Menu
Login:      Heslo:       Přihlásit
Login:      Heslo:       Přihlásit
Vodní dílo Štvanice
Původní vodní dílo Štvanice se stavělo v letech 1907–1913. Rekonstruováno bylo ve 40. letech a v 80. letech 20. století. MVE prodělala další rekonstrukci v letech 2017–2019. Účelem vodního díla je zajištění plavebních podmínek pro vodní dopravu, stabilizace minimální hladiny a spádových poměrů říční tratě, využití hydroenergetického potenciálu jezu v malé vodní elektrárně a využití sportovního kanálu Štvanice v podjezí pro vodní slalom. Vodní dílo zahrnuje: pevný Helmovský jez na hlavním toku Vltavy, pohyblivý Helmovský jez v pravém rameni Vltavy, malou vodní elektrárnu, plavební komory, sportovní kanál, vorovou a odlehčovací propust.  
Úsek toku
Dolní Vltava
Kilometráž toku
50,690
Účel
Plavba, výroba el. energie
Délka vzdutí
2,497 km
Objem zdrže
1,675 mil. m3
Plocha povodí
26 976,8 km2
Období výstavby
1907–1913
 
 
Foto 1
 
Pudorys
 -  Helmovský jez pevný
Pevný Helmovský jez je situován v hlavním korytě řeky Vltavy u západní špičky ostrova Štvanice. Jez byl postaven v roce 1909 pod původním Novomlýnským jezem (postaveným v roce 1398), který byl při jedné z velkých povodní protržen, nebyl opraven, ale odstraněn a namísto toho bylo rozhodnuto vybudovat nový Helmovský jez s vyšším vzdutím. Jez je pevný, betonový, obložený kamennými kvádry a ukončen také obloženým prohloubeným vývarem. Délka jezu je 165 m a výška jezu je 4,4 m. Po protržení při velké vodě v roce 1940 byl obnoven v původním rozsahu. Příčný řez jezu je „lichoběžníkový“ a přepadající paprsek je uklidněn ve vývaru. Jez je šikmo orientován k ose hlavnímu toku a půdorysný tvar jeho koruny je esovitý. U Štvanického ostrova, vedle malé vodní elektrárny, je jez ukončen odlehčovací propustí 3,6 m širokou, hrazenou klapkovým uzávěrem. U levého břehu je vorová propust široká 12 m oddělena od spodní vody 289,7 m dlouhou boční zdí a je také hrazena klapkovým uzávěrem. Propust se po délce rozšiřuje na konečných 17,33 m. Boční zdi vorové propusti jsou z kamenného kyklopského zdiva. Dno odlehčovací propusti je stupňovité z lomového kamene na betonové desce. Provizorní hrazení lze variantně řešit jako hradidlové do drážek v pilíři propusti nebo s hradly opřenými do ocelové otočné lávky na začátku propusti.  
Řez
 
Schema
 
Druh jezu
Pevný
Šířka jezu
165,00 m
Kóta horní vody
184,70 m n. m.
Spád
4,40 m
Období výstavby
1909–1910
 
 -  Helmovský jez pohyblivý
Pohyblivý Helmovský jez je umístěn vedle plavební komory Štvanice, na pravém rameni Vltavy, skrytý pod karlínskou stranou Hlávkova mostu a je zařazen mezi technické zajímavosti města Prahy. Rekonstrukce jezu probíhala v letech 1984–1988, kdy jez současný nahradil původní přímý, betonový pevný jez. Helmovský pohyblivý jez má jedno pole světlosti 54 m, hrazené dvěma pohyblivými klapkami na výšku 3,3 m. Klapky jsou podpírány hydromotory ovládanými z velína plavební komory Štvanice. Pohyblivý jez zásobuje vodou sportovní kanál pro vodní slalom, vybudovaný současně s prováděnou rekonstrukcí jezu.  
 
Řez
 
Druh jezu
Pohyblivý - klapka
Počet polí
1
Šířka pole
54,00 m
Kóta horní vody
184,70 m n. m.
Spád
neuvedeno
Období výstavby
1907–1913
Modernizace jezu
1984–1988
 -  Vodní elektrárna
Malá vodní elektrárna Štvanice je umístěna na západní špičce ostrova Štvanice, při pravé straně Helmovského pevného jezu a je jednou z nejstarších průmyslových vodních elektráren na Vltavě. Byla vybudována v letech 1908–1914 s výkonem 1,42 MW. V původní vodní elektrárně byla osazena svislá třístupňová Francisova turbína (tři oběžná kola na jedné hřídeli), která byla v roce 1973 odstavena z provozu pro úplné opotřebení její technologické části. Protože se nepočítalo s její obnovou, byl vtok na MVE zcela zabetonován. V období přicházejícího intenzivního využití obnovitelných zdrojů energie byl vypracován nový projekt a v letech 1984–1987 realizována výstavba prakticky zcela nové malé vodní elektrárny. Požadavkem hlavního architekta města Prahy bylo zachovat nejen vnější vzhled původní historické budovy z minulého století, ale i zachování původní kamenické výzdoby apod. Proto bylo nutné hlavní technologické zařízení včetně vtoků a výtoků, umístit do strojovny pod terén a pod hladinu vody. Uspořádání pro nové technologické vybavení vedlo k mnohem větším rozměrům strojovny, které v podzemí přesahují půdorys chráněné historické budovy, což bylo příčinou velkých komplikací při výstavbě podzemních objektů. V průtočné malé vodní elektrárně jsou instalovány tři přímoproudé horizontální Kaplanovy turbíny s návrhovým spádem 4,0 m, návrhovým průtokem 3x55,0 m3/s a celkovým instalovaným výkonem MVE 5,67 MW. Řízení provozu malé vodní elektrárny je zcela automatizované. Štvanice je vybavena kamerovým a radarovým systémem pro regulaci odběru vody v plavebním kanálu při současném chodu MVE.  
Umístění
Ostrov
Počet strojů
3
Typ turbíny
Kaplanova turbína
Návrhový spád
4,00 m
Návrhový průtok
165,0 m3/s
Celkový výkon
5 670 kW
Provozovatel
Povodí Vltavy, státní podnik
 
 
Schema  
 
Schema
 -  Plavební komory
Plavební komory Štvanice jsou situovány v levé části pravého ramene Vltavy při pravé straně ostrova Štvanice, těsně za Hlávkovým mostem. Jsou umístěné paralelně vedle sebe a napojené na koryto Vltavy horním kanálem délky 123,6 m a dolním kanálem délky 329,1 m. Obě plavební komory mají užitnou šířku 11 m, překonávají spád 4,4 m, malá plavební komora (blíže k ostrovu Štvanice) je 115,05 m dlouhá a velká plavební komora je 175,17 m dlouhá. Všechna vrata plavebních komor jsou vzpěrná s pohonem elektromotorem a s odpovídajícím standardním pohybovacím mechanismem. Plnění i prázdnění komor je nepřímé, dlouhými obtoky osazenými segmentovými uzávěry. Příčný řez dolního plavebního kanálu je složen z dělící zdi z lomového kamene a levým břehem opevněným kamennou dlažbou. U plavebních komor je služební budova Povodí Vltavy, s.p., jako zázemí vodního díla a velín pro obsluhu komor i pohyblivého jezu. V posledních letech se zejména díky masovému rozvoji rekreační a sportovní plavby zvyšuje proplavení plavebními komorami na více než 10000 lodí ročně. Jen pro zajímavost v roce 2005 se plavebními komorami proplavilo 7740 lodí, v roce 2007 7209 lodí a v roce 2019 se proplavilo cca 12370 lodí.  
Schema
 
Název
Velká plavební komora
Malá plavební komora
Kilometráž vodního toku
50,690
Umístění
Plavební kanál
Třída vodní cesty
IV
Spád
4,40 m
Délka
175,2 m
115,1 m
Šířka
11,0 m
Čas plnění/prázdnění
13 min/13 min
10 min/6 min
 -  Slalomový kanál
Sportovní kanál je situován vpravo od plavebních komor. Od větší plavební komory je oddělen prodlouženou zdí dolní rejdy, která je stavebně upravena tak, že po jejím horním platu je možno přenést lodě vodních slalomářů do horní vody. Kanál je široký 12 m, dlouhý 290 m a je hrazený klapkou, v současné době se nepoužívá.  
 -  Historie
Vodní dílo Štvanice je na řece Vltavě v říčním kilometru 50,69 u stejnojmenného ostrova. Z centra města je třeba směřovat přibližně na sever, pod vrch Letná. Součástí díla je pevný Helmovský jez na levém rameni Vltavy, soustava plavebních komor v levé části pravého ramene a malá vodní elektrárna na západní špičce ostrova. V pravé části pravého ramene Vltavy se ještě nachází bezejmenný pohyblivý jez a pod ním byl vybudován sportovní kanál Štvanice pro vodní slalom (tedy již na karlínské straně). Štvanice je jedno ze čtyř pražských zdymadel. Současnou podobu zdymadlo získalo v letech 1907 až 1913, kdy bylo v rámci kanalizování (splavňování) vodní cesty na území Prahy, postaveno. Vodní dílo Štvanice bylo rekonstruováno ve 40. letech a v 80. letech 20. století. Před dnešním Helmovským jezem se dříve nacházel původní historický jez stejného jména, který však byl při jedné z povodní protržen. Následně nebyl opraven, ale odstraněn, a místo něj bylo rozhodnuto vybudovat nový jez, s vyšším vzdutím. Soustava jezů, která se v těchto místech nacházela již od středověku, vedla přes tři ramena řeky. Vltava se zde rozlévala do území dnešního Karlína. Řeč je např. o Novomlýnském jezu a Dolnoloděckém jezu. Výstavba plavebních komor v letech 1907 až 1913 byla součástí rozsáhlých úprav v rámci splavňování Vltavy firmou Lanna. Současně byl budován i Hlávkův most. V místech dnešního plavebního kanálu a okolí byla odstraněna soustava ostrovů (Primátorský, Korunní a Jeruzalémský) s mlýny (Nové mlýny, Lodní mlýny a Helmové mlýny). S uvedenými úpravami území byl stavebně upraven i tvar ostrova Štvanice. V roce 1929 pak byl zasypán i Rohanský kanál (na němž kromě zánovní elektrárny Těšnov byly i Šaškovy mlýny) a tím Rohanský ostrov, ve smyslu slova ostrov, zanikl. V letech 1908 až 1913 byla na návodní špičce ostrova Štvanice vybudována secesní neoklasicistní budova elektrárny Štvanice s kupolovitou věží. Navrhl ji architekt Alois Dlabač a postavila firma Müller a Kapsa. Jednoduchá stavba využívá vzdušných renesančních motivů francouzské zámecké architektury. Elektrárna Štvanice byla v době své výstavby po směru toku poslední průtočnou elektrárnou na Vltavě. Výkon elektrárny zhruba odpovídal příkonu veškerého pražského veřejného osvětlení. Současně s elektrárnou Štvanice byla na těšnovské straně ramene vybudována hydroelektrárna Těšnov, ta však zanikla roku 1929 v souvislosti se zasypáním Rohanského kanálu.  
Schema
 
Schema
 
Schema
Schema
 
Schema
 
Schema
Schema
 
Schema
 
Schema
 -  Architektura
Vodní elektrárna - kulturní památka
Secesní vodní elektrárna byla postavena v letech 1913–1914 podle návrhu architekta Aloise Dlabače. Jednoduchá betonová stavba využívá renesančních motivů francouzské zámecké architektury. Průčelí je orientované k západu akcentované čtyřhrannou pětiposchoďovou věží. Poslední patro je kruhové, řešené na způsob otevřeného altánu. Střecha má tvar kopule na vrcholu s osmi metrovou špicí. Šlo o jednu z prvních betonových staveb v Praze a jednu z prvních průmyslových elektráren na Vltavě. Základy budovy byly původně uloženy na dřevěných pilotách ve štěrkopísku. Byly zde využívány tři Francisovy turbíny. Část turbíny je nyní vystavena venku jako umělecká instalace. Výkon elektrárny zhruba odpovídá příkonu veškerého pražského veřejného osvětlení v době výstavby.
Karta v památkovém katalogu NPÚ  
 -  Osobnosti
Alois Dlabač: architekt
 -  Mapy
Schema
 
Plavební mapa (data poskytla Státní plavební správa) 
 
 
 -  Turistické zajímavosti
 – Historické dokumenty

 
 -  Fotogalerie
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled