Ústí nad Labem-Západní přístav je umístěn na levém břehu Labe s vjezdem do přístavního bazénu v kilometráži toku 762,81. Jeho historie spadá do konce 50. let 19. století. V roce 1858 byla Ústecko-teplickou drahou vybudována, poblíž ústí řeky Bíliny, nábřežní zeď v délce 315 m, kde se překládalo do člunů hlavně hnědé uhlí, a to pouze ručně pomocí tzv. „kár“. Ruční způsob nakládky zachoval výbornou kvalitu hnědého uhlí, tj. neporušil různost jeho druhů včetně zachování kvalitního, roztříďování. Ruční překládky byly postupně nahrazeny strojními (parními jeřáby), ovšem s tím, že požadované vlastnosti uhlí strojním překladem hodně trpí. Levé nábřeží Labe bylo v letech 1860–1864 směrem po vodě prodlužováno, a nakonec úzce propojeno s přístavem Ústí nad Labem-Východní přístav a s překladištěm v Krásném Březně. V letech 1864–1867, opět za finančního přispění Ústecko-teplických drah, bylo přistoupeno ke zřízení zimního a obchodního přístavního bazénu s původním názvem Ústí nad Labem-Starý přístav, v současné době nazývaný Západní přístav. V roce 1883 zřizuje Státní dráha na Labi v Krásném Březně překladiště a přístavní hráz, která postupně dosahuje délky 1 500 m. V období let 1889–1891 je starý (Západní) přístav investorem, opět Ústecko-teplickou dráhou, doplněn druhým přístavním bazénem (Nový či Východní, současně zvaný Ústřední) a překladním prostorem o délce 4 000 m vybaveným parními jeřáby připojenými na železnici (překladiště Ústí nad Labem-Krásné Březno). Kryté sklady, zpevněné plochy, manipulační technika, celní a spediční odbavení vytváří z přístavu logistické centrum, zajišťující pro své zákazníky veškeré služby. Přístav je velmi dobře napojen na železniční a silniční síť. Řeka Labe umožňuje dopravu po celé evropské vodní síti: Německo, Holandsko, Belgie, Francie, Švýcarsko, Rakousko, Polsko, Slovensko a Maďarsko.
V současné době (rok 2021) provozují přístav i překladiště společnosti České přístavy, a.s. a T-PORT, spol. s r.o. a svou obchodní činností zajišťují a nabízí následující služby: především ochrannou funkci plavidlům před velkými vodami (Ústí nad Labem-Ústřední přístav), zajištění mezinárodní lodní přepravy, překládky, vykládky říčních člunů ve vlastním moderním překladišti pro agrární produkty (překladiště Ústí nad Labem-Krásné Březno) a skladování agrárních produktů. Jde o překlad zboží z a na plavidla, silniční vozidla a železniční vagóny pomocí jeřábů a ostatní manipulační techniky (paletizované zboží, sypké substráty – agroprodukty a nerosty, tyčová ocel, tabulový plech, ocelové svitky, kusové zboží), překlad těžkých kusů, skladování sypkých substrátů (agroprodukty a nerosty), pronájem zpevněných a nezpevněných ploch, pronájem skladů, kanceláří a celní a spediční služby. Přístavní sklady umožňují kompletaci zboží a zajištění následného transportu. Blízká dálnice D8 je pak výhodou při automobilové dopravě. Součástí veřejného Západního přístavu v Ústí nad Labem je významné kontejnerové překladiště o ploše 14 000 m2 s přímým napojením na železniční, silniční a vodní dopravní síť. Překladiště je vybaveno pro překlad, a skladování všech druhů kontejnerů s možností zajištění doplňkových a návazných služeb (pakování, opravy a údržba, přepravy apod.).
Oba přístavní bazény, jak Západní přístav, tak Ústřední přístavy v Ústí nad Labem, jsou v současné době komplexním přístavem, který zajišťuje ochranou, překladní i skladovací funkci. V současné době není kapacita přístavů zcela využita. Danou situaci by vyřešila stavba jezového stupně Děčín, který by zajistil plnou splavnost hraničního toku řeky Labe i za nižších vodních stavů, kdy plavba musí být, vzhledem k nezajištěné minimální hloubce vody pro provoz plavby, přerušena.