Menu
Login:      Heslo:       Přihlásit
Login:      Heslo:       Přihlásit
Veřejný přístav Děčín-Rozbělesy
Přístav Děčín-Rozbělesy se nachází na levém břehu řeky Labe v průmyslové zóně města Děčína. Období původní výstavby lze datovat do let 1866–1869. Areál přístavu tvoří tří částí: přístavní zeď pro zakotvení obchodních plavidel, dlouhý přístavní bazén s vjezdem do něho v kilometráži vodního toku Labe 741,91 a vlastním překladištěm a jeho okolím. Zároveň lze využít i překladiště areálu Děčín-Loubí. Svým situativním uspořádáním, ve formě přístavního bazénu, lze výhodně využívat jeho ochrannou funkci pro ukrytí plavidel. Provozovatelem pozemní části přístavu jsou Československá plavba labská a.s. a jeho levého břehu přístavního bazénu River Port s.r.o.  
Úsek toku
Labe
Poloha
737,60–740,50
Břeh
pravý
Ochranná funkce
Ano
Provozovatel
RIVER PORT, s.r.o.
Doba výstavby
1866–1869
Poslední modernizace
2007–2008
  Foto 1
 
 -  Historie
Nejstarší krátká zmínky o současné lokalitě přístavu v Děčíně je z roku 1857, kdy byl vybudován první přístavní bazén Rozbělesy-Podmokly, jehož úkolem bylo zajistit ochranu funkci a přezimování lodí. Další podrobnější zmínka je z období 1866–1869, kdy byl bazén rekonstruován s cílem jeho zkapacitnění a byl i podstatně rozšířen. V roce 1872 si zřídila Duchcovsko-podmokelská dráha na levém břehu Labe přístaviště dlouhé 500 m, které Severočeská dráha využívala zároveň jako překladiště v Rozbělesích. To bylo roku 1892 prodlouženo na délku 1 200 m. Původně byl přístav, vybudováním specializované přepravní polohy užíván pro vykládku štěrkopísku z lodí spojenou s výrobou betonových směsí. Jinak přístav sloužil jako ochranný pro stání plavidel během plavebních přestávek. V těchto dobách poskytoval zázemí i pro možnou opravárenskou činnost. Překladiště a jeho okolí se v celé dlouhé řadě let průběžně modernizovalo. Vzhledem k rozšiřujícím se nárokům na převoz různých komodit se v současné době překladiště stalo samostatnou částí komplexu děčínských překladišť v přístavu Děčín-Loubí. Z pohledu ochranné funkce přístavu, byla věnovaná velká pozornost zaměřená na zajištění bezpečné ochrany plavidel za průchodu velkých vod, a to tak aby ochrana byla zabezpečena na maximální povodně odpovídající roku 2002. Za tím účelem proběhla v letech 2005–2006 významná modernizace přístavu. V čele bazénu byly vybudovány, v osové vzdálenosti 30 m nové 13,5 m vysokovodní vyvazovací dalby, ukotvené do podzemní stěny a umožňující vyvazovací stání v délce 330 m (pro čtyři lodní polohy). Pátá poloha byla vytvořena zesílenými šikmými vzpěrami a zvýšením z 8 m na 13,75 m stávajících čtyř daleb mezi vjezdem do bazénu a přístavní zdi. Dalby končí plošinou s pacholaty v devíti výškových úrovních. Spojení dalb s břehem je zajištěno vybudováním tří lávek z úrovně vnitropřístavní komunikace a na dělící hráz byly osazeny tři vázací kruhy pro pomocné šikmé vyvazování plavidel. Tím byly vytvořeny optimální podmínky pro bezpečné a kapacitní vyvazování plavidel za vysokých vodních stavů. Přístav nyní plně zabezpečuje funkci ochrannou, a to nejen při výskytu extrémních průtoků.

Rozvoj veřejného přístavu je třeba dále sledovat tak, aby vedle ochranné funkce mohl plnohodnotně plnit i funkci z hlediska bezpečného a ekologického překladu zboží (především hromadných substrátů, zemědělských produktů a nadrozměrných a těžkých kusů). To bylo v letech 2007–2008 dalším úkolem modernizace. Lepším využitím teritoriální části přístavu s vazbou na vodní cestu došlo k eliminaci průjezdu nákladních automobilů městem Děčín a přenesení větší části této zátěže z obytné do průmyslové zóny města. Modernizace přístavu umožnila realizovat nakládku a vykládku plavidel na klidné vodě. Řešení přineslo menší energetické nároky na manipulace s plavidly a vyšší bezpečnost při manipulaci se zbožím, to sníží zatížení životního prostředí emisemi, včetně snížení rizika havárie plavidel a následného znečištění vodního toku. Základními parametry modernizace jsou úprava stávající kamenné přístavní zdi zřízením nového betonového líce, zvýšení únosnosti přístavní zdi pro možnost překladu těžkých a nadrozměrných kusů do maximální hmotnosti 200 t. Dále doplnění vázacích prvků a výstupních schodišť na přístavní zdi, prodloužení užitné délky zdi na 187,35 m a zajištění dostatečných plavebních hloubek pro produktivní nakládku před přístavní zdí. Na tuto užitnou délku dále navazuje, směrem k čelu bazénu, zavázání do břehu délky 14,40 m a na opačné straně dvojité ocelové svodidlo. Celková délka zdi nyní činí 201,75 m a dostatečná plavební hloubka před zdí byla zajištěna prohrábkou dna přístavního bazénu. Nově tak veřejný přístav Děčín-Rozbělesy disponuje moderní překladní hranou pro dvě 2 lodní polohy umožňující překlad hromadných substrátů, zemědělských produktů a nadrozměrných a těžkých kusů s hmotností do 200 t.

Vodní doprava je ve městě Děčín zajištěna prostřednictvím řeky Labe, a je významnou dopravní cestou nejen pro samotný Děčín, ale i celou Českou republiku. Významná je zejména tím, že je prohlášena za mezinárodní vodní cestu se svobodným přístupem plavidel všech národností. Jde o spojnici s mořem a prostřednictvím jejich mezinárodních vod prakticky s celým světem. Řeka Labe a přístavy v Děčíně jsou součástí významného evropského TEN-T koridoru Orient/ Východní Středomoří, který spojuje námořní rozhraní Severního, Baltského, Černého a Středozemního moře, optimalizuje využívání přístavů a souvisejících námořních tras. Jde o IV. panevropský multimodální koridor. Samotná vodní doprava vytváří nejmenší externality (náklady) oproti silniční nebo železniční dopravě, a proto můžeme tvrdit, že zastavení plavby ve výsledku daleko více zatěžuje životní prostředí jako plavba samotná. Jde například o hlučnost pro místní obyvatele, která je nesrovnatelná mezi železniční a vodní dopravou apod.