Areál přístavu Kolín je prvním veřejným přístavem na Labsko-vltavské vodní cestě na části labské větve v úseku středního Labe. Je situován na levém břehu Labe v kilometráži vodního toku 920,90–922,01. Areál tvoří obchodní přístav se svoji přístavní zdí a překladiště využívané pro obchodní činnost. Přístav byl budován v letech 1913–1925 a průběžně byl modernizován, rekonstruován a rozšiřován. Po roce 1990, v souvislosti se zastavením přepravy elektrárenského uhlí, se počítalo s vybudováním samostatného přístavního bazénu 100 x 400 m, který by mohl plnit i ochrannou funkci. Provozovatelem přístavu jsou České přístavy, a.s.
Přístav Kolín s překladištěm je provozován jako veřejný obchodní přístav se zajištěním kombinované železniční, automobilové a vodní dopravy. O terminál v Kolíně je velký zájem, který plyne především z jeho výhodné polohy v blízkosti hlavního města a napojení jak na železniční koridory, tak na síť silniční dopravy. Samozřejmostí je i využití labské vodní cesty, která přes Hamburk a námořní plavbu zaručuje spojení s velkou částí světa. Dominantní postavení přístavu je v kontejnerové dopravě. Prvním terminálovým zákazníkem se stala společnost ČD Cargo Logistics, pro kterou zde byla zajištěna překládka prázdných kontejnerů z vlaku na auta a po naložení kontejnerů kalamitním dřevem jejich opětovná překládka na železniční vozy. První vlaky s prázdnými kontejnery přijely do Kolína již v roce 2019 a rychle odjížděly plně naložené dřevem. I v tuto chvíli (rok 2021) představuje největší objem přeprava dřeva v kontejnerech do Číny, ale určitě se zde v blízké budoucnosti, kdy nebude kalamitní dříví, zaměří i na další komodity, například na agrární či automobilové. Je zde možné zajistit skladování na zpevněné nebo nezpevněné ploše o rozloze 14 000 m2. Přístav a překladiště Kolín podstoupili průběžně v letech 2018–2020 velkou modernizaci, kdy došlo k pořízení dvou nových terminálových překladačů o nosnosti 45 t vybavených tzv. kombispreadem a dvou terminálových tahačů podvalníkových návěsů pro kontejnery. Dále byla vybudována manipulační a skladovací plocha, byla provedena rekonstrukce manipulační plochy mezi dvěma překládkovými kolejemi, byl pořízen kamerový a informační systém pro bezpečný a efektivní provoz překladiště, nové komunikace, modernizace a zkapacitnění vlečkových kolejí. Rovněž se realizuje a plánuje rozšíření technické infrastruktury překladiště o čerpací stanici atd. Průběžná modernizace a rekonstrukce areálu přístavu Kolín je součástí efektnějšího využívání celé Labsko-vltavské vodní cesty, na které se významně rozvíjí její využití pro osobní plavidla, rekreační plavbu, sportovní plavbu apod. Přerušením úpravy koryta Labe v úseku Chvaletice–Přelouč, je v přístavu překladní a manipulační činnost minimální. Ukončena byla i akce terénní úpravy v přístavu Kolín. Činnost přístavu pro obchodní plavbu a přepravu po vodě je bohužel i díky stále málo komfortnímu zajištění plavebních podmínek na labské vodní cestě, dost omezená a přístav není v současné době plně využit.