Menu
Login:      Heslo:       Přihlásit
Login:      Heslo:       Přihlásit
Zdymadlo Poděbrady
Vodní dílo Poděbrady bylo vystavěno v letech 1913–1916. Udržováním vzduté hladiny v jezové zdrži na kótě 186,69 m n. m. jsou zajištěny dostatečné podmínky pro vodní dopravu, je zajištěn spád a průtok vody k výrobě elektrické energie v průběžné vodní elektrárně, dále jsou zajištěny odběry povrchové vody pro různé účely podle příslušných povolení a jezová zdrž se může používat pro vodní sporty a rekreaci. Hlavními objekty jsou pohyblivý jez, malá vodní elektrárna, plavební komora, štěrková a jalová propust a rybí přechod.  
Úsek toku
Střední Labe
Kilometráž toku
904,573
Účel
Plavba, výroba el. energie, odběr povrchových vod
Délka vzdutí
7,199 km
Objem zdrže
1,700 mil. m3
Plocha povodí
9 039,9 km2
Období výstavby
1914–1923
 
 
Foto 1
 
Pudorys
 -  Jez
Na stavbě jezu v Poděbradech byly veškeré práce, které byly prováděny za velmi primitivních podmínek, započaty na jaře roku 1915 a ukončeny roku 1916. Pohyblivý jez je umístěn kolmo na osu toku, udržuje vzdutou hladinu na kótě 186,69 m n. m, má dvě hrazená jezová pole o světlosti 22 m. Jezová pole jsou hrazena stavidly Stoneova typu o výšce 2,96 m (pravé pole zdvižným, levé pole zdvižné i spustné). V dalším, menším poli vedle vodní elektrárny je štěrková propust o šířce 8 m, hrazené zdvižným stavidlem s nasazenou dutou klapkou a jalová propust. Stavidla jsou zavěšena na Gallových řetězech, stavidla pojíždějí v pilířových drážkách po válečkových podvozcích. Jezové pohybovací mechanizmy umístěné v pilířových nástavcích jsou synchronně ovládány elektromotorem z manipulační strojovny umístěné uprostřed každého jezového pole na veřejné lávce. Vedle levobřežního pilíře je 0,5 m široký rybí komůrkový přechod. Jezové pilíře šířky 3,4 m a délky 16,25 m jsou železobetonové, pod vodou obloženy žulou, nad vodou vrstvou z mramorové drti. Pilíře mají tři vnitřní horizontální plošiny, pro přístup ke konstrukčním částem jezu. Přes celý jez vede železobetonová manipulační lávka. Jez umožňoval proplouvání vorů (na cca 25 minut musel být, kvůli proplutí zastaven provoz elektrárny).  
Řez
 
Schema
 
Druh jezu
Pohyblivý - stavidlo
Počet polí
3
Šířka pole
22,00 m
Kóta horní vody
186,69 m n. m.
Spád
2,70 m
Období výstavby
1914–1916
 
 -  Vodní elektrárna
Výstavba vodní elektrárny, navržená v roce 1913 architektem A. Engelem, navazovala na ukončení jezu a stavebně byla dokončena v roce 1918. Do výstavby však zasáhla I. světová válka, první dvě turbíny byly osazeny a uvedeny do provizorního provozu roku 1919 ještě v nedokončené budově strojovny. Definitivně byla elektrárna dostavěna v roce 1923, kdy byly spuštěny 4 Francisovy turbíny. Elektrárna je umístěna na levém břehu a pracuje jako průtočná MVE. Ve strojovně jsou instalovány čtyři Francisovy turbíny, rozvaděče, hydrogenerátory, transformátory a další potřebná technologická zařízení. Velín, řídící mozek MVE je v budově, kterou završuje originální osmiboká 13 m vysoká věž, navržena jako odraz věže nedalekého zámku. MVE pracuje s návrhovým průtokem 66 m3/s, návrhovým spádem 2,7 m a má celkový výkon 1,042 MW, minimální provozní spád je 1,4 m. Při nižších spádech se MVE odstavuje. Estetická forma celého objektu nese charakteristické rysy Engelova rukopisu. Nápadně zalamovaná římsa, zajímavě členěná vysoká okna, zároveň se zde také projevuje Engelův výtvarný i geometrický detail, který je ovlivněn vlivem tvarosloví kubismu. Od července roku 2017 je vodní elektrárna v Poděbradech národní kulturní památkou industriálního dědictví hodnocenou jako unikátně dochovaná vodní elektrárna s autentickou, dosud funkční technologii a velmi hodnotným architektonickým řešením. Jedná se o jedno z nejstarších původních zdymadel ve středním Polabí a zároveň o cenný příklad technologického a provozního řešení tohoto typu vodních staveb.  
Umístění
Levý břeh
Počet strojů
4
Typ turbíny
Francisova turbína
Návrhový spád
2,70 m
Návrhový průtok
66,0 m3/s
Celkový výkon
1 040 kW
Provozovatel
1. Elektrárenská, s.r.o.
 
 
Schema  
 
Schema
 -  Plavební komora
Na stavbě plavební komory i celého vodního díla se z velké části podíleli italští váleční zajatci internovaní v Milovicích a bydlící v Poděbradech. Všichni místní i italští dělníci pracovali rychle a velmi kvalitně, proto už po první světové válce bylo roku 1924 dokončeno celé dílo. Plavební komora je dlouhá 85 m, široká 12 m, hluboká 3 m nad záporníkem a je umístěna na pravém břehu, v místě původního koryta Labe. Dokáže převést plavidla o výtlaku až 1 200 tun. V obou ohlavích jsou umístěna vzpěrná vrata ovládaná hydromotory. V dolní vodě na komoru navazuje 170 m dlouhý plavební kanál, v horní vodě 180 m dlouhý plavební kanál, které zajišťují spojení s hlavním korytem Labe. Plnění a prázdnění komory umožňují dlouhé obtoky hrazené segmentovými uzávěry s hydraulickým pohonem. Od jezu je plavební komora oddělena ostrovem širokým až 40 m. Na stavbu plavební komory navazovalo další vodohospodářské řešení úpravou vyústění části slepého říčního ramene nazvaného řeka Skupice se dvěma mosty. S výstavbou zdymadla a plavební komory tedy souvisela i parková úprava ostrova mezi jezem a plavební komorou. Plavební komorou proplouvají sportovní plavidla, ale i známá výletní loď Král Jiří, která pluje s výletníky k soutoku řeky Labe s Cidlinou, kde má zastávku a pluje zpět do Poděbrad. Komoru přemosťoval ocelový sklápěcí most, který sloužil jako součást veřejné komunikace přes celé zdymadlo. V sedmdesátých letech byl odstraněn a až do let devadesátých, minulého století, byl celý areál pro veřejnost uzavřen.  
Schema
 
Schema
 
Název
Plavební komora
Kilometráž toku
904,470
Umístění
Pravý břeh
Třída vodní cesty
IV
Spád
2,70 m
Délka
85,0 m
Šířka
12,0 m
Čas plnění/prázd.
neuvedeno
 -  Rybí přechod
Rybí přechod na vodním díle Poděbrady je umístěný vedle levobřežního jezového pilíře, je široký 0,5 m a dlouhý 16,5 m. Konstrukčně je řešen jako betonový žlab, technický komůrkový a umožňuje migraci vodních živočichů přes překážku v korytě vytvořenou pohyblivým jezem.  
 -  Historie
V blízkosti lázeňského výletního města Poděbrady se začalo přemýšlet o úpravě řeky Labe od 17. stol., teprve v polovině 19. stol. byl dokončen projekt přípravných prací potřebných pro splavnění úseku řeky Labe od Hradce Králové až po Mělník. Roku 1900 zahajuje svoji činnost spolek zvaný „Středolabský komitét“, který sídlí v Pardubicích a začíná navrhovat celou tzv. Středolabskou cestu, kterou rozvrhuje do pěti etap výstavby. Poděbrady se z důvodů vyřešení nepříznivých hydraulických poměrů a častých ničivých povodní, dostávají na prestižní místo do první fáze výstavby. Ředitelství pro úpravu vodních cest, jako zadavateli, je v roce 1913 předložen projekt na úpravu Labe kolem města a na výstavbu jezu, roku 1914 se připojuje projekt na výstavbu plavební komory a v roce 1915 projekt na stavbu hydroelektrárny. Celé zdymadlo je navrženo v duchu moderního klasicismu architektem A. Engelem, který chtěl dílo navrhnout solidní nadčasovou architekturou. Projektantem strojní a technologické části byl pověřen Ing. E. Scharzer. Stavební práce měla na starosti česká firma J. Lanna, elektrické zařízení pak firma Křižík. K ohrožení výstavby vodního díla Poděbrady nedošlo, i když se s jeho budováním započalo doslova na zelené louce krátce před vypuknutím 1. světové války. Do výstavby se zapojilo kromě dvaceti místních dělníků i něco přes 44 italských válečných zajatců. Všichni dělníci pracovali velmi kvalitně, i když řešili, zejména při zakládání na tekutých píscích, nelehké základové poměry.  
Schema
 
Schema
 
Schema
Schema
 
Schema
 
Schema
 -  Architektura
Vodní elektrárna - národní kulturní památka
Vodní elektrárna je zděný objekt postavený na půdorysu písmene "L". Sestává z obdélného přízemního hlavního křídla strojovny, ke kterému přiléhá kratší, boční křídlo manipulační budovy s obytnou částí. Strojovna je pojata jako monumentální hala se čtyřmi okenními osami. Okna jsou vysoká, obdélná s kovovými rámy, do kterých jsou vloženy čtvercové okenní tabulky. Fasáda je členěna štíhlými pilastry na čtyři pole a ukončena hluboce přesahující římsou, která nese čtyři trojúhelné štíty. Každý štít je v ose prolomen okénkem polygonálního tvaru. Střídání čtverců a polygonů v detailech tvoří výrazný rytmus v geometrickém rastru vymezeném čtyřmi pilastry a kovovými okenními rámy. Strojovna je kryta nízkou sedlovou střechou. Kratší křídlo manipulační budovy, kde byly umístěny rozvaděče a transformátor, je završeno 13 m vysokou věží pro rozvod elektrické energie. Věž polygonálního průřezu je opatřena kulovitými okénky s barevnými skly a ukončena helmicí.
Karta v památkovém katalogu NPÚ
Karta v památkovém katalogu NPÚ  
Jez - národní kulturní památka
Na budovu vodní elektrárny navazuje jez se třemi poli. Manipulační budky jsou pojaty jako architektonicky výrazné prvky – samostatné, na pilířích vysunuté objekty kýlovitého tvaru. Před vtokem do elektrárny je plovoucí norná stěna vytvořená z dřevěných vorků, lávky a svislé dřevěné desky sahající 0,5 m pod hladinu.
Karta v památkovém katalogu NPÚ  
 -  Osobnosti
Antonín Engel: architekt
James Bicheno Francis: anglicko-americký vynálezce, oborník na vodní stavby
František Křižík: vynálezce v oboru elektrotechniky
Eduard Schwarcer: architekt, odborník na vodní stavby
 -  Mapy
Schema
 
Plavební mapa (data poskytla Státní plavební správa) 
 
 
 -  Turistické zajímavosti
 – Historické dokumenty

 
 -  Fotogalerie
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled
nahled
 
nahled
 
nahled