Přístav Lovosice leží na levém břehu, zhruba v polovině dolního plavebního kanálu plavebního stupně Lovosice, v kilometráži vodního toku 786,80–787,08. Má pouze silniční příjezd z Lovosic pro nákladní vozidla normálních rozměrů a není žádnou vlečkou napojen na železniční síť. V prostorách stávajícího veřejného přístavu byla v letech 2004–2005 (zahájení stavby říjen 2004). Vybudovaná zcela nová moderní přístavní zeď. Investorem a provozovatelem je Ředitelství vodních cest ČR, a náklady byly zcela hrazeny z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Účelem stavby bylo zvýraznění a zlepšení bezpečnosti při manipulaci s plavidly a se zbožím. Dále zajištění efektivnější překládky zemědělských produktů z přilehlého sila s cílem vyššího využívání vodní dopravy. Vzhledem k umístění stavby nedošlo k záboru zemědělského ani lesního půdního fondu. Výstavba a následný provoz přístavní zdi neměl a nemá žádný negativní vliv na životní prostředí a žádným způsobem nenarušuje funkci Chráněné krajinné oblasti České Středohoří, která leží nedaleko stavby. Celá stavba je řešena na nejvyšší evropské technické úrovni a byla rozdělena do tří částí, na výstavbu přístavní zdi, úpravu koryta a výstavbu zpevněné plochy. Nová překladní hrana přístavní zdi je tvořena svislou štětovou stěnou kotvenou pomocí tyčových kotev pod horní hranou přístavní zdi, zavázaných do řady velkoprůměrových pilot. V horní části je zakončena železobetonovým trámem s převázkou, vybavení zdi je podle moderních standardů vázacími prvky a schodištěm, manipulační plocha je šířky 7,0 m s asfaltobetonovým povrchem. Přístavní zeď je dlouhá 157,2 m a slouží pro jedno až tři plavidla, podle jejich délky. Výška zdi dosahuje 5,3 m, z čehož 2,3 m je výška nad normální hladinou řeky, manipulační plocha šířky 7,0 m s asfaltobetonovým povrchem Výstupní žebříky a schodiště ulehčují výstup z plavidel. V rámci úpravy koryta došlo k odtěžení šikmého břehu před lícem přístavní zdi na úroveň dna. Těžba byla provedena po dokončení přístavní zdi, a to z vody. Odtěžená zemina a kamenné opevnění bylo opět použito pro zásyp a doplnění kamenného záhozu. Přebytek tohoto materiálu byl ekologicky uložen na skládce.
Přístav slouží především pro překlad agrárních produktů z přilehlého sila při dopravě do a ze zahraničí. Silo překládá zboží velmi ekologickým způsobem, bez úniku prachu do okolí, a to přímo bez nutnosti použití jiných přepravních prostředků. Nově vybudovaní dílo umožňuje podstatné zvýšení rentability lodního provozu a zlepšuje nabídku výhodných služeb pro zákazníky v oblasti vodní dopravy. Přístavní zeď umožňuje nakládku zboží o objemu 700–800 tun za jeden den. Zkrátí se tak doba nakládky lodí a minimalizují prostoje lodí při nakládce. Postup nakládky a vykládky lodí zvyšuje bezpečnost plavebního provozu a usnadňuje koordinovaný posun lodí. Vedlejší, ale nezanedbatelnou funkcí přístavní zdi je povodňová ochrana plavidel. Zeď byla uzpůsobena tak, aby v případě povodní bylo možné přivázat lodě k vázacím kruhům v železobetonovém překladu štětové stěny. Tím nedojde k jejich uplavání, které by mohlo způsobit jak škody na vodních stavbách, tak i na životním prostředí.
V roce 2013–2014 byl přístav Lovosice rozšířen za účelem vybudování krátkodobého stání osobních lodí. Bylo přistaveno stabilní plovoucí molo pro osobní lodě délky 70 m, které je v provozu od ledna 2014. Délka je 9,5 m a šířka 4,00 m.