Menu
Login:      Heslo:       Přihlásit
Login:      Heslo:       Přihlásit
Zdymadlo Nymburk
Výstavba původního zdymadla Nymburk probíhala v letech 1914–1924. V jezové zdrži se udržuje vzdutá hladina na kótě 183,99 m n. m. a tím se zajišťují potřebné hloubky i vyhovující podmínky pro vodní dopravu. Průtok vody se využívá k výrobě elektrické energie v malé vodní elektrárně, dále jsou zabezpečeny možné odběry povrchové vody pro různá využití a zdrž se využívá pro vodní sporty i rekreaci. Hlavními objekty jsou pohyblivý jez, malá vodní elektrárna, plavební komora a rybí přechody.  
Úsek toku
Střední Labe
Kilometráž toku
896,493
Účel
Plavba, výroba el. energie, odběr povrchových vod
Délka vzdutí
8,079 km
Objem zdrže
1,700 mil. m3
Plocha povodí
9 065,5 km2
Období výstavby
1914–1924
 
 
Foto 1
 
Pudorys
 -  Jez
Stavba jezu v Nymburku byla zahájena při rozsáhlé regulaci toku řeky Labe v rámci vodní cesty Mělník-Jaroměř roku 1914 a celá výstavba byla v letech 1915 až 1919 zhotovena pražskou firmou A. Lanna, i když práce zpozdila I. světová válka. Pohyblivý jez byl vystavěn ve stylu rané moderny podle projektu českého architekta F. Roitha, je umístěn kolmo na osu toku, má tři jezová pole o šířce 22 m, hrazená jsou zdvižnými stavidly s nasazenými dutými klapkami. Dělicí jezové pilíře jsou ze železobetonu a zakončeny věžovými nástavbami s plechovými helmicemi na střechách. Rybí přechody jsou umístěny v pravém a v levém jezovém pilíři. U jezu byl vybudován také přístav (plocha přístavu 10 000 m2, hloubka vody v přístavu 2,5 m, proplach řešen řekou Mrlinou), původně byl přístav napojený na železniční vlečku. Na realizaci Nymburského přístavu se podílel významný vodohospodář inženýr E. Zimmler.  
 
Řez
Schema  
 
Schema
 
Druh jezu
Pohyblivý - stavidlo s nasazenou klapkou
Počet polí
3
Šířka pole
22,00 m
Kóta horní vody
183,99 m n. m.
Spád
2,70 m
Období výstavby
1915–1919
 -  Vodní elektrárna
Průtočná malá vodní elektrárna se začala stavět v roce 1919, je umístěna u rozšířeného pravého břehu v úrovni jezu, od kterého ji odděluje malý ostrov. V roce 1923 byla uvedena do provozu a pronajata Elektrárenskému svazu středolabských okresů v Kolíně. V době dokončení byla největší průtočnou elektrárnou na středním Labi. V elektrárně je instalováno pět vertikálních turbín, čtyři jsou Francisovy turbíny vyrobené ČKD Praha a jedna Kaplanova turbína, kterou vyrobil I. Storek z Brna. Generátory jsou s vodorovnou hřídelí, pod oběžným kolem turbíny jsou savky, rozšiřující se na dva obdélníkové výtokové profily o největších rozměrech 3,38 x 3,90 m, které vytváří sací účinek pro zvýšení výkonu. Vrchní stavbu elektrárny tvoří strojovna s půdorysným rozměrem 48 x 8 m a třípatrová manipulační budova, ve které je umístěna rozvodna, elektrotechnické a pomocné zařízení. Návrhový spád je 1,4 m, návrhový průtok je 92 m3/s a celkový výkon elektrárny je 2,012 MW.  
Umístění
Pravý břeh
Počet strojů
5
Typ turbíny
4x Kaplanova turbína, 1x Francisova turbína
Návrhový spád
1,40 m
Návrhový průtok
92,0 m3/s
Celkový výkon
2 012 kW
Provozovatel
HYDROPOL, Operation a Maintance s.r.o.
 
 
Schema  
 
Schema
 -  Plavební komora
Plavební kanály s jednolodní plavební komorou jsou umístěny při levém břehu Labe a od jezu jsou odděleny ostrovem. Plavební komora se začala stavět v roce 1919 a byla dokončena o pět let později v roce 1924. Plavební komora je dlouhá 85 m, široká 12 m, hluboká a minimální hloubka nad záporníkem je 3 m. V obou ohlavích jsou umístěna vzpěrná vrata ovládaná hydromotory. Nepřímé plnění a prázdnění plavební komory je zajištěno dlouhými bočními obtoky klenbového profilu, které jsou hrazeny segmentovými uzávěry s pohonem hydromotory. Z obtoků do komory vede na každé straně 14 plnicích otvorů. Na zdech komory jsou přikotveny dřevěné odrazné trámce a po každé straně dva žebříky. V letech 1968–1969 byla u zdymadla postavená nová budova pro zaměstnance. Přes plavební komoru v Nymburce je plánováno v roce 2020 vybudovat novou moderní bezbariérovou lávku.  
 
Schema
Schema
 
Schema
 
Název
Plavební komora
Kilometráž toku
896,380
Umístění
Levý břeh
Třída vodní cesty
IV
Spád
2,70 m
Délka
85,0 m
Šířka
12,0 m
Čas plnění/prázd.
neuvedeno
 -  Rybí přechod
Rybí přechody v Nymburku jsou umístěny v pravém a levém jezovém pilíři, jsou technického komůrkového typu, hrazeny dřevěnými stavítky, šířka rybího přechodu v pravém pilíři je 1,2 m, v levém 1 m, délky rybích přechodů jsou 17 m a umožňují migraci rybám i širokému spektru dalších živočichů překonáním umělé překážky v toku vyvolané výstavbou jezu.  
 -  Historie
Vodní dílo je nedaleko historického centra královského města Nymburk, rozloženého na obou březích Labe, založeného Přemyslem Otakarem II. ve 13. století. Po celý středověk patřilo mezi nejvýznamnější města v České zemi. Mělo být součástí významné vodní cesty Hamburk-Mělník-Bratislava-Oděsa, spojující Severní a Černé moře. S regulací Labe u Nymburka se začalo v roce 1914, kdy začal vznikat poloostrov s veřejným parkem, na jehož úpravě se podíleli 2 významní zahradní architekti - pražský architekt F. J. Thomayer a městský zahradník A. Veselý. Dále se pokračovalo výstavbou pohyblivého jezu, plavební komory a jako poslední byla budována malá vodní elektrárna. Společně s výstavbou jezu byla provedena úprava říčky Mrliny, za účelem zajištění optimální výšky hladiny spodní vody na pozemcích kolem ní. Technologické zařízení elektrárny dodaly firmy Křižík, Breitfeld-Daněk Praha, Schwarz Praha, V. K. Formánek Kolín a Škodovy závody Plzeň. Stavební práce na jednotlivých částech prováděla firma A. Lanna. Zdymadlo i památkově chráněný silniční most přes řeku Labe je podle návrhu architekta F. Roitha. Nejznámější průmyslovou stavbou Nymburka zůstává pivovar, známý z próz B. Hrabala, jehož otec zde byl do roku 1948 nájemcem. Pivovar založilo město roku 1895 jako svou akciová společnost. Na pravém břehu Labe v Drahelicích za Nymburkem, roku 1869 postavil kníže Hugo z Thurn Taxisů se společníky první velký průmyslový nymburský podnik - cukrovar, který pracoval do roku 1997.  
Schema
 
Schema
 
Schema
Schema
 
Schema
 
Schema
 -  Osobnosti
František Roith: architekt
 -  Mapy
Schema
 
Plavební mapa (data poskytla Státní plavební správa) 
 
 
 -  Turistické zajímavosti
 – Historické dokumenty