Menu
Login:      Heslo:       Přihlásit
Login:      Heslo:       Přihlásit
Veřejný přístav Kolín
Velký areál přístavu Kolín je situován na levém břehu Labe v kilometráži vodního toku 920,90–922,01. Období výstavby se datuje v letech 1913–1925. Jedná se o komplex, který zahrnuje obchodní přístav Kolín s dlouhou přístavní zdí pro ukotvení lodí a překladiště s napojením na silniční a železniční dopravu. Účelem přístavu v minulosti byla překládka uhlí a sypkých materiálů, nyní je hlavním účelem přeprava kontejnerů. Provozovatelem obchodní částí přístavu jsou České přístavy, a.s.  
Úsek toku
Labe
Poloha
920,90–922,01
Břeh
levý
Ochranná funkce
Ano
Provozovatel
České přístavy, a.s.
Doba výstavby
1913–1925
Poslední modernizace
2018–2020
  Foto 1
 
 -  Historie
Areál přístavu Kolín je prvním veřejným přístavem na Labsko-vltavské vodní cestě na části labské větve v úseku středního Labe. Je situován na levém břehu Labe v kilometráži vodního toku 920,90–922,01. Areál tvoří obchodní přístav se svoji přístavní zdí a překladiště využívané pro obchodní činnost. Přístav byl budován v letech 1913–1925 a průběžně byl modernizován, rekonstruován a rozšiřován. Po roce 1990, v souvislosti se zastavením přepravy elektrárenského uhlí, se počítalo s vybudováním samostatného přístavního bazénu 100 x 400 m, který by mohl plnit i ochrannou funkci. Provozovatelem přístavu jsou České přístavy, a.s.

Přístav Kolín s překladištěm je provozován jako veřejný obchodní přístav se zajištěním kombinované železniční, automobilové a vodní dopravy. O terminál v Kolíně je velký zájem, který plyne především z jeho výhodné polohy v blízkosti hlavního města a napojení jak na železniční koridory, tak na síť silniční dopravy. Samozřejmostí je i využití labské vodní cesty, která přes Hamburk a námořní plavbu zaručuje spojení s velkou částí světa. Dominantní postavení přístavu je v kontejnerové dopravě. Prvním terminálovým zákazníkem se stala společnost ČD Cargo Logistics, pro kterou zde byla zajištěna překládka prázdných kontejnerů z vlaku na auta a po naložení kontejnerů kalamitním dřevem jejich opětovná překládka na železniční vozy. První vlaky s prázdnými kontejnery přijely do Kolína již v roce 2019 a rychle odjížděly plně naložené dřevem. I v tuto chvíli (rok 2021) představuje největší objem přeprava dřeva v kontejnerech do Číny, ale určitě se zde v blízké budoucnosti, kdy nebude kalamitní dříví, zaměří i na další komodity, například na agrární či automobilové. Je zde možné zajistit skladování na zpevněné nebo nezpevněné ploše o rozloze 14 000 m2. Přístav a překladiště Kolín podstoupili průběžně v letech 2018–2020 velkou modernizaci, kdy došlo k pořízení dvou nových terminálových překladačů o nosnosti 45 t vybavených tzv. kombispreadem a dvou terminálových tahačů podvalníkových návěsů pro kontejnery. Dále byla vybudována manipulační a skladovací plocha, byla provedena rekonstrukce manipulační plochy mezi dvěma překládkovými kolejemi, byl pořízen kamerový a informační systém pro bezpečný a efektivní provoz překladiště, nové komunikace, modernizace a zkapacitnění vlečkových kolejí. Rovněž se realizuje a plánuje rozšíření technické infrastruktury překladiště o čerpací stanici atd. Průběžná modernizace a rekonstrukce areálu přístavu Kolín je součástí efektnějšího využívání celé Labsko-vltavské vodní cesty, na které se významně rozvíjí její využití pro osobní plavidla, rekreační plavbu, sportovní plavbu apod. Přerušením úpravy koryta Labe v úseku Chvaletice–Přelouč, je v přístavu překladní a manipulační činnost minimální. Ukončena byla i akce terénní úpravy v přístavu Kolín. Činnost přístavu pro obchodní plavbu a přepravu po vodě je bohužel i díky stále málo komfortnímu zajištění plavebních podmínek na labské vodní cestě, dost omezená a přístav není v současné době plně využit.