku vody, odpovídající výšce hladiny nad jezem, působit z tlačné komory na jeho hybné stěny. Regulaci přítoku vody pod sektor, nebo odtoku z pod něho, zajišťuje trojcestný válcový ventil. Ovládání ventilu je automatické ve vazbě na úroveň hladiny vody v nadjezí a na polohu přelivné hrany sektoru. Lze ho však ovládat i manuálně podle potřeb provozovatele. Přesnost dodržení vzduté hladiny je v centimetrech. Uzávěr je utěsněn u bočních štítů pilířů tvarovými pryžovými profily. Pro zajištění zimního provozu jsou některé boční štíty osazeny teflonovými deskami. Hmotnost ocelové, svařované konstrukce uzávěru je téměř 80 tun. Uvnitř spodní stavby je pod každým uzávěrem tzv. tlačná komora a průběžná komunikační chodba, která umožňuje vstup do všech pilířů. Po zaaretování sektorů a vyčerpání vody je také umožněn přístup do tlačných komor. Chodbou vedou všechny instalace, sběrný žlab prosáklé vody a je zde instalováno měřicí zařízení pro sledování deformací spodní stavby. Jezový velín je umístěn na levobřežním jezovém pilíři a jeho podlaha je nad úrovní stoleté vody. Z něho je přístup do komunikační chodby jdoucí ve spodní stavbě jezu. V manipulační místnosti velínu jsou umístěna potřebná zařízení pro automatické ovládání uzávěrů a je odtud možná i kontrola všech funkcí jezu. Konstrukce jezu je shodná s řešením moderního jezu Lovosice, České Kopisty a Roudnice nad Labem.  
Řez
 
Schema
 
Druh jezu
Pohyblivý - hydrostatický sektor
Počet polí
3
Šířka pole
různá
Kóta horní vody
155,09 m n. m.
Spád
2,40 m
Období výstavby
1903–1907
Modernizace jezu
1972–1973
 
 -  Vodní elektrárna Liběchov
Malá vodní elektrárna Liběchov využívající hydroenergetický potenciál jezu Dolní Beřkovice je nejmladší vodní elektrárnou na Labi. Uvedena do provozu byla v roce 2014. Elektrárna se svým přívodním kanálem je vybudovaná v prostoru bývalé vorové propusti. Projektanti a stavaři se museli vypořádat s několika riziky. Kromě toho, že se o dlouhých deset let výstavby zasloužila povodeň v roce 2013, bylo komplikací i samostatné místo. Je postavena v mimořádně složitých geologických podmínkách na pravém břehu Labe, kde na jedné straně přiléhá pravobřežní pilíř jezu Dolní Beřkovice a na straně druhé je nedaleko železniční tratí Kolín–Litoměřice. Založena je do hloubky 16 m a větší část je pod zemí. Je v ní uloženo 16 tisíc m3 speciálního odolného betonu a 3 tisíce tun armovací výztuže a ocelových konstrukcí. Jsou v ní instalovány dvě horizontální přímoproudé Kaplanova turbíny. První má průměr oběžného kola 4 500 mm, druhá 3 000 mm. Návrhový průtok první turbíny je 100 m3/s, druhé 45 m3/s. Obě turbíny pracují s návrhovým spádem 2,54 m, celkovým průtokem 145 m3/s a celkovým výkonem elektrárny 3,7 MW. Atika střechy elektrárny je navržena 2,3 m nad úrovní stoleté vody. Na střeše elektrárny je montážní otvor, povodňový otvor a otvory pro požární zásah. Přístup do strojovny je zajištěn z pravého břehu po obslužné lávce. Vtok na elektrárnu je posazen o 84,8 m od jezu směrem do dolní vody. Jsou na něm umístěny strojně stíratelné jemné česle a drážky provizorního hrazení. Na nátoku k vodní elektrárně je instalován elektrický odpuzovač ryb. Elektrárna je bezobslužná, jen čas od času musí být pod dozorem odborníků. Výstavba byla realizována výhradně českými firmami. Byla to správná cesta, máme na trhu dostatek kvalifikovaných a profesně zdatných firem pro takto náročné stavby.  
Umístění
Pravý břeh
Počet strojů
2
Typ turbíny
Kaplanova turbína
Návrhový spád
2,54 m
Návrhový průtok
145,0 m3/s
Celkový výkon
3 700 kW
Provozovatel
MERCATOR Energy a.s.
 
 
Schema  
 
Schema
 -  Plavební komory
Plavební zařízení je situováno u levého břehu a zahrnuje dvě plavební komory (malou MPK a velkou VPK), horní a dolní plavební kanál s rejdami a čekací stání. Vzhledem k ose jezu je čelo horního ohlaví velké plavební komory posunuto o 5,5 m směrem po vodě. Od vlastního koryta jsou plavební komory odděleny umělým ostrovem dlouhým 710 m a širokým až 35 m.
MPK má užitnou délku 85 m a šířku 11 m. Horní vrata jsou poklopová (ocelová klapka s jednostranným ovládáním), dolní vrata jsou vzpěrná membránová. Plnění plavební komory je kombinované, a to dlouhými obtoky hrazenými segmentovými uzávěry a přímé přepadem přes klapku. Prázdnění je pak dlouhými obtoky. Provizorní hrazení komory se provádí válcovými ocelovými hradidly do drážek v ohlavích plavební komory. V obou ohlavích komory lze instalovat unifikovaná náhradní vrata.
VPK má užitnou délku 200 m a šířku 22 m. Horní vrata jsou poklopová Čábelkova typu, dolní jsou vzpěrná, oboje s pohonem hydromotory. Plnění komory je přímé přes poklopová vrata, prázdnění krátkými obtoky se segmentovými uzávěry. Provizorní hrazení komory z horní vody se provádí hradicími deskami opřenými o připlavovaný válcový nosník v úrovni hladiny a z dolní vody ocelovými stavidlovými deskami osazovanými pomocí lodí mezi slupice. Velín plavebních komor je společný pro obě plavební komory a je umístěn na dělicí zdi mezi nimi. Proplavování je prováděno v poloautomatickém režimu, ale lze ho řídit i manuálně z obou ohlaví. Velín moderní konstrukce je klimatizovaný, vybavený technologií pro sledování, měření a vyhodnocení dat z plavební komory a jezu, která jsou současně přenášena do vodohospodářského dispečinku Povodí Labe, státní podnik.  
Schema
 
Název
Velká plavební komora
Malá plavební komora
Kilometráž vodního toku
830,530
Umístění
Levý břeh
Třída vodní cesty
Va
Spád
2,40 m
Délka
200,0 m
85,0 m
Šířka
22,0 m
11,0 m
Čas plnění/prázdnění
6 min/9 min
4 min/5 min
 -  Plavební kanál
Horní plavební kanál je dlouhý 280 m a široký ve dně minimálně 50–60 m. Minimální zaručená hloubka je 2,3 m (při Q > 150 m3/s). Břehy ve sklonu 1:1,5 jsou opevněny dlažbou tloušťky 30 cm. Stání pro malá plavidla jsou umístěna při levém břehu kanálu před malou plavební komorou. Dolní plavební kanál je dlouhý 230 m a široký ve dně minimálně 50–55 m. Minimální zaručená hloubka je 2,3 m (při Q > 150 m3/s). Břehy ve sklonu 1:1,5 jsou opevněny dlažbou na sucho tloušťky 30 cm opřenou o záhozovou patku. Plavební hloubka je 2,5 m. Při levém břehu pod plavebními komorami jsou čekací stání pro malá plavidla, velká plavidla mají čekací stání u levého břehu dlouhého umělého ostrova. Komory jsou navázány na šířku plavebních kanálů krátkými rejdami.  
 -  Rybí přechod
Zrušená vorová propust široká 12 m a dlouhá 170 m se stupňovitým dnem a Bazikovými zdrhly byla umístěna při pravém břehu Labe a hrazena dřevěnými hradly ukládanými na ocelový nosník. Svoji horní částí navazovala na jez a od podjezí byla oddělena zdí délky 150 m. Začátkem 20. století sloužila pro splavování vorů přes jez. V současné době je prostor využit pro novou vodní elektrárnu. Původní rybí přechod (rybochod) byl umístěn mezi pravým jezovým polem a vorovou propustí v levém pobřežním pilíři jezu. S výstavou nové elektrárny byl rekonstruován a dokončen v roce 2014. Je umístěn mezi pravým jezovým polem a MVE a je řešen jako technický, komůrkový, dlouhý 23 m, široký 1,25–1,53 m a čtyřikrát směrově zalomený.  
 -  Historie
Původní zdymadlo Dolní Beřkovice bylo vybudované v letech 1903 až 1907 v rámci kanalizačních úprav na Vltavě a Labi mezi Prahou a Ústím nad Labem. Stavbu provedlo Pražské podnikatelství staveb A. Lanna podle návrhu inženýra Z. Schwarze z technické kanceláře Komise pro kanalizování Vltavy a Labe. Pohyblivý hradlový jez měl tři jezová pole, každé světlé šířky 54,05 m. Pole byla hrazena dřevěnými hradly (celkem 1 194 voraček a 176 bokovnic) s osovou vzdáleností slupic 1,2 m (každé o 44 kusech). Průměrný spád jezu byl 2,7 m. Před zimním obdobím a před povodněmi byla hradla vyjímána a slupice sklápěny do vody, při větších průtocích se vyhrazovalo pravé jezové pole pro umožnění plavby volnou řekou. Jez byl při pravém břehu pro splavování vorů opatřen vorovou propustí šířky 12 m se stupňovitým dnem s Bazikovými zdrhly. Rybí přechod byl umístěn v levém břehovém pilíři. Při výstavbě zdymadla byly z koryta odstraněny zbytky původního pevného jezu, který sloužil pro beřkovický mlýn. Plavební zařízení (malá a velká plavební komora, plavební kanál a rejdy) byly umístěny vlevo od jezu a od řečiště odděleny nasypanou hrází délky 710 m. Segmentová stavidla dodala firma bratří Prášilů, výrobcem strojního zařízení byla firma Bromovský, Schulz a Sohr z Hradce Králové a Breitfeld a Daněk v Karlíně. Dům plavidelníka postavil roku 1904 stavitel J. Širc z Mělníka. Do provozu bylo dílo Dolní Beřkovice uvedeno v roce 1907. Rekonstrukce a modernizace jezu v Dolních Beřkovicích (uskutečněna v rámci modernizace labsko-vltavské vodní cesty pro umožnění jejího celoročního využití) na jez hydrostatický sektorový byla provedena v letech 1972 až 1973. Situačně je spodní stavba nového jezu těsně přisazena k povodní patě spodní stavby původního hradlového jezu. Malá plavební komora byla celkově zmodernizována v letech 1973 až 1974. Byly navýšeny zdi i vyzdviženy pohybovací mechanizmy, aby bylo možné trvale zvýšit hydrostatickou hladinu po rekonstrukci jezu. Do horního ohlaví byla osazena klapková vrata. Velká plavební komora se začala rekonstruovat roku 1982 na užitnou délku 200 m s rozšířením obou ohlaví na 22 m, do horního ohlaví byla osazena poklopová vrata Čábelkova typu. Rekonstrukce velké plavební komory byla ukončena v roce 1988.  
Schema
 
Schema
 
Schema
Schema
 
Schema
 
Schema
 -  Osobnosti
Vojtěch Lanna: firma Lanna
 -  Mapy
Schema
 
Plavební mapa (data poskytla Státní plavební správa) 
 
 
 -  Turistické zajímavosti
 – Historické dokumenty

 
 -  Fotogalerie
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled