Menu
Login:      Heslo:       Přihlásit
Login:      Heslo:       Přihlásit
Zdymadlo Hradišťko
Původní zdymadlo Hradišťko se budovalo v letech 1949–1954. V jezové zdrži se udržuje vzdutá hladina na kótě 177,59 m n. m. a tím se zajišťují vyhovující podmínky pro vodní dopravu. Spád a průtok se využívá k výrobě elektrické energie v průtočné malé vodní elektrárně. Dále jsou zabezpečeny odběry povrchové vody k různým účelům podle příslušných povolení a zdrž se může používat pro vodní sporty i rekreaci. Hlavními objekty jsou pohyblivý jez, malá vodní elektrárna, plavební komora a rybí přechod.  
Úsek toku
Střední Labe
Kilometráž toku
887,570
Účel
Plavba, výroba el. energie, odběr povrchových vod
Délka vzdutí
3,870 km
Objem zdrže
1,110 mil. m3
Plocha povodí
9 741,3 km2
Období výstavby
1949–1953
 
 
Foto 1
 
Pudorys
 -  Jez
Pohyblivý jez Hradišťko je umístěn kolmo na osu toku, má tři pole o světlosti 24 m, která jsou hrazená zdvižnými ocelovými stavidly typu Stoney s nasazenými úhlovými klapkami pro jemnější regulaci průtoku vody přes jez. Celková hrazená výška je 3,6 m. Pole jsou oddělena dělicími pilíři vytaženými vysoko nad hladinu. Manipulace každého stavidla se provádí ze strojovny na pravém pilířovém nástavci. Strojovny jsou propojeny do centrálního velínu. Jezová pole jsou oddělena pilíři dlouhými 20 m a širokými 3,7 m. Přepadající voda padá do podjezí, kde je její energie tlumená v zahloubeném vývaru. Celkový objem jezové zdrže je 1,12 mil. m3. Nominální vzdutá hladina je udržována na kótě 177,59 m n. m. s povolenou tolerancí kolísání hladiny 0 až +30 cm při průtoku do 120 m3/s -10 až +10 cm při průtocích nad průtok 120 m3/s a po odstavení malé vodní elektrárny z provozu -20 až +10 cm. Mezi levobřežním krajním pilířem a vodní elektrárnou je vybudován komůrkový rybí přechod šířky 1,2 m.  
 
Řez
Schema  
 
Schema
 
Druh jezu
Pohyblivý - stavidlo s nasazenou klapkou
Počet polí
3
Šířka pole
24,00 m
Kóta horní vody
177,59 m n. m.
Spád
2,90 m
Období výstavby
1949–1953
 -  Vodní elektrárna
Průtočná malá vodní elektrárna navržena firmou Stavoprojekt a arch. F. Kadlecem byla vybudovaná v letech 1950 až 1954 a je umístěna u levého břehu Labe. Od jezu je oddělena rozšířeným dělicím pilířem, na který navazuje lávka s česlemi a nornou stěnou. Součástí vtokového objektu je také odkalovací zařízení. Ve spirálových kašnách jsou osazeny dvě vertikální Kaplanovy turbíny o celkovém výkonu 1,92 MW, návrhovém průtoku 80 m3/s a návrhovém spádu 2,9 m. Minimální spád efektivního provozu turbín je 1,5 m. Vodní elektrárna v Hradištku tvoří jeden energetický celek s vodní elektrárnou Kostomlátky.  
Umístění
Levý břeh
Počet strojů
2
Typ turbíny
Kaplanova turbína
Návrhový spád
2,90 m
Návrhový průtok
80,0 m3/s
Celkový výkon
1 920 kW
Provozovatel
Czechhydro a.s.
 
 
Schema  
 
Schema
 -  Plavební komora
Jednolodní plavební komora Hradišťko byla uvedena do provozu v roce 1953. Je umístěna u pravého břehu řeky Labe v bočním plavebním kanále a od jezové konstrukce je oddělena ostrovem. Plavební komora je dlouhá 85 m, široká 12 m a hloubka vody nad záporníkem je 3 m. V obou ohlavích jsou usazena ocelová vzpěrná vrata, jejich pohyb je ovládán hydromotory. Nepřímé plnění a prázdnění komory umožňují dlouhé boční obtoky klenbového profilu. Zdi komory byly založeny na skalním podloží, líce obou zdí byly opatřeny kamenným obkladem tzv. kyklopským zdivem o tloušťce 0,4 m. V letech 1976 až 1977 prošla komora částečnou modernizací. Bylo provedeno prodloužení plavební komory, byla zhotovena nová elektroinstalace, nově se vyspárovalo kyklopské zdivo, provedla se montáž hydraulických pohonů pro ovládání vzpěrných vrat a stavítkových uzávěrů a vystavěl se nový velín. V roce 2007 až 2008 proběhla další rekonstrukce. Stěny jsou nyní tvořeny dvěma řadami železobetonových panelových prefabrikátů, plavební komora byla dovybavena 14 ks pacholat nového typu, jejichž hlava ve tvaru ryby a dostatečně dlouhý dřík zamezují sklouzávání lan. Dále bylo osazeno 42 ks úvazných trnů, jejichž tvar a nový způsob ukotvení zajišťují bezpečné přenesení úvazných sil do zdí plavební komory. Zrekonstruovaná plavební komora je dnes vybavena systémem Říční informační služby (RIS), mezi které patří webové kamery, měření rychlosti a směru větru a moderní monitoring provozu vodní cesty.  
Schema
 
Schema
 
Název
Plavební komora
Kilometráž toku
887,580
Umístění
Pravý břeh
Třída vodní cesty
IV
Spád
2,90 m
Délka
85,0 m
Šířka
12,0 m
Čas plnění/prázd.
neuvedeno
 -  Rybí přechod
Rybí přechod v Hradišťku leží v pravoběžním pilíři, je technického komůrkového typu šířky 1,2 m a umožňuje migraci vodních živočichů.  
 -  Historie
Původní zdymadlo Hradištko najdeme na okraji stejnojmenné obce. Původní osada byla osídlena převážně rybáři, rozprostírala se v krásné přírodě mimo významných cest. Hradišťko si prý oblíbila i bájná kněžna Libuše a založila si na druhém břehu řeky hrad Mydlovar. Tam, kde jsou dnes zbytky hradu, byla prý někde v malebné zátočině řeky i Libušina lázeň. Je datováno, že už od 8. stol. měla řeka Labe svůj obranný význam a tvořila hranici slovanských kmenů. To dokazuje první písemná zmínka o Hradištku, která je v Kosmově kronice. Kronikář píše, že roku 1088 první český král Vratislav II. věnoval ves Hradištko kapitule vyšehradské, roku 1345 ji dostává od krále Jana Lucemburského v "ušlechtilé léno" pan Hynek z Lichtenburka z panství poděbradského. A právě v tomto období celé poděbradské panství vzkvétá, neboť řeka Labe poskytovala obyvatelům Hradištka obživu a užitek, rozvíjelo se košíkářské zboží i rybolov. Zajímavostí je neznalost, že tehdy byl bobr považován za rybu a po ulovení museli rybáři donést na zámek do Poděbrad jeho ocas a nohy. Za odměnu dostali konev piva. Obyvatelé Hradišťka byli ze severu chráněni korytem řeky Labe, z pevniny dvojnásobným valem pleteným z vrbového proutí a také soustavou bažin a příkopů. Opevňování břehů se provádělo ručně vyplétanými plůtky nebo hatěmi z vrbového proutí. Od 18. století se do Čech rozšířily z Holandska haťové stavby neboli haťoviny, či fašinády. To byly poměrně rozsáhlé stavby, které se stavěly v místech širokého řečiště tam, kde se tvořily mělčiny. To byla jedna z hlavních překážek plavby za nižších vodních stavů. V takových místech se z haťoviny stavěly rovnoběžné neboli směrné stavby, kterým se také říkalo regulace. Byly to hráze z vodorovně uložených vrstev otýpkových hatí (otýpky zeleného čerstvého nejčastěji vrbového proutí délky až 4 m sbalených do válce o průměru 25–30 cm) a zatížených střídavými vrstvami říčního štěrku stavěné rovnoběžně s břehem buď při jednom nebo obou březích. Tyto rovnoběžné stavby zúžily koryto na potřebnou šířku, a tak soustředily vodní proud.
Jez a plavební komora v Hradištku byly vybudovány v rámci programu částečné úpravy splavnění středního Labe. Stavba byla součástí projektu na splavnění Labe v úseku říčních km 49,100 až 54,400 (původní plavební kilometráž Labe). Stavba pohyblivého jezu byla zahájena v dubnu 1949. Dílčí kolaudace probíhaly od roku 1939 do roku 1959. Stavební povolení ke stavbě MVE bylo vydáno ministerstvem veřejných prací v červenci 1940. Stavba MVE probíhala od dubna 1949 do roku 1953, kdy byla uvedena do provozu. Technická a vodohospodářská kolaudace celého vodního díla se konala v červenci 1959. V následujících letech bylo VD Hradišťko modernizováno a rekonstruováno.  
Schema
 
 -  Osobnosti
František Kadlec: architekt
 -  Mapy
Schema
 
Plavební mapa (data poskytla Státní plavební správa) 
 
 
 -  Turistické zajímavosti
 – Historické dokumenty