Menu
Login:      Heslo:       Přihlásit
Login:      Heslo:       Přihlásit
Veřejný přístav Ústí nad Labem, Ústřední přístav
Přístav Ústí nad Labem-Ústřední přístav se nachází na levém břehu Labe v části Krásné Březno. Období výstavby se uvádí do let 1860–1864. Je to obchodní přístav situovaný do přístavního bazénu s vjezdem v kilometráži vodního toku 762,81. Přístav je napojený na silniční síť a vlastní vlečkou na železniční dopravní síť. Přístavní bazén může při extrémních vodních staveb spolehlivě zabezpečit ochrannou funkci pro kotvení plavidel a obchodních lodí. Provozovatelem pozemní části přístavu jsou České přístavy, a.s. a T-PORT, spol. s r.o.  
Úsek toku
Labe
Poloha
přístavní bazén, vjezd 762,81
Břeh
levý
Ochranná funkce
Ano
Provozovatel
České přístavy, a.s.
Provozovatel
T-PORT, spol. s r.o.
Doba výstavby
1889–1891
Poslední modernizace
60.léta 20.stol
  Foto 1
 
 -  Historie
Ústí nad Labem-Ústřední přístav provozují České přístavy, a.s. společně s firmou T-PORT, spol. s r.o. Přístavní bazén o ploše 6 ha je umístěn na levém břehu Labe s vjezdem do něj v kilometráži vodního toku 762,81. První zmínka o přístavu je z období výstavby v letech 1889–1891. V té době ale již byl vybudován a provozován, níže po toku existující přístav s původním názvem Ústí nad Labem Starý přístav (nyní Západní přístav). Ústí nad Labem Ústřední přístav je tedy podle stáří v pořadí druhým přístavním bazénem v Ústí nad Labem a původně nesl název Nový přístav, později Východní přístav, a nakonec se současným názvem Ústí nad Labem Ústřední přístav. Investorem výstavby, byla Ústecko-teplická dráha, která v Ústí nad Labem na levé břehu Labe vybudovala přístavní a překladní prostor v délce asi 4 000 m vybavené parními jeřáby a s připojeními na železnici. Velkého rozmachu dosáhl přístav v 60.letech 20. století především v souvislosti s výstavbou tepelné elektrárny ve Chvaleticích, která vyžadovala dodávku hnědého elektrárenského uhlí pro zajištění svého provozu. S útlumem výroby elektřiny v tepelných (uhelných) elektrárnách dochází, postupně i k útlumu dopravy elektrárenského uhlí ze severočeských uhelných dolů loděmi po Labi až do Chvaletic. Přístav se modernizuje na obchodní činnost v jiných oblastech přepravních komodit. Obchodní činnost současného Ústředního přístavu je, stejně jako Západního přístavu, zaměřena na překládku zboží z plavidel na silniční a železniční dopravu, překládku a skladování těžkých a nadrozměrných zásilek do váhy až 35 tun, překládku sypkých substrátů přes násypku pomocí přístavních jeřábů, transportních pásových linek a skluzu, pakování kontejnerů, kontejnerový terminál, skladování zboží v krytém skladu a spoustu dalších činností. Zesílená je přeprava agrárních komodit. Jeho dispoziční řešení umožňuje přístavu zajistit i ochrannou funkci při průchodu extrémních průtoků Labem.

Oba zmíněné přístavní bazény jak Západního přístavu, tak Ústředního přístavu v Ústí nad Labem jsou v současné době komplexním přístavním areálem, který zajišťuje ochranou, překladní i skladovací funkci. V současné době není kapacita přístavů zcela využita. Danou situací by vyřešilo dlouho diskutované a připravované postavení jezového stupně Děčín, který by zajistil plnou splavnost hraničního toku řeky Labe i za nižších vodních stavů, kdy plavba musí být, vzhledem k nezajištěné minimální hloubce vody pro provoz plavby, přerušena. Vzhledem k stále více snižující se frekvenci nákladní plavby na řece Labi je přístav Ústí nad Labem Ústřední přístav nyní uzavřen. Do budoucnosti se ale počítá s revitalizací Ústí nad Labem Krásné Březno a s využitím celého Ústředního přístavu pro bydlení a volnočasové aktivity s využitím přístavu pro osobní lodě.